Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
11.07.2016Automatisk markedsføring er den bedste slags.
Du sætter det op en gang, og så fortsætter dit arbejde med at generere værdi dag for dag, uge for uge og måned for måned.
Hvad der tiltaler mig ved automatisk markedsføring er det samme, som der fik mig til at påbegynde arbejdet med affiliate marketing for mere end 5 år siden: Mulighed for at bygge et aktiv op, der igen og igen kan tjene penge til mig.
I Obsidian Digital hjælper jeg vores kunder med at opsætte automatisk markedsføring af især 2 vertikaler: Retargeting på Facebook (og Instagram) og autoresponders på e-mail.
ROI’en er meget høj på sigt, arbejdet udføres en gang og arbejdet bliver mere værd, jo bedre din øvrige markedsføring fungerer.
Lad os se lidt nærmere på mulighederne:
Modning af kunder
Med retargeting- og autoresponder-flows har du mulighed for at ”modne” kunden.
I stedet for at køre et salgsbudskab i den samme annonce i en rum tid efter besøget, har du mulighed for at strikke en kampagne af mails og annoncer på Facebook sammen.
For nyligt havde jeg fornøjelsen af at opsætte annoncer til plakatbutikken SnopArt. Her viser vi ikke bare en ”Købsknap”, men bruger en serie af annoncer til at vise, hvad andre har gjort med deres plakater for på denne måde at inspirere kunderne til at købe flere. Når du overvejer en plakat er største udfordring ofte, hvor den skal placeres – det forsøger vi at komme i møde med flere specialiserede annoncer efterfølgende hinanden. Når du har set en række annoncer med inspirerende billeder, viser vi dig en Købsknap. Det virker.
Automatisk markedsføring med indbygget ”modning” af dine kunder – det, der med et flot engelsk udtryk hedder ’lead nurturing’ – er især nyttigt inden for komplekse B2B-ydelser og produkter.
Du impulsshopper ikke en ledelseskonsulent eller en stor maskine til din fabrik. Du bruger lang tid på at sikre dig, du vælger den rigtige fra starten af. Den forkerte ansættelse koster i de fleste virksomheder på den grimme side af 100.000 kroner.
Med autoresponders og retargeting kan du imødekomme indvendinger og modne kunder på vej til de store salg.
Lad kampagnerne følge hinanden
Du kan med fordel lade dine kampagner følge hinanden.
I stedet for at køre to forskellige forløb på mail og retargeting på Facebook, så lad budskaberne være de samme.
Gængs markedsføringsteori fortæller os, at en mulig kunde skal have en given mængde påvirkninger for at udføre den ønskede handling. Når du eksponerer det samme budskab flere gange for kunden, øger du derfor også chancen for en respons for emnet.
Spilleautomatfirmaet Spilnu.dk – stiftet af serieiværksætteren Mads Peter Veiby - gør dette særligt godt. De har kampagner med de samme budskaber kørende ikke alene med deres retargeting på Facebook, men også i deres e-mailkampagner for nye såvel som eksisterende kunder samt deres TV-annoncer. Hvis du er i målgruppen er det ikke manglende påvirkninger, der gør, du ikke opretter en konto!
Hvis du bruger Mailchimp til at styre dine kampagner, har du mulighed for at integrere listen med din annoncekonto på Facebook. På denne måde er du sikker på hele tiden at have den opdaterede liste med i din målgruppe. Hvis du – som jeg – benytter dig af Campaign Monitor eller et andet system, kræver det noget mere arbejde fra din side at holde listen opdateret med kontinuerlige tilføjelser af nye e-mails.
Hvis du synes emnet er spændende, så tjek også min guide til opsætning på Facebookretargeting.dk.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk