Tags: IT
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
10.08.2016En nylig analyse fra firmaet Hitwise baseret på mange hundrede søgeforespørgsler viser, at over 60 % af alle søgninger kommer fra en mobil enhed.
I nogle industrier er det mange flere. 72 % af alle søgninger inden for mad og drikke er mobile. Men det er kun 52 % inden for rejsesider – og blot 39 % inden for finans og jura.
Reglerne for søgemaskineoptimering af mobile og desktop-søgeresultater er i store træk de samme. Du skal fortsat have brugbart indhold, præsentere det over folden og lave gode og relevante links til dine sider.
Men på et punkt skal du være særligt opmærksom for så vidt angår de mobile søgeresultater: AMP.
AMP står for Accelerated Mobile Pages. En udmærket YouTube-video forklarer, hvad det handler om:
Formålet med AMP er at lette indlæsningen af sider på mobiltelefonen, så internettet også på den lille skærm bliver hurtigt og gnidningsfrit.
Google har meldt ud, at sider kodet op med AMPs HTML vil få bedre rangeringer i søgemaskinerne. Nu skal der handles.
AMP HTML
For at gøre din side mobilvenlig med AMP, skal den omskrives i AMPs HTML. Hvis du har almindeligt velfungerende HTML på din side, er det en ikke uoverstigeligt stor operation. Det er almindelig HTML med AMP-tilføjelser.
Skal vi op på den store klinge et øjeblik, så er det meningen med AMP, du ikke som virksomhed skal oprette nye native apps og systemer – men kan køre meget mere i browseren, således at flere har hurtig adgang.
Med AMP bliver nogle elementer indlæst hurtigere end andre; din højde og bredde fastsættes før elementer indlæses; og forhindrer for mange sporingsscripts i at indlæse samtidigt, så du bruger for lang tid på indlæsningen.
Alle tiltag med AMP har til formål at gøre din side hurtigere at indlæse – ikke at du skal have færre elementer på siden. Blot at de indlæses i en hensigtsmæssig rækkefølge.
På en AMP-side er ”content king” – og alt andet kommer bagefter.
Almindelig hastighedsoptimering kommer udover
Udover AMP skal du hastighedsoptimere som altid.
Det betyder, at du skal:
• Komprimere dine billeder, især hvis du har en billedtung side som en webshop – Whisky.dk sparede flere sekunder på indlæsningstiden bare ved automatisk at komprimere samtlige billeder på platformen
• Lade billeder lazyloade
• Rydde op i din kode og samle CSS- og JS-kald i så få filer som muligt
Og meget mere.
Brug Googles Pagespeed Insigts for at finde ud af, hvor hastighedsskoen trykker lige nu. Det har sandsynligvis noget med ukomprimerede billeder og manglende caching at gøre.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk