Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
25.07.2018Kunne det ikke være fantastisk, hvis du kunne lade dine konkurrenter lave det hårde arbejde med at skabe et marked – og så bare piggybacke ved at stjæle deres trafik?
Det kan faktisk – i nogen grad – lade sig gøre med platormene Facebook, LinkedIn og Google AdWords. Det er ikke en 100 %-løsning, men 50 % har også ret:
Dette er måske den mest brugte funktion:
Når en virksomhed bliver ’stor nok’, bliver det til en interessemålretning på Facebook. I praksis sker det ved ca. 50.000 personer og opefter.
Hvis din konkurrent har mere end 50.000 Likes, kan du således målrette personer, der liker siden, deres opslag og i det hele taget er interesserede. Der er ikke et 1:1-overlap mellem Likes og interessemålretningen, men det er en del af algoritmen.
Det betyder også, at hvis du er i en mindre industri med små spillere, der ikke har en stor social media presence, så er denne strategi svær. Et eksempel er min bog om ejendomsinvestering. Der er ingen danske ejendomsinvesteringsforeninger, der kommer bare tæt på 50.000 Likes på Facebook – derfor må jeg gå videre til LinkedIn og AdWords:
På LinkedIn er det, i modsætning til Facebook, muligt at målrette medlemmer af en given gruppe. Dette er nyttigt særligt i nogle industrier som jura og økonomi, hvor det er almindeligt for fx advokater og revisorer at placere sig i grupper med eprsoner, der arbejder med det samme som dem.
Nogle virksomheder opretter også grupper for deres kunder, for at de kan hjælpe hinanden, få direkte support og nyheder fra virksomheden.
Og det åbner naturligvis op for, at du kan målrette medlemmerne af en ”konkurrerende gruppe” med dine annoncer.
Herudover kan LinkedIn bruges til account based marketing, hvor du målretter de ansatte i specifikke navngivne virksomhed. Navnet kommer fra den account manager, du måske alligevel ikke behøver at have siddende til at hjælpe dig med at ringe ud til dem.
Måske den stærkeste af dem alle 3 er den nye Custom Intent på AdWords (nu Google Ads):
Med Custom Intent har du mulighed for at lave YouTube-ads, der viss til personer, der har besøgt en given defineret side – fx dine konkurrenter eller et relevant forum i din industri.
Det er kun på YouTube, du har mulighed for at vise annoncer til præcis de personer. Display-netværket er også en mulig destination, men her vil Google også finde personer, der blot ’minder om’ besøgende på de sider, du angiver.
Vi tror i Obsidian Digital meget på video. Det har vi tilmed lavet en podcastepisode om i vores podcast VÆKST. Dette er for os blot endnu et godt eksempel på, hvordan du kan bruge videomediet til at komme foran konkurrenterne i 2018.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk