Tags: IT
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
26.01.2015Facebook remarketing er et af de bedste værktøjer jeg har på tværs af mine virksomheder – jeg skaber kontinuerlige konverteringer til en brøkdel af den pris, jeg ellers skal betale.
Men som med al anden marketing er Facebook-annoncer ikke bare et spørgsmål om at sætte op og derefter lade stå. Du kan gøre mange ting for at optimere på dine kampagner og få endnu flere konverteringer ud af dine penge.
Her kan du få tre af de ting, der har virket for mig – og to af de tools, jeg bruger til formålet. Har du lyst til at læse mere om Facebook-annoncering kan du læse en praktisk case med B2B-annoncering på min egen blog Halfdantimm.dk her.
Uanset hvilket publikum du annoncerer til, koster dine annoncer dig så godt som det samme.
At få Facebook-annoncering til at blive en god forretning er derfor et spørgsmål om opdeling af segmenter.
I stedet for at lave én annonce bør du lave en annonce til mobiltelefoner og en til desktop, en til mænd og kvinder, flere forskellige aldersgrupper og så videre – dette fortæller dig, hvilke af dine målgrupper, der konverterer og hvilke, der er spild af penge.
Denne data kan du også bruge i din markedsføring i øvrigt og få endnu mere gavn af den.
Jeg købte for nyligt en ny cykel hos Bikester.dk. Her fik jeg efterfølgende vist annoncer for de præcise produkter, jeg havde kigget på. Nu havde jeg konverteret, men idéen er smart – vis dine besøgende billeder og annoncer for præcise produkter de har set og ikke blot shoppen som et hele.
Har du, som jeg, ikke en webshop kan du passende lave flere forskellige annoncer afhængigt af emnet. Jeg har grundlæggende revisorer (her) og advokater (her) som hver deres kategori på JUF.dk og remarketing-annoncen er derfor heller ikke den samme, hvis du har været på den ene som du har med den anden.
Ved at lave en relevant annonce – fx ”Find din revisor nu”, hvis du har kigget efter revisorer i din by – får jeg flere konverteringer og derved en lavere CPA (Cost Per Acquisition), end hvis jeg skyder bredt (”Find din fagmand nu”).
Billedet i din annonce er det, der først og fremmest trækker opmærksomhed til sig. Derfor bør du også bruge tid på at splitteste dine billeder.
Jeg bruger tit værktøjet Canva.com, når jeg skal lave mine billeder. Det er en hurtig drag’n’drop editor, hvor du kan lave billeder og indsætte tekst på dem.
Hvis du ikke sælger produkter, men ydelser og services som jeg, er Canva et super fint værktøj. Mange billeder kan du lave gratis og endnu flere kan du lave for få dollars.
Husk at dit billede ikke må indeholde mere end 20 % tekst efter Facebooks retningslinjer. Er du i tvivl kan du bruge Facebooks Grid Tool (link) – og får du afvist alligevel, som det ofte sker, kan du enten bide i det sure æble og lave en ny annonce eller klage over det, har du tålmodigheden til det.
Læs også Sasa Kovacevics indlæg om remarketing fra IVÆKST-bloggen her (han har også skrevet et godt indlæg om algoritmeændringer her).
Har du lyst til flere tips (og mine faktiske tal) holder jeg et oplæg til Marketing Camp 2015 om remarketing. Tryk på linket for at se plan og hvem der ellers stiller op på dagen.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk