Tags: IT
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
05.03.2014Et par af mine gode venner har en webshop, hvor de har fin succes med at sælge e-cigaretter. Det marked eksisterede ikke for halvandet år siden, men er siden da eksploderet. Der er mange penge at tjene, men får for alvor etablerede spillere, hvilket betyder, at nogle af konkurrenterne ikke kan holde sig til almindelig god stil.
De laver i stedet negativ SEO mod hinanden.
Og det har mine venner nu prøvet to gange.
Den gode nyhed er, at det ikke har virket.
Den dårlige nyhed er, at konkurrenten har gjort det før og vil gøre det igen. Vi ved i dette tilfælde godt hvem det er, men vi kan desværre – som det oftest er med negativ SEO, DDOS-angreb, hacking m.v. - bevise noget, og vi må derfor nøjes med at forsvare os.
Der er tale om virksomheden Elekcig AB hørende hjemme på Elekcig.dk.
Start med at tjekke denne graf for mængden af indgående links fra Ahrefs.com:
I kan se to orange spikes. Orange er antallet af indgående domæner. Det er de to gange, der er forsøgt at lave negativ SEO mod Emil Eriksen og Rasmus Holdt, der ejer siden og forretningen.
Hvis I samtidigt ser denne graf fra SearchMetrics, hvor den blå linje indikerer deres synlighed i de organiske søgeresultater:
Læg mærke til den første graf fra Ahrefs.com. Elekcig.dk arbejder professionelt med deres online markedsføring, og det betyder, at der bliver gjort gradvist mere og mere opmærksom på dem. De er dygtige til PR. Derfor får de også stædigt flere linking root domains.
Det skaber en stærk backlinkprofil og et godt fundament for siden. Det stærke fundament betyder, at de forholdsvis små jordskælv de negative SEO-forsøg kan oversættes til ikke har givet sprækker i huset.
Men der hviles ikke på laurbærerne. Elekcig kan gøre mere mod konkurrentens forsøg.
Ved begge forsøg på negativ SEO har Rasmus Holdt, den tekniske part i Elekcig.dk, været inde i Google Webmaster Tools og disavvow alle de nye links. At disavvow links – hvilket praktisk foregår ved at oploade et tekstdokument med en liste over de links, man ikke vil anerkende – betyder, at man beder Google se bort fra disse links i vurderingen af ens website.
Hvorvidt Google ærer denne forespørgsel vides ikke – men så har man som websiteejer i hvert fald gjort sit for at fortælle Google, hvad man vil kendes ved og hvad man ikke vil.
Det er selvfølgeligt ikke lovligt at lave negativ søgemaskineoptimering mod ens konkurrenter. Det er at sidestille med hærværk i straffeloven efter undertegnedes vurdering og er derudover stridigt mod markedsføringsloven.
Kunne Elekcig.dk og jeg bevise en skurk i det her tilfælde, ville både en stævning samt en politianmeldelse allerede være sendt afsted til de korrekte myndigheder. Ligesom jeg synes, det er forfærdeligt ringe stil at stjæle tekst og billeder online, er negativ SEO lavt på nyt niveau.
Bliver der lavet negtiv SEO mod dig, og kan du bevise det, ville jeg i dit sted både kræve godtgørelse og politianmelde det. Det ville være fantastisk med faktisk retspraksis på området i Danmark.
Siden Googles ”nylige” opdateringer, hvor det at have ringe indgående links til ens website ikke blot kunne blive set bort fra, men decideret straffet, har der været åbnet en dør for negativ SEO. Og det er ikke kun noget, der sker i USA – desværre. :-)
Omkring lovligheden vil jeg anbefale Frank Hellerup Madsens indlæg om samme her.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk