Tags: Google AdWords
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
05.11.2014Jeg har før på Ivaekst.dk skrevet om RFQ-tjenester – bl.a. her og her.
Og jeg har fået lyst igen, for markedet er på ingen måde mættet. Jeg ser stadig flere RFQ-tjenester starte op. De finder alle sammen hurtigt ud af hvilke søgeord, der er mange leads i.
Har du lyst til at starte en RFQ (eller ”indhent 3 tilbud”) kan jeg spare dig besværet og her fortælle dig hvilke søgeord, der genererer mange leads. Og jeg kan samtidigt fortælle dig hvorfor du ikke eksklusivt bør satse på disse søgeord..
Start med i to sekunder at overveje, hvad du gør med en sammenligningstjeneste. Du skaber synlighed. Den synlighed vil mange bruge til at finde et godt match og den rette kemi, men endnu flere vil bruge den til at finde den billigste pris.
Du skaber essentielt set et marked, hvor det bliver muligt – faktisk næsten tvungent – at konkurrere også på pris.
Derfor har du også nemt ved at fange potentielle leads ind, der i forvejen leder efter den bedste pris.
Lad mig eksemplificere:
På Salea.dk er et af vores vigtige søgeord ’ejendomsmæglersalær’. Boligejer er afstemt med, der er behov for en ejendomsmægler og leder nu efter en billig af slagsen.
På JUF.dk kan jeg generere leads ved at tilbyde brugerne, de kan finde advokat priser hos mig. Og for at det ikke skal være løgn kan jeg også tilbyde dem en billig revisor.
At skabe synlighed kan du gøre med mange ord – salær, pris, billig, tilbud osv. er bare nogle af dem.
Priserne på netop de her søgeord på AdWords er højere end ”fagmand + by”. Mine konkurrenter ved lige så godt som jeg hvor det er muligt at hive leads ind her og nu, hvis der er brug for det.
Men én ting er, at det er muligt for os på denne måde at generere relativt mange leads. En helt anden ting, vi også bør hellige en tanke, er om det er gode leads.
En person der er meget fokuseret på prisen – hvilket er lige netop den person, du risikerer at hive ind i din RFQ ved at bruge et søgeord som ’billig revisor’ – vil nemlig være tilbøjelig til at tage det billigste af de tre muligheder, hvis ikke personen alene indhenter 3 tilbud for at presse en eksisterende mulighed i form af fx vant revisor eller advokat ned i pris.
Jeg risikerer at skabe en dårlig tjeneste for mine tilknyttede samarbejdspartnere ved at gå hardcore efter prisbaserede søgeord. Samtidigt er der her mulighed for at hente en fin mængde leads ind til selvsamme partnere.
Der skal findes en balancegang – og opskriften til denne varierer fra faggruppe til faggruppe. Der er stor forskel på at arbejde sammen med advokater og ejendomsmæglere.
Jeg tror ovenstående gælder også i en webshop. Jeg ved at mine venner hos Helsebixen.dk sælger meget helsekost - men konverteringsraten er lavere for de ord, der starter med "billigste", for de er også villige til at købe ind i fx England. Det er dyrt i AdWords at købe dem, der trykker på alle og går efter at spare 2 kroner, med mindre du er ubetinget den billigste.
Har du selv en RFQ er det bare om at komme i gang – jeg ved, at dette også gælder andre brancher. Jeg har som affiliate som leveret mange leads til bl.a. 3byggetilbud.dk, hvor søgeord som ’husstandsvindmølle pris’ har tjent mig godt. :-)
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk