Tags: IT
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
15.09.2014Da jeg for omkring tre-fire år sidens startede med affiliate marketing og søgemaskineoptimering fik jeg at vide, at affiliate sider med prissammenligninger var farlige at lave.
Årsagen var dengang at Google vurderede sådanne sider som ’tyndt indhold’ eller ’doorway pages’. Betydningen var at de sider fik sværere ved at rangere i Googles søgeresultater.
Da jeg startede foretog Google sågar en større oprydning i deres søgeresultater for at mindske antallet af de her doorway-pages.
Sådan er det sådan set stadig, men en ny og meget større udfordring har meldt sig for prissammenligningssiderne:
Google er begyndt selv at sammenligne direkte i søgeresultaterne.
For under 2 måneder siden så vi første gang, hvordan Google i de danske søgeresultater gik ind og sammenlignede flypriser. Det betød, at man som bruger ikke behøvede at klikke sig ind på sammenligningssiden – Momondo, din affiliateside eller noget tredje.
Lige om lidt sker det med hoteller. Og flere og flere brancher er på vej.
Du har alle muligheder for at skabe noget stort
At Google på den her måde gør vilkårerne for en prissammenligningsside (markant) værre er gode nyheder for dig. Det betyder, du bliver tvunget til at lave noget større og noget bedre.
Affiliatesiden er risky.
Men du kan sagtens lave en forretning online uden at tage samme risiko, men hvor du stadig ’reelt’ har affiliaterollen.
Lad mig give et par eksempler.
For to år siden skrev jeg et langt indlæg om affiliate marketing på min blog. Her foreslog jeg, at læseren lavede et affiliate-site om ejendomsmæglere. Det var der faktisk også et par stykker, der gjorde.
En ting er at lave en affiliateside om emnet – men man kan gøre det bedre end det. Derfor startede jeg sammen med Michael Roscoe ejendomsmæglerportalen Salea.dk i starten af 2014. Vi bliver betalt, når vi skaffer en bolig til salg til ejendomsmægleren. Egentligt er det stadig affiliate, men nu sidder vi på netværket, kontakten og vi har lige nu 4-5 kanaler, der skaffer os leads. Ikke kun Googles organiske søgemaskine.
Du kan også helt se bort fra almindelig affiliate-marketing og i stedet bevæge dig over på e-mails. Fordelen ved e-mails – i modsætning til rankings, Facebook likes og Twitter-followers – er, at du har den fulde kontrol. Ingen kan tage dine mailadresser fra dig. Men Facebook kan mindske reach og dine rankings kan falde.
I stedet for at have en prissammenligningsside, kan du forvandle din side til en service, give folk mere og tage deres e-mail for at gøre det. Søren Skriver har en side omkring bredbånd her, og han er i gang med at skabe en prisagent, hvor brugeren kan skrive sin mail op og få nyheder, når hans internet fås billigere.
Dét er smart og holder fast i brugeren – og gør Søren mindre afhængig af Googles søgeresultater, der er den primære indgang til siden lige nu.
Et tredje eksempel er Lassi.dk, der starter op i løbet af november. Du kan få dit hundefoder på abonnement. Lassi.dk har outsourcet lager og skal blot bekymre sig om at skaffe kunder. Det virker en smule som affiliate, men her ejer Lassi.dk selv kunderne. Skriv dig op til deres nyhedsbrev for at være med, når de launcher.
Bygger du en affiliateside på Googles organiske trafik, har du alle dine æg i en kurv.
Det samme gør sig gældende, hvis du bygger den alene på trafik fra Facebook. Det bliver dyrere og sværere at tjene penge på mediet som flere lærer smuthullerne at kende.
Og selv AdWords er farligt, da AdWords er et spørgsmål om hvem der først rammer 0 kr. I margen når to konkurrenter først går op imod hinanden. Og så bliver det lynhurtigt en minusforretning.
Men bygger du en virksomhed, der er uafhængig af én kanal, bygger du et asset der ikke kan blive taget fra dig fra den ene dag til den anden.
Herunder et par hurtige idéer til ting, der kunne være spændende at bygge:
• ”Indhent 3 tilbud” på lån – uigennemsigtigt marked domineret af spam, hvor du ville have mulighed for at komme med mere til markedet end bare endnu en affiliate-sammenligning
• Leadgenerering til tandlæger – det er et marked, der virker som om det står helt stille online og trænger til en ny spiller
• Idéer fra dette indlæg
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk