Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
18.02.2016Vi kan i Danmark godt lide at sammenligne os med vores nabolande Sverige og Norge. Et af de punkter, hvor vi i mange år har tabt, er ”bloggersfæren”. Sverige og Norge har haft flere og større bloggere, end vi har. Men det er alt sammen ved at ændre sig – blandt andet takket være bloggernetværk som Bloggers Delight og det nystiftede Blogly.
Som webshop eller affiliate bør du være interesseret i bloggere, fordi de kan supplere en i forvejen varieret linkprofil – og måske endda, hvis du får fat i en af de store bloggere, sikre dig salg.
Jeg kommer her med tre tips til, hvordan du finder frem til bloggere, skaber et godt og gensidigt samarbejde, samt hvad du kan gøre som affiliate, der ikke ’bare kan sende produkter ud’:
De fleste danske bloggere ved, at de kan få tilsendt ”free stuff” ved at henvende sig til webshops og tilbyde eksponering i den anden retning.
Ved at gøre det nemt for bloggerne at henvende sig, får du som virksomhed flere tilbud.
Jeg anbefaler, at du har et punkt i din footer med titlen ”For bloggere” eller lignende. Firtal-webshoppen Incover.dk kalder det i deres footer for ”Bloggere / Testere” for også at imødekomme de mange test-sider, der i de seneste år er skudt op:
På blogger-siden er der en kontaktformular med de oplysninger, Incover.dk gerne vil have for at starte et samarbejde, herunder:
• Månedlige besøgende
• Bloggens alder
• Hvor mange posts der bliver skrevet per måned
• Kontaktinformationer
Det skaber flere kvalificerede henvendelser hver måned og er en god måde for Incover.dk at skabe omtale hos en potentiel målgruppe.
Brug også Facebook-grupper som Danske Bloggere til at komme i kontakt med spændende personer.
Har du først fået fat i en blogger og lavet et samarbejde omkring et indlæg eller en konkurrence, så overvej muligheden for et længerevarende samarbejde.
Har du den personlige kontakt til bloggens ejer, er det nemmere at sætte en aftale omkring affiliate-links, faste konkurrencer eller lignende op.
Alor.dk har haft stor succes med først at lave aftaler omkring enkelte konkurrencer og indlæg for herefter også at få bloggerne til at blive affiliates. Det er ikke alle bloggere, der passer ind i Alors frække univers – derfor gælder det også om at få de, der gør til at blive faste samarbejdspartnere.
Som affiliate må du ikke lade blogger-muligheden passere dig, selvom du ikke har mulighed for at sende produkter ud for at modtage omtale den anden vej.
Jeg har i stedet på flere projekter gennem tiden haft god succes med bare at betale i stedet.
Der er flere fordele ved at betale:
• Mindre risiko for at bloggeren tager indlægget ned igen, som mange webshops ellers risikerer – for så er det aftalen, at pengene ryger retur igen!
• Hurtigt og professionelt samarbejde når penge er involveret
• Jeg bliver anbefalet til deres netværk
Og som så mange gennem tiden har sunget: Money makes the world go around. :-)
Et fint bloggerlink kan du udmærket betale 500 kroner for – et par hundrede selv for dem, der endnu ikke udfordrer Mascha Vang og Anne Gadegaard.
Synes du emnet er interessant? Søren Skriver har skrevet et udmærket indlæg her på Ivækst-bloggen, der også er værd at nævne.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk