Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
31.03.2018Mark Zuckerbergs Facebook-imperium er over de seneste år blevet endnu mere omfattende. Dette skyldes, at alle der er villige til at betale for det, i dag kan annoncere på mediet. De penge, som annoncørerne betaler, går lige ned i Facebooks lomme og der er en rigtig god årsag til, at annoncering er blevet Facebooks største indtjeningskilde. Det er det, fordi det ikke kun er Facebook, der får penge i lommen ved annoncering på mediet, men også i høj grad annoncørerne selv. Hvordan man som annoncør bedst muligt gør dette, vil jeg give eksempler på i nedenstående.
Når man snakker om digital marketing, som man jo gør, når man snakker Facebook-annoncering, er der ét nøgleord, der altid går igen, nemlig relevans. I digital markedsføring rammer man brugerne i deres færd på internettet, hvilket, som du nok har oplevet før, kan virke en smule som spam. Men når annoncer eller anden form for digital markedsføring bliver opfattet som spam af en bruger, er det et klart og tydeligt tegn på, at det er gjort forkert.
Når man annoncerer på Facebook, skal man altså ligeledes sørge for, at de annoncer man skyder ud, rammer relevante målgrupper, hvor ens produkt eller service stemmer overens
med brugernes interesser. Dette er Facebook godt klar over, hvorfor de har oprettet flere forskellige måder, hvorpå man kan målrette sine annoncer til relevante brugere.
Den mest populære og effektive måde at gøre dette på er ved hjælp af ”Retargeting”. Med denne målretningsmetode er man forsikret om, at ens annoncer vil blive modtaget af brugere, der har et eller andet tilhørsforhold til dig som annoncør.
Dette skyldes, at man ved hjælp af Retargeting har mulighed for at målrette tidligere besøgende på ens hjemmeside. Så hvis en bruger eksempelvis tidligere har været inde og besøge damask.dk vil annoncer for dækkeservietter eller lignende automatisk blive vist i denne brugers Facebook feed.
Dette er genialt, eftersom de brugere, som virksomheden betaler for, skal se deres annoncer, tidligere har vist interesse i dem. Brugerne er af denne grund ikke så langt fra et køb, da de ikke skal overbevises på samme måde som med et helt nyt produkt.
Indenfor retargeting er det i høj grad vigtigt at have fokus på dynamisk retargeting samt kategoribaseret retargeting.
Ved kategoribaseret retargeting viser du annoncer til din målgruppe inden for samme kategori som de produkter personerne tidligere har vist interesse for. Du kan derfor oprette en annonce med en kategori og et tilhørende budskab som har en god relevans.
Dynamisk retargeting er et skridt videre og ved dynamisk retargeting bliver målgruppen eksponeret for en karrusel af produkter, som de har vist interesse i.
Annoncører kan ydermere selv skabe de målgrupper, som de mener, at deres produkter er egnede til. Her gælder det om at benytte sig af de mange forskellige informationer, der på Facebook befinder sig om de mange brugere. Her kan man vælge alt lige fra demografi til personlige interesser.
Hvis du fx tilbyder behandling til rander under øjnene, er det afgørende at du kender målgruppen for, hvem der kunne være interesseret i netop den behandling, så du er sikker på at ramme personer der passer til det du tilbyder.
Man kan med fordel sætte sig ned med sine kollegaer og fundere over, hvad der kendetegner de personer, der befinder sig i sit kundesegment. Flere af disse kendetegn bør man tilføje til sin målgruppe, men det er sjældent smartes at lave en målgruppe af brugere, der skal opfylde mange forskellige kriterier, da ens annoncer i dette tilfælde ikke vil få særlig mange visninger. Det gælder altså om at vælge de mest relevante ud.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk