Tags: Salg
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
12.11.2013
For et par uger siden skrev jeg mit første indlæg her på bloggen omkring snailmail. Jeg ville sende 250 breve ud til 250 danske arveretsadvokater og tilbyde dem hver en gratis kunde eller to mod, at de prøvede JUF.dk af sin leadgenerator.
Jeg selv og min dygtige medkaptajn Anders Bo Jakobsen sled og slæbte i mange timer med manuelt at skrive adresser på 250 konvolutter og lukke disse. Mit bud er, at det har taget mere end 12 mandetimer.
Til sidst havde vi en kæmpe stak breve og jeg købte frimærker og konvolutter til en anden omgang for mere end 3.000 kroner nede på det lokale postkontor (det var de ikke vant til – og det var frimærker nok til både disse breve og de næste 250). Det så sådan her ud til sidst:
Og nu til resultat.
Vi har fået 1½ ny advokat ind i systemet. En faktisk advokat og en, vi lige skal bruge lidt mere tid på at overbevise.
En enkelt ringede også til os, men bestemte sig for, at han faktisk ikke gad udbudstjenester alligevel.
Og en enkelt advokat skrev også til os og sagde, at vores koncept var ødelæggende for branchen i sin helhed.
Alt i alt var det et meget skuffende resultat. Det skal jeg ikke være sen til at indrømme.
Og hvad gør vi så ved det?
Jeg har en klar teori om, hvorfor det gik galt, da vi første gang sendte breve ud til de 250 arveretsadvokater.
For det første skulle jeg have vedlagt et gavekort til to gratis kunder i stedet for blot at skrive det i selve salgsbrevet. Et gavekort er spændende og trækker mere opmærksomhed. Jeg har en teori om, at folk hellere vil bruge et gavekort. De skal ikke snakke med os først, men de kan gå ind, oprette sig selv, indtaste deres gavekort og så er de i gang. Det er lidt mere sexet.
Og så er min teori derudover, at advokater bare er sindssygt svære at sælge til. Det vidste vi godt i forvejen, da mange af dem vi ringer ud til blankt afviser os – og mange advokater derudover har den holdning, at kunder er noget, der kommer til dem og ikke omvendt. Det er bare svært at sælge til.
Det er begge problemer, der kan løses. For advokaternes vedkommende bliver vi bare ved med at sælge opgaverne til deres konkurrenter – og når vi får flere og flere, betyder det også, at de andre får færre og færre. :-) Det er jeg ikke så bekymret for.
Det med gavekort er også ret ligetil.
Jeg finder samtlige registrerede revisorer i og omkring København. Vi er begyndt at få rigtigt mange revisoropgaver ind, og jeg arbejder i øjeblikket på at skaffe os flere.
Vi tilbyder revisorerne det samme – en gratis opgave uden andre forpligtelser.
Men denne gang vedlægger jeg et gavekort til opgaven med en kode, de kan taste ind på siden. Så slipper de for at tale med os først.
Gavekortet kommer bare til at se nogenlunde således ud:
Jeg kunne også godt finde på at lave en splittest med mine breve, nu jeg alligevel vedlægger en kode – halvdelen kunne få en konvolut med håndskreven adresse, halvdelen uden. Det har jeg ikke helt fundet ud af.
Om under 2 uger har jeg sendt det næste batch af breve ud – og det glæder jeg mig til at dele resultatet af.
Vi prøver bare igen!
P.S.: Jeg er nomineret til IVÆKSTprisen som ”Årets Unge Håb” og jeg vil sætte massiv pris på din stemme! Du kan stemme her.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk