Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
20.03.2018Start med en strategi
Ligesom med alle andre former for markedsføring, er det første du skal gøre at lægge en strategi for den markedsføring du skal i gang med.
Når du skal lave en strategi, for din online markedsføring, handler det om at tænke over, hvad du gerne vil opnå med markedsføringen, altså hvilke mål du har med den markedsføring du gerne vil i gang med.
Det kan fx være det handler om at skabe konverteringer på din hjemmeside, skabe flere leads eller måske skabe awareness omkring dit brand.
Det kan være meget forskelligt, hvad du gerne vil opnå med markedsføringen. Når du har defineret dine mål, er du klar til at lægge en strategi over, hvad du skal opnå med din markedsføring. Når du skal lave strategien for din online markedsføring, er det vigtigt at lægge forskellige strategier til de forskellige vertikaler, da du får de bedste og mest konkrete strategier, når du laver en strategi for hver vertikal.
Definer din målgruppe
Når du har lavet din strategi, er det tid til at definere din målgruppe. Når du skal markedsføre dig slev online, er det afgørende, at du ved præcist hvem din målgruppe er.
Som virksomhed, har du sikkert allerede en idé om, hvem din målgruppe er, men når du skal i gang med online markedsføring, er det vigtigt at kende din målgruppe ret præcist.
Det skyldes, at du på mange vertikaler kan segmentere efter din målgruppe præcist ved brug af forskellige segmenter, og for ikke at spilde annoncepenge på annoncer til personer, der ikke er inden for din målgruppe, er det vigtigt at du ved præcist hvem du gerne vil sælge til.
Det er samtidig vigtigt at kende din målgruppe for at du kan lave annoncer der passer til din målgruppe. Det er fx meget forskelligt hvordan du skal målrette en annonce alt efter om du forsøger at sælge en stok til ældre eller gadgets til unge mennesker. I sådan en situation er det afgørende at du har tænkt over hvem din målgruppe er, da du dermed kan lave den annonce, der vil passe bedst til din målgruppe.
Vælg din platform
Når du har lagt en strategi og defineret din målgruppe, er du nået til at vælge hvilken platform du gerne vil bruge til din markedsføring.
Her er der utrolig mange gode muligheder, og for at vælge en god platform er du nødt til at gå tilbage at kigge på din strategi, da det hænger sammen med din strategi, hvilen platform du vi få stor succes på.
En af de bedste platforme at vælge i dag er Facebook. På Facebook er der fantastiske muligheder for at ramme din målgruppe og lave gode annoncer. Facebook er både en god platform til at få leads og konverteringer på din webshop.
På Facebook er der samtidig også mulighed for at lave retargeting. Retargeting på Facebook går ud på at ramme brugere, der fornyelig har besøgt din hjemmeside, hvilket giver nogle unikke muligheder.
Hvis du fx sælger hundefoder som webshoppen MyPets.dk, kan du annoncere målrettet mod de personer der allerede har besøgt din webshop. Da de personer der fx har besøgt MyPets, har med stor sandsynlighed et kæledyr, og dermed ved du at de er interesseret i dine produkter, og derfor kan du få stor succes med at ramme dem med annoncer på Facebook.
Ud over Facebook findes der selvfølgelig også mange andre gode platforme online. Du kan fx gå efter Adwords annoncer, LinkedIn annoncering, eller sætte dit fokus på at lave Søgemaskineoptimering.
Der er atlså mange gode muligheder, når det gælder online markedsføring. Ofte er et en god idé at kombinere de forskellige muligheder, for at opnå de bedste resultater, da du dermed sætter fokus flere steder.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk