Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
11.01.2018Teknisk SEO er et af de vigtigste aspekter, når du skal optimere din hjemmeside og opnå gode placeringer. Der er forskellige faktorer, som er vigtige inden for teknisk SEO. I dette indlæg kan du læse om 3 af de ting, som er vigtige at have styr.
Interne links er et af de vigtigste aspekter, for at optimere din hjemmeside. Interne links er vigtige for at brugere nemt kan navigere rundt på din hjemmeside, men de er også vigtige for at Google kan se sammenhængen mellem dine undersider, og ikke mindst hvilke sider der er vigtige.
Hvis du gerne vil optimere din hjemmeside, vil det derfor være en stor fordel at tage et kig på din interne linkbuilding. Hvis du har en webshop, er der fx en god idé at linke fra produkter til kategorier og linke mellem forskellige produkter, så brugeren af din hjemmeside nemt kan komme rundt mellem forskellige produkter.
Noget andet, som du kan gøre er at lave relaterede produkter eller lignende artikler, alt efter hvad der er på din hjemmeside i bunden af siden for at skabe et par links på hver side der.
Et andet aspekt, som især er blevet vigtigt i løbet af de sidste år er at sørge for at din side er mobilvenlig, hvis du gerne vil have de høje placeringer i Google. Flere og flere søgninger foretages fra mobile enheder, og derfor er det enormt vigtigt at din side er mobilvenlig.
Det er først og fremmest vigtigt for at brugere gider interagere på din hjemmeside. Hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig er der en risiko for at brugeren meget hurtigt smutter igen, og vælger en anden hjemmeside – og det er ærgerligt at miste trafik på at din hjemmeside ikke er mobilvenlig.
Du risikerer også at Google ikke vil lægge dit resultat øverst i søgninger, hvis din side ikke er mobilvenlig. Det skyldes at Google gerne vil vise det bedste resultat til brugeren, og de gode resultater er de sider, der også er mobilvenlige.
Hvis du fx har et advokatfirma, der arbejder med erstatningssager, som fx Hviid Advokater, har den potentielle kunde ofte brug for at læse lidt om dit firma og ikke mindst hvad I tilbyder, før den potentielle kunde vælger, hvilket advokatfirma der er bedst til netop den erstatningssag, som der er tale om her. Og hvis kunden sidder og læser fra en mobil, risikerer du at dit advokatfirma bliver valgt fra, fordi du ikke har optimeret din hjemmeside.
Når du opretter forskellige sider på din hjemmeside, er det vigtigt at du undgår at lave kanibalisering. Kanibalisering er, når du har to sider der handler om det samme, og forsøger at ligge højt på de samme søgeord. Hvis du har to sider, der gerne vil ligge højt på et eller flere af de samme søgeord, kan det være svært for Google at vælge hvilken side, der skal have værdi, og du bliver dermed din egen fjende. Det er derfor vigtigt, at du ikke har flere URL’er der handler om præcis det samme.
Hvis du har et firma, der fx tilbyder vinduespudsning i forskellige byer kan det være en stor fordel at oprette undersider til de enkelte byder. Så du fx har en underside om at polere vinduer i Køge og andre byer. Men det er vigtigt at du sørger for at de forskellige undersider fx ikke handler om de samme byer, men at du har en underside til hver by, eller landsdel, hvor du gerne vil have nye kunder.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk