Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
10.03.2016Den danske bloggersfære har i mange år været den svenske ditto underlegen. Men der er så småt begyndt at ske noget.
Netværkene Bloggers Delight og Blogly har været med til at gøre det både nemmere og mere eftertragtet at starte en blog. Det samme har historier i medierne om hvordan bloggere får sponsoreret gratis ting og oplevelser mod at promovere de virksomheder, der har sendt tingene.
Som virksomhed har du mulighed for selv at samarbejde bloggerne i forbindelse med din (online) markedsføring. Jeg har fornøjelsen af at samarbejde med flere virksomheder, der allerede er godt i gang. Derfor kan jeg her give 5 tips til hvordan du bruger bloggerne til din markedsføring:
På dit eget domæne bør du have en kontaktformular, hvor du lægger op til et samarbejde med bloggere.
Hvis du på denne måde aktivt søger efter henvendelser fra bloggere, får du også flere af dem.
Din kontaktformular kan indeholde spørgsmål om bl.a. bloggerens domæne, antal månedlige besøgende og forventninger til samarbejdet. Så har du nok information til at gå videre.
For mange handler samarbejde med bloggere om at poste sponsoreret indhold; ofte i form af rene reklamer.
Men der er så mange andre muligheder. Flere af dem giver mulighed for at få et mere frugtbart samarbejde end lidt ”artikelspam”. Vi kan nævne blandt andet:
Hvis det skal gå stærkt og bare skal være effektivt, så er det også muligt slet og ret bare at købe links til SEO-arbejdet.
Hvis bloggeren har en tilpas stor kontaktflade med følgere, kan du overveje et lidt mere dybdegående samarbejde om faktisk produktudvikling. Ved at involvere bloggeren i udviklingen af produktet får du også en engageret ambassadør.
Helsebixen.dk gør dette godt med deres nye Helsebox:
Det er en abonementstjeneste, hvor du hver måned får tilsendt dine yndlingsprodukter. Helsebixen er temaet op med en række bloggere inden for sundhedsnichen og har ladet dem skabe deres egen box. Denne box sættes til salg som et samlet produkt. Fordi at bloggerne har udvalgt deres egne produkter og fået eget navn på, så er de også villige til at dele den til alle de, der følger dem.
At etablere et samarbejde med en blogger kan tage (lang) tid. I skal først finde hinanden, blive enige om priser og muligheder og først herefter faktisk udføre arbejde.
Derfor kan det give mening at følge op og se, om I kan samarbejde på mere end én front. Måske har I et samarbejde inden for sponsorerede artikler; her kan konkurrencer supplere. Måske køber du lige nu links; så kan delinger på sociale medier være relevante for at styrke de links, du køber.
En opfølgning hjælper med at benytte alle de muligheder, et samarbejde med en blogger giver mulighed for.
Et samarbejde behøver ikke at foregå på bloggerens blog. En blogger opbygger med tiden en følgerskare, du kan nå ikke alene ved at få udgivet indhold på deres blog – men også ved at lade dem skrive hos dig.
Et eksempel er hvordan Lene Okholm fra Sund Økonomi har blogget flere gange hos Conomia.dk – fordi at Finanshuset sagde hej og spurgte, om hun havde lyst. Indlæggene kommer læsere hos Finanshuset til gode, og de lærer til gengæld Lee at kende.
Ved at lade en blogger skrive hos din virksomhed med efterfølgende delinger på de sociale medier, bliver bloggerens følgere sendt direkte ind på din virksomhed til at starte med. Hvis du her har opsat en remarketing-kampagne, er det bare første skridt af mange, hvor bloggerne bliver eksponeret for dit budskab – og måske til sidst bliver betalende kunder i din forretning.
PS: Hvis du søger efter en dygtig blogger at samarbejde med, så tag med Joen fra StayClassy. Jeg har flere konkurrencer på vej med ham. Oplagt, hvis din målgruppe er mænd.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk