Tags: IT
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
02.04.2014At starte en side, hvor man kan indhente 3 (5, eller 7) tilbud i en given branche kræver ikke særlig meget.
Du kan faktisk være oppe at køre med en kontaktformular på siden og et par aftaler med de første partnere. Stort og dyrt system, et lager og så videre er udgifter, du kan spare. Du skal bare lave en forbindelse mellem to parter.
Det var en af grundene til, at jeg selv startede advokat-RFQ'en JUF.dk for 8 måneder siden. Og grunden til, at mange både før og efter mig har prøvet kræfter med konceptet.
Men mange af projekterne er desværre døde fra start. Jeg ser et par udfordringer ved at skabe tjenesten, ikke alle tænker over:
En ”hent 3 tilbud”-tjenesten har leads som produktet.
Det produkt er ikke som en fysisk webshop en vare, du bestiller hjem og har liggende. Men det er stadig en vare, du skal betale for og kan sælge videre.
Du kan enten betale med din tid ved at lave SEO – eller du kan betale med dine penge ved at købe leads vhja. Google AdWords som den helt store platform (som Martin Thorborg her skriver).
Og det koster mange penge. Især fordi, at du næppe er den eneste tilbudstjeneste og du i forvejen konkurrerer med dem, du prøver at sælge leads videre til.
Hvis din forretning skal skaleres op, skal du have flere leads, og det koster penge. Hvis du mener det, er det at starte en ”hent 3 tilbud”-tjeneste ikke gratis at starte op alligevel.
En ting er, at du har et produkt – en anden ting er, at du skal sælge dette produkt videre.
Hertil skal du have kunder. For at få disse skal du først og fremmest bare gribe røret og ringe de potentielle kunder op.
Det tager lang tid, er ikke særligt sjovt og kan være nedtrykkende. Som ny virksomhed, eventuelt med større konkurrencer, kan det virke svært at få foden inden for i en af de allerede etablerede virksomheder.
Her handler det om bare at blive ved – også, når det ellers virker som om, at det ikke er særligt sjovt.
Jeg har skrevet et indlæg hos Lars Bachmann om, hvordan JUF.dk kom op på sine første 50 partnere tilbage i december (noget, jeg også har rørt på IVÆKST-bloggen her).
En ting er at glemme de to ovenstående – det er en tilgivelig fejl og man lærer det hen ad vejen.
Noget værre er at ville starte en RFQ-tjeneste i en branche, der åbenlyst ikke egner sig til det.
Bare lige for at nævne et par af de idéer, jeg er stødt på:
• 3 tilbud på reparation af ens iPhone. Skidt idé fordi at det er meget små beløb vi taler om og noget, hvor jeg personligt bare ville gå ned til den nærmeste og få det fixet. Det er ikke en længere beslutningsproces.
• 3 tilbud fra dyrelæger. Den her har jeg bare svært ved at se foran mig.
• 3 tilbud på reparation af ens knallert. Igen – forholdsvis små beløb og noget, der kræver rigtigt mange partnere, da de ikke kan klares pr. telefon og ikke er værd at få klaret i den anden ende af landet.
• 3 tilbud på kørekort. Umiddelbart en mulighed – men andre har prøvet uden held og kræver mange partnere i hver by. Partnere, der næppe ser behovet for at få et ekstra led ind imellem dem og deres kunder.
De tre ovenstående ting er endda ikke de største problemer.
Det helt store problem er, at folk ikke ”mener” det. At de vil dedikere et par timer om aftenen til hurtigt at lave en RFQ. Det holder ikke.
Hvis man vil lave det, skal man også gøre det ordentligt – ellers spilder man ens egen tid og de, der bliver koblet op som partnere.
Michael Roscoe sagde pr. 1 februar sit job op og gik fuld tid på ejendomsmægler RFQ’en Salea.dk – sådan skal det gøres. Salea.dk bliver en succes ikke fordi idéen er god, men fordi at Michael sidder lige så lang tid på kontoret som jeg og længere til.
Der vil ske en konsolidering i markedet for RFQ-tjenester i løbet af de kommende måneder og år – ligesom der skete med dealsiderne for lidt siden.
Du kan sagtens tjene penge på at lave en sådan side (jeg har 4 forslag her). Men det kræver, du gider det. Så lærer du resten hen ad vejen.
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk