Tags: Google AdWords
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
05.05.2015Google AdWords er en af de primære kanaler til kundeemner i min forretning i dag.
Jeg genererer og sælger leads til advokater og revisorer i JUF.dk. De organiske søgeresultater kommer med de fleste leads efter en solid SEO-indsats efterfulgt af Facebook og AdWords på en delt andenplads.
AdWords er spændende, for du kan se, hvad du får ind, når du smider en krone ud. Og så kan du gå i gang med at optimere på det tal.
Sidder du selv med din AdWords-konto kan du her få 3 af de ting, der har virket for mig, når jeg har siddet med JUF.dks AdWords:
I AdWords har du mulighed for at justere bud til mobiltelefoner og tablets op eller ned som en samlet enhed.
Da JUF.dk fungerer udmærket på en mobiltelefon er min leadpris lavere på de mobile enheder end på desktop.
Samtidigt er konkurrencen mindre, da der er færre om buddet og flere af de andre, der kører AdWords også på mobile enheder, ikke har responsive websites (!).
Ved at justere mit bud op med 30 % for mobile enheder får jeg flere konverteringer til en pris, der stadig ligger omkring hvad jeg betaler på desktop.
Min erfaring er den samme med Facebook-annoncering, hvor jeg også byder mere og får flere leads fra mobiltelefoner og tablets end desktops. Min bedste CPA-pris kommer fra tablets – desværre er det ikke muligt i AdWords (i modsætning til Bing) at justere buddet alene for tablets. Du justerer samlet for mobile enheder.
Hvis en person søger på ”gratis revisor” er det ikke et godt lead for mig at sælge videre til en revisor. Ej heller, hvis der søges på ”årsregnskab skabelon”.
Da jeg indsatte en række negative søgeord på kampagneniveau, de to herover inklusive, faldt min CPA.
Driver du en webshop er der flere negative søgeord, du skal være opmærksom på. For Klaus Egebjerg i Duftladen.dk faldt hans CPA, da han lagde forskellige lande inde som negative søgeord. Søger en person efter ”billig parfume england” har personen allerede bestemt sig for, det bliver en engelsk butik, og et hurtigt nysgerrigt klik på Klaus’ AdWords-annonce kommer ikke til at overbevise om andet.
Jeg tilstræber altid en Quality Score på 7 eller derover. Enkelte af mine landingssider har fået en QS på 8 og 9 – og her får jeg topplaceringer for det samme budget, som ellers ville sende mig over i højre side med en QS på 7.
Og hvordan er det så lige, du hæver din Quality Score?
Nabby.dk annoncerer på AdWords, når du søger efter en babyalarm. De fik sat deres QS to trin i vejret (og derved deres CPA to trin ned) ved at:
• Bruge ordet babyalarm i title
• Bruge ordet babyalarm i H1 og H2
• Bruge ordet babyalarm mere i brødteksten
• Lavede en mere tiltrækkende annonce, der øgede CTR og derved øgede quality score
• Ændrede kampagnestruktur, så flere søgeord fik egen annoncegruppe
At opsætte en AdWords-konto så quality scoren passer er lidt af et videnskabsstykke og Google har, som med deres algoritmer til de organiske søgeresultater, ikke meldt meget ud at arbejde med. Ovenstående liste er et godt sted at starte.
Start med at læse Googles egen guide til quality score her.
Du får lige en bonus, jeg ikke selv kan bruge, men som er smart.
Besøger du Bikester.dk og vil du efterfølgende se remarketing-annoncer for de præcise varer, du har set. Jeg kan lave remarketing ud fra det overordnede behov for en advokat eller revisor – men har du en webshop er det muligt for dig at målrette præcis efter hvilke produkter, der er blevet kigget på.
Dét virker. Og du har mulighed for at gøre det samme på Facebook nu takket være de nye Multi Product Ads.
Det kan vi kigge på samme i de næste indlæg. :-)
Iværksætter, konsulent inden for online markedsføring og tidligere direktør for JUF.dk ApS
BilligeFlybilletter.dk - Prissammenligning for flybilletter
Halfdan Timm har arbejdet med online markedsføring siden starten af 2011, hvilket har ledt til stiftelsen af RFQ-portalen JUF.dk for advokater og revisorer. Portalen sælger kundeemner til danske advokater og revisorer. JUF.dk ApS blev solgt i juni 2015 til Agera ApS.
Emnet for blogindlæg er bl.a. søgemaskineoptimering, Facebook-annoncering og jura, da Halfdan også studerer jura på Aarhus Universitet. Han er lige nu i gang med kandidaten.
Læs mere på den personlige blog HalfdanTimm.dk