Instagram er en kæmpe platform med rigtig mange brugere. Det er derfor også svært at sørge for, at indholdet bliver set af de rette. Et par hashtags gør desværre ikke jobbet længere mere, der skal mere til.
Det betyder, at du skal skrive dit navn, hvilken kategori din virksomhed går under, en kort beskrivelse – udvælg det vigtigste og det som beskriver din virksomhed bedst. Gerne opsæt dette i punktform med et par emojis, da det gør det mere lækkert at se på og mere overskueligt for dem som kigger på din profil. Tænk på at være lidt personlig og skil dig ud, så du ikke ligner alle andre.
Sæt din profil op så den er connectet med din hjemmeside eller Facebook profil, gør dette fra starten, da det vil være besværligt at gøre efterfølgende. På denne måde vil du kunne få links og priser direkte på dine posts, som viser de produkter du sælger.
Brug et fantastisk billede og husk et link til din hjemmeside!
Instagrams indhold er meget visuelt, sørg derfor for at skabe genkendelighed i dine post. Du kan gøre dette ved at bruge dit logo i dine posts, det samme layout, farver osv. Forsøg at få det til at harmonere med din brandidentitet og gerne matche med din hjemmesides layout.
Post billeder eller video som har personlighed, her menes der ikke et billede af, hvad du fik til frokost, det skal være noget, som har relevans til din virksomhed. Overvej hvilken tekst du kan skrive til dit post, som vil gøre at dine følgere interagerer med dit post.
Du vil hurtigt mærke vækst i dit følgertal, hvis dine følgere føler at de får noget ud af at følge din profil.
Husk at planlægge dine posts, læg en plan både over hvornår du vil poste og om hvad. Det skaber også et bedre overblik for dig selv. Du kan gøre brug af Hootsuite, Business suite, Later osv.
På Instagram handler det om, at det er visuelt flot. Du skal derfor være kritisk, sorter alt det fra som er sløret og ikke ser godt ud.
Brug gerne programmet Canvas, det er et gratis program, hvor du kan designe dine posts som du ønsker.
Hashtags bruges til at navigere i de mange millioner posts, der er på platformen. De bruges til at finde det, som de finder interessant. Her er det en god ide at kigge på konkurrenternes profiler, som har god aktivitet, de har fundet de rette hashtags.
Altid husk på, at dine hashtags skal være relevante for din målgruppe og for din virksomhed, hvis de ikke er det, så er det ligegyldigt at bruge dem.
Gem dine hashtags på din telefon, tablet eller computer, så du altid hurtigt kan kopiere dem over i dit post. Det gør livet lidt nemmere for dig, du undgår at skulle huske alle dine hashtags og skrive dem hver dag, så du sparer også tid.
Brug dit navn som hashtag, på et tidspunkt kan det være, at andre også vil bruge det, når de har handlet hos dig. Brug gerne hashtags som beskriver din virksomhed.
Bio er et kartotek, hvor dine posts med link opbevares. Instagram tillader ikke links i beskrivelsen af ens posts, i hvert fald ikke links, som man kan trykke på. Til gengæld tilbyder de, at man kan tilføje linket i bio. Dette kartotek vil fremgå på din profil under din beskrivelse, trykker man på linket vil alle de posts, som har et link tilknyttet vise sig. Tilføj relevante links til dine posts, links som giver mening for dit post.
Din Instagram bruges højst sandsynlig til at få dine følgere til at agere, her kan et link være en god ide. Derfor, ved at bruge biofunktionen, kan du få dine følgere hen til en landing page, som vil få dem til at udføre den handling, som du ønsker.
Tag folk i det community du bevæger dig inden for, det kunne være forretningspartnere, organisationer eller bestemte følgere. Det eneste krav der er til dem du tagger, er at de skal have en relation til det du poster om.
Find ud af, hvem der er key personerne inden for dit område og find ud af, hvordan du kan få aktiveret dem, så din Instagram profil bliver mere synlig.
Like de ting, som er relevante. Kig eventuelt på dine konkurrenters profiler, hvem kommenterer og liker deres posts? De som gør, har interesse i postet og dermed også i dit indhold. Så følg dem og interager med dem, de er højst sandsynlig din målgruppe.
På Instagram handler det om at interagere med andre, det er måden du skaber vækst på. Du kan opfordre dine følgere til at kommentere på dine posts, her skal du tænke over den lille beskrivelse du skal skrive til dit post.
Sørg også selv for at være aktiv, både på dine egne posts, men også på andres posts. Det hjælper ikke noget kun at følge, man bliver også nødt til at handle.
Husk at kigge på dine data for at se, hvad der virker og hvad der ikke virker. Ved brug af Google Analytics vil du kunne se, hvor meget trafik du får fra Instagram til din hjemmeside.
Instagram har sit eget system, hvor du kan se hvilket post og story der har bedst rækkevidde, interaktion osv. dette finder du ved at trykke på ”Indblik” på din Instagram profil.
Det er korte videoer, som kan udtrykke dit brand, vær kreativ og spændende. Der er rigtig mange, som ser reels for at opdage nye ideer og blive en del af samarbejdet. Det er altså en god måde at brande sig på og vækste organisk.
Det er små videoer eller billeder, som forsvinder efter 24 timer. Den største grund til at bruge stories er, at man bliver top of mind hos følgerne. Det er det første følgerne ser, når de går ind på Instagram, da den ligger i toppen af feedet. Jo oftere du poster stories, jo oftere vil du være i starten af feedet.
Stories er en god måde at brande dig selv og din virksomhed på. Du kan bruge storyfunktionen til at bringe små billeder af dit liv, så det gøres lidt mere personligt.
Her kan du udtrykke mere om din virksomhed og dig selv via de stories du har delt. Du kan udvælge de stories, som er gode, til at blive højdepunkter, på den måde kan dine følgere gense dem.
Højdepunkter ligger på din Instagram profil og kan inddeles i flere højdepunkter, som du selv kan navngive. Det er en god måde at brande sig selv og sin virksomhed.
Undertekster bliver ofte undervurderet. Forskning viser at 80 % ser videoer uden lyd, så hvis din video ikke viser, hvad der bliver sagt og viser dit budskab klart, så vil modtageren scrolle videre. Det er de færreste, som tager høretelefonerne frem for at lytte og endnu færre sætter lyd på, specielt hvis de er i det offentlige rum.
Sørg derfor altid for at sætte undertekster på.
Dette glæder ikke for reels og stories. Stories er korte og har et overskueligt budskab, så her vil det oftest ikke være nødvendigt at have undertekster på. Dine reels foregår live, så dem kan der ikke komme undertekster på og modtageren som ser disse reels, ser dem ofte med lyd.
Læs om hvordan du kan afholde liveauktioner – sælge på SoMe.
CEO og founder af Startup Central
Iværksætter med stort I. Jeg brænder for at hjælpe iværksættere fra idéfasen og godt i gang med deres virksomhed. Privat er jeg gift med Nanna og far til fire.
LinkedIn