Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Tips til din Instagram profil som selvstændig

Instagram er en kæmpe platform med rigtig mange brugere. Det er derfor også svært at sørge for, at indholdet bliver set af de rette. Et par hashtags gør desværre ikke jobbet længere mere, der skal mere til.

Sæt din Instagram profil korrekt op.

Det betyder, at du skal skrive dit navn, hvilken kategori din virksomhed går under, en kort beskrivelse – udvælg det vigtigste og det som beskriver din virksomhed bedst. Gerne opsæt dette i punktform med et par emojis, da det gør det mere lækkert at se på og mere overskueligt for dem som kigger på din profil. Tænk på at være lidt personlig og skil dig ud, så du ikke ligner alle andre.

Sæt din profil op så den er connectet med din hjemmeside eller Facebook profil, gør dette fra starten, da det vil være besværligt at gøre efterfølgende. På denne måde vil du kunne få links og priser direkte på dine posts, som viser de produkter du sælger.

Brug et fantastisk billede og husk et link til din hjemmeside!

Posts

Instagrams indhold er meget visuelt, sørg derfor for at skabe genkendelighed i dine post. Du kan gøre dette ved at bruge dit logo i dine posts, det samme layout, farver osv. Forsøg at få det til at harmonere med din brandidentitet og gerne matche med din hjemmesides layout.

Post billeder eller video som har personlighed, her menes der ikke et billede af, hvad du fik til frokost, det skal være noget, som har relevans til din virksomhed. Overvej hvilken tekst du kan skrive til dit post, som vil gøre at dine følgere interagerer med dit post.

Du vil hurtigt mærke vækst i dit følgertal, hvis dine følgere føler at de får noget ud af at følge din profil.

Husk at planlægge dine posts, læg en plan både over hvornår du vil poste og om hvad. Det skaber også et bedre overblik for dig selv. Du kan gøre brug af Hootsuite, Business suite, Later osv.

Visuel frem for alt

På Instagram handler det om, at det er visuelt flot. Du skal derfor være kritisk, sorter alt det fra som er sløret og ikke ser godt ud.

Brug gerne programmet Canvas, det er et gratis program, hvor du kan designe dine posts som du ønsker.

Hashtags

Hashtags bruges til at navigere i de mange millioner posts, der er på platformen. De bruges til at finde det, som de finder interessant. Her er det en god ide at kigge på konkurrenternes profiler, som har god aktivitet, de har fundet de rette hashtags.

Altid husk på, at dine hashtags skal være relevante for din målgruppe og for din virksomhed, hvis de ikke er det, så er det ligegyldigt at bruge dem.

Gem dine hashtags på din telefon, tablet eller computer, så du altid hurtigt kan kopiere dem over i dit post. Det gør livet lidt nemmere for dig, du undgår at skulle huske alle dine hashtags og skrive dem hver dag, så du sparer også tid.

Brug dit navn som hashtag, på et tidspunkt kan det være, at andre også vil bruge det, når de har handlet hos dig. Brug gerne hashtags som beskriver din virksomhed.

Brug bio

Bio er et kartotek, hvor dine posts med link opbevares. Instagram tillader ikke links i beskrivelsen af ens posts, i hvert fald ikke links, som man kan trykke på. Til gengæld tilbyder de, at man kan tilføje linket i bio. Dette kartotek vil fremgå på din profil under din beskrivelse, trykker man på linket vil alle de posts, som har et link tilknyttet vise sig. Tilføj relevante links til dine posts, links som giver mening for dit post.

Din Instagram bruges højst sandsynlig til at få dine følgere til at agere, her kan et link være en god ide. Derfor, ved at bruge biofunktionen, kan du få dine følgere hen til en landing page, som vil få dem til at udføre den handling, som du ønsker.

Tag

Tag folk i det community du bevæger dig inden for, det kunne være forretningspartnere, organisationer eller bestemte følgere. Det eneste krav der er til dem du tagger, er at de skal have en relation til det du poster om.

Find ud af, hvem der er key personerne inden for dit område og find ud af, hvordan du kan få aktiveret dem, så din Instagram profil bliver mere synlig.

Like

Like de ting, som er relevante. Kig eventuelt på dine konkurrenters profiler, hvem kommenterer og liker deres posts? De som gør, har interesse i postet og dermed også i dit indhold. Så følg dem og interager med dem, de er højst sandsynlig din målgruppe.

Kommentar

På Instagram handler det om at interagere med andre, det er måden du skaber vækst på. Du kan opfordre dine følgere til at kommentere på dine posts, her skal du tænke over den lille beskrivelse du skal skrive til dit post.

Sørg også selv for at være aktiv, både på dine egne posts, men også på andres posts. Det hjælper ikke noget kun at følge, man bliver også nødt til at handle.

Indsaml data

Husk at kigge på dine data for at se, hvad der virker og hvad der ikke virker. Ved brug af Google Analytics vil du kunne se, hvor meget trafik du får fra Instagram til din hjemmeside.

Instagram har sit eget system, hvor du kan se hvilket post og story der har bedst rækkevidde, interaktion osv. dette finder du ved at trykke på ”Indblik” på din Instagram profil.

Reels

Det er korte videoer, som kan udtrykke dit brand, vær kreativ og spændende. Der er rigtig mange, som ser reels for at opdage nye ideer og blive en del af samarbejdet. Det er altså en god måde at brande sig på og vækste organisk.

Story

Det er små videoer eller billeder, som forsvinder efter 24 timer. Den største grund til at bruge stories er, at man bliver top of mind hos følgerne. Det er det første følgerne ser, når de går ind på Instagram, da den ligger i toppen af feedet. Jo oftere du poster stories, jo oftere vil du være i starten af feedet.

Stories er en god måde at brande dig selv og din virksomhed på. Du kan bruge storyfunktionen til at bringe små billeder af dit liv, så det gøres lidt mere personligt.

Højdepunkter

Her kan du udtrykke mere om din virksomhed og dig selv via de stories du har delt. Du kan udvælge de stories, som er gode, til at blive højdepunkter, på den måde kan dine følgere gense dem.

Højdepunkter ligger på din Instagram profil og kan inddeles i flere højdepunkter, som du selv kan navngive. Det er en god måde at brande sig selv og sin virksomhed.

Husk undertekster på dine videoer

Undertekster bliver ofte undervurderet. Forskning viser at 80 % ser videoer uden lyd, så hvis din video ikke viser, hvad der bliver sagt og viser dit budskab klart, så vil modtageren scrolle videre. Det er de færreste, som tager høretelefonerne frem for at lytte og endnu færre sætter lyd på, specielt hvis de er i det offentlige rum.

Sørg derfor altid for at sætte undertekster på.

Dette glæder ikke for reels og stories. Stories er korte og har et overskueligt budskab, så her vil det oftest ikke være nødvendigt at have undertekster på. Dine reels foregår live, så dem kan der ikke komme undertekster på og modtageren som ser disse reels, ser dem ofte med lyd.

Læs mere

Læs om hvordan du kan afholde liveauktioner – sælge på SoMe.

Brug influencermarketing.

Bliv mere synlig på Instagram.

Instagram profil som skaber følgere.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

CEO og founder af Startup Central

Iværksætter med stort I. Jeg brænder for at hjælpe iværksættere fra idéfasen og godt i gang med deres virksomhed. Privat er jeg gift med Nanna og far til fire.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Vær ikke bange for konkurrenten -  fokuser på kunden og dit produkt
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring
Mange erhvervsdrivende tror, at konkurrenten klarer sig bedre og begynder derfor at kopiere ligegyldige features. Det handler om at have fokus på eget produkt og sine kunder.
Hvorfor er virksomhedskultur vigtigt?
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation
Det er vigtigt at skabe en god virksomhedskultur, da det i det lange løb kan ses på bundlinjen. Din medarbejdere bliver loyale og går den ekstra mil. Og det bliver nemmere at rekruttere og få kunder.
Er du blevet hacket, få gode tips her.
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Tryghed
Er du blevet hacket eller har du en fornemmelse af, at du bliver udsat for det? Så får du her noget tips til, hvad du kan gøre og hvordan du kan forebygge et angreb. Dette sker ikke kun for naboen.
Derfor skal du bruge influencermarketing.
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Influencermarketing er kommet for at blive. Det er en god måde at nå sin målgruppe gennem en kilde, som målgruppen stoler på. Her får du nogle grunde til, hvorfor du skal bruge influencermarketing.

Sådan holder du gang i motivationen
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Får du ofte en fed idé eller et mål du gerne vil opnå, men har svært ved at holde motivationen kørende? Selv de mest succesfulde mennesker i verden, kan have det svært med at bevare motivationen. Her får du nogle tips til, hvad du kan gøre for at bevare motivationen.

Remote work er kommet for at blive
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Nye arbejdsgange er kommet til. Blandt andet har fleksibiliteten i, at medarbejdere selv kan bestemme om de vil arbejde hjemme eller komme ind på kontoret vist sig at være en positiv løsning for mange.

Gode råd til at have styr på sin tid
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Tid er det vigtigste vi har. Det handler derfor om at bruge den fornuftigt. Her får du nogle gode råd.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Er det tid til at lave din egen podcast? Her får du en liste over ting, du skal overveje.

Typiske udfordringer selvstændige oplever
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Som selvstændig oplever man mange udfordringer både før man starter og undervejs. De typiske udfordringer er økonomien, netværk og privatliv. Kan du nikke genkendende til disse?

FN's 17 verdensmål og iværksætteri
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring

Overvejer du at arbejde med et eller flere af de 17 verdensmål? Det er uhyre vigtigt. Bare et lille fokus på dem, gør en kæmpe forskel.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Du skal ikke undervurdere dine tekster. De afspejler din virksomhed og skal derfor sidde lige i skabet. At skrive en god tekst tager længere tid end du tror.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Der er flere forskellige måder, du kan gå til dit selvstændige virke på. Ikke én af måderne er mere rigtig end den anden, det er dig som bestemmer. Du skal gøre det på den måde, som gør dig glad.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Et break fra din travle hverdag er vigtig for, at du kan arbejde optimalt med dit iværksætteri. Sørg for at få nogle breaks ind i din hverdag, her er nogle tips til hvordan.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Netværk er noget at det vigtigste, specielt i en arbejdsrelation. Et godt netværk kan åbne op for nye muligheder, kunder, osv.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Skriv tekster som er målrettet din målgruppe. Skriv tekster som rangerer godt på søgemaskiner. Her får du et par tips til hvordan.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Skal din virksomhed i gang med at lave PR, så får du et par do's & don'ts her.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Din virksomhed skal arbejde med PR fordi, det vil skabe troværdighed for din virksomhed, samtidighed at du vil få mulighed for at være mere synlig for en masse mennesker.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Administration, Tryghed

Hackerne bliver mere og mere kreative det skal du også. Her får du et par gode råd til, hvordan du kan optimere din sikkerhed og muligvis undgå et cyberangreb.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring

Tiderne har ændret sig, vi bliver nødt til at omstille os, for at kunne overleve, når en ny pandemi rammer os og vi går i lockdown. Derfor skal du digitalisere din virksomhed.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Sommerferien nærmer sig og du skal slappe af, så du kan samle kræfter. Men som iværksætter er det svært helt at trække stikket, derfor har Startup Central lavet en blog om forskellige ting, du kan læse og lytte til imens du er på ferie. Dette er uden at din familie og venner synes du er kedelig og ikke nærværende.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, Finansiering

Der er et større og større krav fra alle sider om, at virksomheder skal blive mere miljøbevidste og bæredygtige. Derfor giver Startup Central nogle tips til, hvordan du kan omstille din virksomhed. Flere af tiltagene behøver nemlig ikke at være dyre.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring

Startup Central skriver denne blog for at overbevise dig om, at du skal udleve din iværksætterdrøm. Det er ikke ubetaleligt at starte sit eget. Og det behøver heller ikke blive dyre jo mere etableret din virksomhed bliver.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Startup Central beskriver her nogle af fordelene ved at være iværksætter og selvstændig. Når du har læst blogindlægget, er der ingen tvivl om, at du vil udleve din iværksætterdrøm.

Startup Central springer ud som webinarkanal
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Jura, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Startup Central springer ud som webinarkanal, vi afholder webinarer om alt inden for iværksætteri.

Nu kan du sidde hjemme i sofaen imens du bliver klogere på iværksætteri.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Finansiering

Den 28. januar forlængede regeringen nedlukningen af Danmark, og dagen efter blev endnu en statsfinansieret lånepakke rulle ud for landets virksomheder og iværksættere – men det er den forkerte vej at gå. Vi har ikke brug for lån – vi har brug for at holde åbent!

viden om kapital anders fogh startup central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Administration, Økonomi

Alt for længe har regeringen kørt ’jeg ved bedst’-stilen og kun taget store organisationer som Dansk Erhverv, SMV Danmark mfl. med på råd. Men hvorfor ikke tale med os, den lille iværksætter og de små virksomheder på gulvet?

Anders Fogh Startup Central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Tryghed

På 3 år lærer man noget, men man fejler dælme også. Så jeg vil lige dele med dig de råd som jeg mener alle skal præsenteres for ASAP.

Anders Fogh Startup Central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Du kan ikke gøre alt, du skal ikke gøre alt, og du SKAL bede om hjælp!

Du er sikkert blevet fortalt dette som ung fra dine forældre, eller en rigtig jyde som mig: ”Hver krone sparet, er en krone tjent!” - nogle gange giver det mening, men det er også en omgang HØ!

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation & Markedsføring, Økonomi, Tryghed

Coronakrisen har sat de fleste iværksættere og selvstændige tilbage til udgangspunket. I dette indlæg kommer jeg med mine bud på, hvordan du kan vende krisen til din og din virksomheds fordel. 

Kold Kanvas Anders Fogh Startup Central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Salg

Overvejer du, om kold kanvas er noget, du skal begynde at bruge i din virksomhed? Da Poul Reichardt sang ”du går ind i alle hjerter med træsko på”, så var det næppe telefonsælgere, han havde i tankerne. Men ikke desto mindre er det faktisk lige netop dén effekt, du håber på at have hos modtageren

Ram din mål gruppe på de sociale medier Anders Fogh Startup Central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Man kan få meget ud af at ramme sin målgruppe på de sociale medier - får du ram på din?

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags:

Husker du at spørge erfarne coaches og mentorer fra erhvervslivet om hjælp, når du er kørt fast i et problem? 

CEO og founder af Startup Central

Iværksætter med stort I. Jeg brænder for at hjælpe iværksættere fra idéfasen og godt i gang med deres virksomhed. Privat er jeg gift med Nanna og far til fire.

LinkedIn

181 indlæg
39 indlæg
84 indlæg
23 indlæg
64 indlæg
197 indlæg
229 indlæg
47 indlæg
There was an error : - Unable to parse the p12 file. Is this a .p12 file? Is the password correct? OpenSSL error:
MEST LÆSTE BLOGINDLÆG
OM BLOGGEN

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her