Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

PR – hvad er det og hvad skal jeg overveje når jeg arbejder med PR?

For god ordens skyld definerer jeg lige hvad PR er. PR står for public relations og består i at håndtere informationer mellem en interessent og offentligheden for at påvirke offentlighedens synspunkter. Disse interessenter kunne være personer, virksomheder, staten osv. Virksomheder bruger oftest denne form for kommunikation i form af pressemeddelelser, men jo mere de sociale medier er kommet frem, jo vigtigere er disse medier også i virksomhedens PR. Interessenternes PR-værdi bedømmes på baggrund af offentlighedens reaktioner, det kan derfor være uønsket, tilfældigt eller selvvalgt at tilegne sig denne PR-værdi.

Der er ikke tale om god eller dårlig PR-værdi, kun hvor stor eller lille PR-værdi en interessent har. Ofte forveksles PR med branding og markedsføring, hvor det handler om at have et godt image. PR handler om at påvirke holdninger, som kan omsættes til handlinger, samt at skabe et omdømme. Hvorimod marketing primært handler om at fortælle potentielle kunder om virksomhedens produkt, med fokus på salg.

PR kan bruges til at beskytte, øge eller bygge virksomhedens ry gennem medierne. PR er et effektivt storytellingværktøj, som er pålideligt og billigt. Med reklamer fortæller DU om, hvor fantastisk et produkt og virksomhed du har. Med PR får du omtale og bliver dermed rost af andre.

PR er pålideligt
Forbrugeren kan efterhånden godt se, når en reklame bliver præsenteret for dem. Derfor bliver de ikke påvirket på samme måde mere og går hurtigt videre. Med PR opbygges tillid og troværdighed til din virksomhed, og det er uden at bruge nogle penge fra marketingbudgettet. Alle ved at omtale fra personer, som ikke er betalt, er den bedste reklame du kan få. Det påvirker forbrugeren til en højere købsbeslutning end annoncer.
 

PR er ikke reklame
Det er de færreste, som kan lide reklame, de fleste synes faktisk reklamer er super irriterende. PR adskiller sig ved, at det rent faktisk tilbyder noget interessant værdi til målgruppen. Det kan eksempelvis være at tale om noget inden for målgruppens arbejdsliv, tiltale et emne som de ikke selv er store nok til at få i pressen og dermed få en debat på og skabe opmærksomhed om.
 

PR synliggør din virksomhed
Online medier bliver aldrig for gamle. Artikler vil altid kunne findes på nettet, søges der på din virksomhed vil både nye og gamle artikler vises og her er der også tale om den positive og negative omtale. Linkes dine artikler til andre kilder vil dine artikler fortsætte med at skabe omtale. I samme omgang vil din virksomhed ranke højere på søgemaskiner og på den måde tiltrække kunder. Læs eventuel denne blog, for at se hvad links kan gøre for din virksomhed - Linkbuilding: Boost dine rangeringer med 3 effektive tips.
 

Hvad skal din PR handle om?
Du skal have fokus på at skabe et godt omdømme for din virksomhed. Din PR skal ikke have et sælgende fokus, det er ikke det som PR har til formål, og så er jeg sikker på, at de færreste medier vil tage din historie, hvis den er møntet på salg. Tænk ind i hvad din virksomhed bidrager med til samfundet og hvilke problemer din virksomhed løser? Alle har en god historie at fortælle og din virksomhed har uden tvivl også en god historie at fortælle, fortæl den.
 

PR på 2 måder
Der er to måder du kan lave PR på. 1) du kan skabe din egen, skrive dine egne historier og få dem ud i medierne. 2) du kan kommentere på andres historier. Den sidste skal du gøre med måde. Først og fremmest skal du tænke over om, det du vil kommentere på, er noget du har nogen relevans inden for og om det dermed er relevant for dig at kommentere på. Vil folk lytte til det du siger og vigtigere, mener de at du har noget at skulle have sagt på dette område. Hvis dette ikke er tilfældet, så giver det ikke mening at kommentere på det.

Du skal altid tænke ind, at PR har fokus på at skabe omdømme for din virksomhed. Alle har en mening om tingene, men ikke alle skal gå offentlig med den. Du skal huske på, at din kommentar ofte vil falde tilbage på din virksomhed. Derfor skal du give en kommentar på det, som din virksomhed har relevans inden for og som vil kunne gavne din virksomheds omdømme. Husk altid på, at det aldrig vil være alle, som er enige med dig. Der vil altid være nogle, som vil føle sig trådt over tæerne, men der vil være lige så mange, som er enige med dig og synes det er skønt, at du kæmper deres sag.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Skal din virksomhed i gang med at lave PR, så får du et par do's & don'ts her.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring

Tiderne har ændret sig, vi bliver nødt til at omstille os, for at kunne overleve, når en ny pandemi rammer os og vi går i lockdown. Derfor skal du digitalisere din virksomhed.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Sommerferien nærmer sig og du skal slappe af, så du kan samle kræfter. Men som iværksætter er det svært helt at trække stikket, derfor har Startup Central lavet en blog om forskellige ting, du kan læse og lytte til imens du er på ferie. Dette er uden at din familie og venner synes du er kedelig og ikke nærværende.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, Finansiering

Der er et større og større krav fra alle sider om, at virksomheder skal blive mere miljøbevidste og bæredygtige. Derfor giver Startup Central nogle tips til, hvordan du kan omstille din virksomhed. Flere af tiltagene behøver nemlig ikke at være dyre.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring

Startup Central skriver denne blog for at overbevise dig om, at du skal udleve din iværksætterdrøm. Det er ikke ubetaleligt at starte sit eget. Og det behøver heller ikke blive dyre jo mere etableret din virksomhed bliver.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Startup Central beskriver her nogle af fordelene ved at være iværksætter og selvstændig. Når du har læst blogindlægget, er der ingen tvivl om, at du vil udleve din iværksætterdrøm.

Startup Central springer ud som webinarkanal
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Jura, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Startup Central springer ud som webinarkanal, vi afholder webinarer om alt inden for iværksætteri.

Nu kan du sidde hjemme i sofaen imens du bliver klogere på iværksætteri.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Finansiering

Den 28. januar forlængede regeringen nedlukningen af Danmark, og dagen efter blev endnu en statsfinansieret lånepakke rulle ud for landets virksomheder og iværksættere – men det er den forkerte vej at gå. Vi har ikke brug for lån – vi har brug for at holde åbent!

viden om kapital anders fogh startup central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Administration, Økonomi

Alt for længe har regeringen kørt ’jeg ved bedst’-stilen og kun taget store organisationer som Dansk Erhverv, SMV Danmark mfl. med på råd. Men hvorfor ikke tale med os, den lille iværksætter og de små virksomheder på gulvet?

Anders Fogh Startup Central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Tryghed

På 3 år lærer man noget, men man fejler dælme også. Så jeg vil lige dele med dig de råd som jeg mener alle skal præsenteres for ASAP.

Anders Fogh Startup Central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Du kan ikke gøre alt, du skal ikke gøre alt, og du SKAL bede om hjælp!

Du er sikkert blevet fortalt dette som ung fra dine forældre, eller en rigtig jyde som mig: ”Hver krone sparet, er en krone tjent!” - nogle gange giver det mening, men det er også en omgang HØ!

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation & Markedsføring, Økonomi, Tryghed

Coronakrisen har sat de fleste iværksættere og selvstændige tilbage til udgangspunket. I dette indlæg kommer jeg med mine bud på, hvordan du kan vende krisen til din og din virksomheds fordel. 

Kold Kanvas Anders Fogh Startup Central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Salg

Overvejer du, om kold kanvas er noget, du skal begynde at bruge i din virksomhed? Da Poul Reichardt sang ”du går ind i alle hjerter med træsko på”, så var det næppe telefonsælgere, han havde i tankerne. Men ikke desto mindre er det faktisk lige netop dén effekt, du håber på at have hos modtageren

Ram din mål gruppe på de sociale medier Anders Fogh Startup Central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Man kan få meget ud af at ramme sin målgruppe på de sociale medier - får du ram på din?

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags:

Husker du at spørge erfarne coaches og mentorer fra erhvervslivet om hjælp, når du er kørt fast i et problem? 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her