Man kan hurtigt komme galt afsted, når det gælder PR. Specielt når man er kommet i pressen, når man er der, er der ingen vej tilbage. Din udtalelse vil altid være til at finde på nettet. Men hele processen inden din kommentar kommer i tryk er lang. Jeg giver dig her nogle do’s og don’ts til, hvordan du kan håndtere din PR.
Do: Dit budskab
Først og fremmest skal du have udarbejdet en strategi for, hvad du gerne vil ud med. Hvad er det for et budskab du gerne vil have folk skal høre? Mere konkret skal du finde ud af, hvordan du gerne vil have, at din målgruppe ser din virksomhed - hvilket image skal din virksomhed have?
Do: Hold dig opdateret på nyheder i din branche
Sørg altid for at følge med i, hvad der trender i din branche. Måske er der noget, som du gerne vil give en kommentar på. Du skal ikke være for sent ude ellers er der en anden inden for dit område, som kommer dig i forkøbet og får deres kommentar med i mediet, i stedet for dig. Derudover kæmper medierne også om at være de første med nyheden, derfor kræver det også, at du får sendt den kommentar eller det debatindlæg afsted hurtigt, så den ikke er outdatet før mailen når frem til journalisten, og de dermed ikke vil sende den, for det var yesterdays news.
Do: Undersøg mediet og journalisten du henvender dig til
Journalister får rigtig mange mails og henvendelser hver dag, alle fra folk som gerne vil i deres medie. Derfor er det vigtigt, at du ikke spilder deres tid. Du skal derfor undersøge mediet og journalisten. Dit budskab er det et emne, som mediet bringer eller er det ikke i deres fokusområde, hvis ikke så skal du finde et andet medie. Det samme gør sig gældende for journalisten, sørg for at du har fat i den rette journalist, undersøg om den journalist du sender dit indlæg til, har med den form for tekst at gøre. Det er ofte forskellige journalister, som sidder på forskellige områder eksempelvis pressemeddelelser og debatindlæg. Send dit indlæg til den rette journalist.
Do: Lav en fængende emnelinje
Som sagt får journalister mange henvendelser, derfor skal du fange deres opmærksomhed med det samme. Det kan du gøre i emnelinjen på mailen, den skal ikke være titlen på artiklen, men den skal inkludere hvad artiklen omhandler og så skal den være fængende.
Do: Indhold af din mail
I din mail skal du holde dig kortfattet og præcis, skriv kort hvad artikel omhandler. Husk at medsende billeder og skriv afsender i mailen, på den måde undgår både du og journalisten at spilde deres tid, da I slipper for at skulle skrive frem og tilbage om oplysninger journalisten mangler. Derudover skal du altid huske at have dine kilder i orden. Sørg for, at det er så nemt som muligt for journalisten at bringe din historie.
Do: Regn altid med at det du siger er on record
Hvis en journalist gerne vil have en udtalelse fra dig, så er det mega fedt, det betyder at de anerkender dig inden for området. Dertil skal du huske på, at når du siger noget, så er det altid on record, du kan ikke forvente at samtalen I har inden det egentlige interview er off record. Journalister er altid på udkig efter en god historie, så du skal ikke sige noget til dem, som du ikke vil have ud i offentligheden.
Don’t: Aldrig lyv
Lyv aldrig overfor en journalist. De fleste journalister går meget op i om kilden er reel, de vil derfor ofte tjekke op på din påstand. Derudover skal du heller ikke lyve om dine egen meninger eller din virksomhed, da journalisten højst sandsynlig vil huske det du siger og muligvis bruge det mod dig, hvis du en dag skulle fortælle en anden historie. En lille hvid løgn kan hurtig vokse sig stor og ødelægge meget for dig, og så er det en god historie for medierne.
Don’t: Føl ikke at et medie er for lille
Et medie er aldrig for lille eller lokalt til at få din stemme med i. Måske kommer de store medier ud til en masse mennesker, men de små er måske endnu mere effektive, da det ikke er alt, som bliver læst i de store medier. De lokale vil højst sandsynlig engagere sig mere i det du har at sige.
Don’t: Ikke undervurder SoMe
De sociale medier bliver kun større og de er kommet for at blive. Der er mange, som læser de traditionelle medier og det er også dem, som folk finder mest troværdige, men lad dig ikke narre. De sociale medier er meget effektive, her kommer du hurtigt og nemt ud til en masse mennesker, som du måske ikke ville have nået med traditionelle medier. Post ud på de sociale medier, at du er kommet i et bestemt medie, så vil du opnå den fulde synlighed. Læs eventuel denne blog, for at blive mere synlig på Instagram - Sådan bliver du mere synlig på Instagram.
Don’t: Lad ikke en journalist vente
Er der en journalist som kontakter dig, skal du aldrig lade dem vente. Hvis de vil interviewe dig, skal du være parat med det samme, for muligheden kommer måske ikke igen. Det er nu at journalisten og mediet er interesseret i din historie, i morgen er den måske outdatet.
Don’t: Tag det ikke personligt
Lad vær med at tage det personligt, hvis det medie du har sendt dit indlæg til, ikke vil bringe det. Mange gange handler det om, at de får så mange henvendelser og de bliver nødt til at vælge noget fra, måske har de allerede booket hele deres medie op med interessante artikler og derfor ikke har plads til dit indlæg. Der er mange ting som spiller ind, derfor skal du ikke tage det personligt. Find eventuelt et andet medie som vil sende dit indlæg.
Don’t: Forvent ikke at medierne vil skrive om dig
Der er ingen tvivl om, at du er en fantastik person og har skabt en ekstraordinær god virksomhed, som gør en hel masse godt for en masse mennesker. Men du kan ikke forvente, at medierne mener det samme. Måske er du og din virksomhed relevant at skrive om når du lancerer, men derefter skal der mere til, før de vil bringe noget om din virksomhed. Det handler om, at medierne har et pres fra deres læsere om at være relevante og bringe noget, som er interessant. Og det mener de ikke nødvendigvis, at din virksomhed er hele tiden.
CEO og founder af Startup Central
Iværksætter med stort I. Jeg brænder for at hjælpe iværksættere fra idéfasen og godt i gang med deres virksomhed. Privat er jeg gift med Nanna og far til fire.
LinkedIn