Corona tiden har vist os, at vi er nødt til at forberede os. Der er ingen, som kan forudse den næste krisen, vi havde ikke en gang regnet med, at denne krise blev så stor som den gjorde, da vi først hørte om den langt væk fra Danmark.
Danmark har været i lockdown og måske kommer der en pandemi i fremtiden, som forårsager at vi bliver nødt til at igangsætte endnu en lockdown.
Virksomhederne skal forberede sig på dette. Og det gør de bedst, ved at blive mere digitale. Heldigvis er dette også muligt, da vi lever i en digitaliseret verden. Der er lige så mange, som køber deres varer online, som der er folk der køber i den fysiske butik.
Jeg kommer med et par bud på, hvad du kan gøre for at digitalisere din virksomhed endnu mere.
Lav en webshop/hjemmeside til din virksomhed
Hvis din virksomhed ikke allerede har en hjemmeside eller webshop, så skal den have det nu. Det gælder også hvis vi aldrig får en stor lockdown krise igen. Som nævnt er vi så digitaliseret efterhånden, at de fleste vil have en forventning til, at de kan finde dig på nettet. Hvis ikke de kan finde dig på en hjemmeside, så skal du i det mindste have et par meget informative og aktive sociale medie profiler.
En hjemmeside og webshop vil gøre, at din virksomhed ikke behøver at lukke, selvom vi får en ny lockdown, dine kunder har stadig mulighed for at få fat i dine produkter og din service.
Brug online liveauktioner
Selvom folk er blevet mere og mere vant til at shoppe på nettet, så savner de stadig den personlige kontakt og det at kunne vende og dreje produktet. Det giver en online liveauktion mulighed for. Kunden kan sidde hjemme i sofaen og hygge sig, der er ingen grund til at tage nattøjet af eller at køre ud i den myldrende trafik, det hele foregår på nettet.
Med en liveauktion kan du svare på spørgsmål fra kunden og vise produktet rigtig frem, det er næsten som at være der selv. Det vil give din kunde en personlig oplevelse og måske vil du sælge endnu mere, end du gør i din butik. Da i en butik har du ikke altid mulighed for at tale med kunden, de vil oftest ikke forstyrres, men bare kigge selv. I en online liveauktion er kunden afhængig af, at du viser dem rundt og fortæller, her kommer dine sælgerekspertise virkelig til udtryk.
Du kan med fordel læse denne blog: Liveauktioner og live shopping – fremtidens salgskanal, den vil fortælle dig om, hvordan du kan strukturere dine liveauktioner.
Sociale medier
Vær aktiv på dine sociale medier. Det synes du måske, at du er allerede, men du kan sikkert være det endnu mere. Måske synes du ikke, at det er det værd, for det genererer ikke salg nok, men du skal tænke på det som en langsigtet strategi.
Når jeg skriver aktiv, er det ikke nok blot at lave et post hver anden dag og svare på de henvendelser der kommer ind. Du skal gå all in og det tager tid og en masse kreativitet. Du skal lave endnu flere kreative posts og stories og ikke kun content som sælger dig. 2/3 skal være content, som giver noget til kunden, eksempelvis tips og tricks. Derudover skal du være aktiv i grupper, der er uden tvivl en gruppe, som dine kunder bruger til at skaffe sig viden fra, denne skal du være aktiv i. Du skal altid svare dem, som på den ene eller anden måde kontakter dig, det lyder måske oplagt, men det er en vigtig information at få med.
Alt dette arbejde resulterer i, at folk lærer dig at kende, først og fremmest finder de ud af at du eksisterer, herefter finder de ud af, hvad du sælger og hvad du står for. Jo mere vellidt du er, jo mere tilbøjelig er kunden til at købe hos dig. Vær nærværende og skab en personlig relation, dine kunder vil komme flyvende.
Hvis du mere specifikt har en restaurant, kan du overveje om du skal tilbyde take-away. Har du en frisørsalon, kan du overveje at køre ud til folk eller lave online klippekurser.
Der er 100% en masse andre måder du kan blive mere digital på og undgå et slag i omsætningen, hvis det skulle ske, at en ny krise ramte os. Du har helt sikker også selv afprøvet et par stykker af dem i denne krise.
CEO og founder af Startup Central
Iværksætter med stort I. Jeg brænder for at hjælpe iværksættere fra idéfasen og godt i gang med deres virksomhed. Privat er jeg gift med Nanna og far til fire.
LinkedIn