CEO og founder af Startup Central
23.10.2019Kære læser
Det er efterhånden blevet kutyme, at alle virksomheder har en online tilstedeværelse på de sociale medier. Det er et oplagt at ty til de sociale medier, for de fleste mennesker har en SoMe-profil et eller andet sted, så derfor må en stor del af din målgruppe også være der! Eller hvad?
Dine overvejelser - SoMe
Det er vigtigt, at du gør dig nogle overvejelser, inden du får oprettet virksomhedsprofiler eller -sider på alle sociale medier, så du ikke spilder en masse tid. Tænk derfor først på, hvorfor du er på de sociale medier, og hvad du vil opnå med det.
Din virksomhed har en målgruppe, og den har du måske allerede klart defineret. Det er derfor vigtigt at spørge dig selv, om målgruppen vil være på disse sociale medier. Det er ikke sikkert, målgruppen er på alle sociale medier, og hvis den ikke er det, så er der heller ingen grund til at bruge unødig tid på f.eks. Snapchat, hvis du ved, at målgruppen hovedsagligt er at finde på LinkedIn! Hvis det er en ung målgruppe, så kunne Snapchat og Instagram være oplagte kanaler at benytte. Det handler derfor om relevans for målgruppen. Det er møgærgerligt at bruge en masse tid på en fed Twitterprofil, hvis målgruppen er mere til Facebook!
Bevar dit fokus
Når du så har afdækket, hvilke(n) kanal(er), der er relevante for målgruppen så sørg for at bevare fokus på, hvad der er vigtigt for dig at kommunikere ud til målgruppen. Din repræsentation er super vigtig på de sociale medier, for det er sådan, din virksomhed defineres. Derfor skal du lykkes med at få kommunikeret, hvad dit mindset er.
Sidst men ikke mindst, så fokuser på dét, du gerne vil og få det aktiveret så ofte som muligt på de sociale medier. Og glem for guds skyld ikke, at det, du lægger ud, skal være relevant, så dine fans/følgere bliver aktiverede, inspirerede og ønsker at blive ved med at følge din virksomhed.
Anders Fogh
Stifter og CEO af Startup Central