Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Det skal du overveje, når du skriver tekster til din virksomhed

Det er ikke bare lige til at skrive en tekst. Der er rigtig mange ting, som man skal overveje, både før og imens du skriver.

Der er rigtig mange, som tror, at man bare kan skrive en tekst på 5 minutter, og det kan man i princippet også, udfaldet af teksten er bare sjældent som forventet.

En tekst på en hjemmeside kan være afgørende for, hvordan ens virksomhed bliver set på. Ens tekster afspejler nemlig virksomheden. Du skal derfor skrive dine tekster, som du gerne vil have, at din virksomheds image skal være udadtil.

Du bliver nødt til at tage dig tid til dette. Hvis din tekst ikke er i orden, vil dine kunder læse din tekst på din hjemmeside, en tekst som måske er fyldt med slåfejl og som aldrig rigtig beskriver, hvad det er du tilbyder. Dine potentielle kunder vil måske opfatte din virksomhed, som useriøs og uprofessionel, dermed går de til konkurrenten.

De første ting du skal overveje:

  • USP. USP er dine unique saling points. Det er dem, som gør at du skiller dig ud fra konkurrenterne, grunden til at kunderne skal blive hos dig. Eksempler på USP’er kunne være god service, billig, lækker kvalitet, personlighed, brand osv.
  • Kanal. Når du har dine USP’er, så skal du overveje, hvilken kanal eller hvilket medie din tekst skal ud på. Dette afgør nemlig, hvilken form for tekst du skal skrive. Skriver du en blog, skal den have en vis længde, være informativ og gerne opstilles i punktform, så teksten gøres let for læseren af læse. Laver du en tekst til en artikel, er der et helt andet format; rubrik, underrubrik osv. En tekst til forsiden på din hjemmeside skal være fængende, et par sætninger og beskrive hvad du tilbyder, gerne med lidt personlighed.
  • Målgruppe. Din målgruppe er uhyre vigtig. Det er målgruppen du skriver og sælger til, derfor skal du kende din målgruppe rigtig godt. Du skal kunne sætte dig ind i deres sted, hvilke behov og interesser de har. Det er derfor vigtigt, at du kommunikerer til dem i øjenhøjde. Din målgruppe skal altid være i dine tanker, når du skriver dine tekster, det er lige meget hvilken kanal og hvilket format du skriver teksten til og i, din målgruppe skal skinne igennem.

Når du skriver din tekst:

Nu har du det overordnede på plads. Nu handler det om, rent faktisk at skrive din tekst.

Du skal selvfølgelig skrive grammatisk korrekt. Det viser professionalisme udadtil. Læs eventuel denne blog om sprogfejl mange begår.

Lad være med at gentage dig selv, det gør teksten kedelig at læse. Kom til sagen med det samme. Start gerne ud med din konklusion og så udbyd. Glem de lange tekniske sætninger, det er de færreste, som vil læse dem og endnu færre som forstår dem. Dem som gerne vil vide mere herom, vil række ud til dig og spørge.

Bevar den røde tråd. Der er ikke noget værre end en tekst, som starter på et emne, for så at gå over i et andet emne og ingen af emnerne bliver rigtig afsluttet.

Skriv tekster som målgruppen kan spejle sig i. Beskriv gerne deres pains og hvordan dit produkt løser denne pain.

Sørg for at have en fængende overskrift, det er ofte dét første læseren ser, så hvis den fanger dem, så vil læseren også læse din tekst. Det samme gør sig gældende for billedet. Hvis din tekst og kanal giver mulighed for et billede så brug det. Det fanger øjet og har en stop-op effekt.

Skriv personligt. Det er en del af din branding. Læsere vil ofte gerne vide, hvem der er bagved virksomheden, det skaber tryghed. Brug derfor emotionelle power ord, som fremkalder følelser.

Læs gerne bloggen: 6 konkrete tips til at kickstarte din startup med målrettet content.

 

Du skal ikke undervurdere dine tekster og tiden det tager at skrive dem.

Teksten er dig og din virksomhed udadtil.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

CEO og founder af Startup Central

Iværksætter med stort I. Jeg brænder for at hjælpe iværksættere fra idéfasen og godt i gang med deres virksomhed. Privat er jeg gift med Nanna og far til fire.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Er det tid til at lave din egen podcast? Her får du en liste over ting, du skal overveje.

Typiske udfordringer selvstændige oplever
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Som selvstændig oplever man mange udfordringer både før man starter og undervejs. De typiske udfordringer er økonomien, netværk og privatliv. Kan du nikke genkendende til disse?

FN's 17 verdensmål og iværksætteri
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring

Overvejer du at arbejde med et eller flere af de 17 verdensmål? Det er uhyre vigtigt. Bare et lille fokus på dem, gør en kæmpe forskel.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Der er flere forskellige måder, du kan gå til dit selvstændige virke på. Ikke én af måderne er mere rigtig end den anden, det er dig som bestemmer. Du skal gøre det på den måde, som gør dig glad.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Et break fra din travle hverdag er vigtig for, at du kan arbejde optimalt med dit iværksætteri. Sørg for at få nogle breaks ind i din hverdag, her er nogle tips til hvordan.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Netværk er noget at det vigtigste, specielt i en arbejdsrelation. Et godt netværk kan åbne op for nye muligheder, kunder, osv.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Skriv tekster som er målrettet din målgruppe. Skriv tekster som rangerer godt på søgemaskiner. Her får du et par tips til hvordan.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Skal din virksomhed i gang med at lave PR, så får du et par do's & don'ts her.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Din virksomhed skal arbejde med PR fordi, det vil skabe troværdighed for din virksomhed, samtidighed at du vil få mulighed for at være mere synlig for en masse mennesker.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Administration, Tryghed

Hackerne bliver mere og mere kreative det skal du også. Her får du et par gode råd til, hvordan du kan optimere din sikkerhed og muligvis undgå et cyberangreb.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring

Tiderne har ændret sig, vi bliver nødt til at omstille os, for at kunne overleve, når en ny pandemi rammer os og vi går i lockdown. Derfor skal du digitalisere din virksomhed.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Sommerferien nærmer sig og du skal slappe af, så du kan samle kræfter. Men som iværksætter er det svært helt at trække stikket, derfor har Startup Central lavet en blog om forskellige ting, du kan læse og lytte til imens du er på ferie. Dette er uden at din familie og venner synes du er kedelig og ikke nærværende.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, Finansiering

Der er et større og større krav fra alle sider om, at virksomheder skal blive mere miljøbevidste og bæredygtige. Derfor giver Startup Central nogle tips til, hvordan du kan omstille din virksomhed. Flere af tiltagene behøver nemlig ikke at være dyre.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring

Startup Central skriver denne blog for at overbevise dig om, at du skal udleve din iværksætterdrøm. Det er ikke ubetaleligt at starte sit eget. Og det behøver heller ikke blive dyre jo mere etableret din virksomhed bliver.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Startup Central beskriver her nogle af fordelene ved at være iværksætter og selvstændig. Når du har læst blogindlægget, er der ingen tvivl om, at du vil udleve din iværksætterdrøm.

Startup Central springer ud som webinarkanal
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Jura, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Startup Central springer ud som webinarkanal, vi afholder webinarer om alt inden for iværksætteri.

Nu kan du sidde hjemme i sofaen imens du bliver klogere på iværksætteri.

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Finansiering

Den 28. januar forlængede regeringen nedlukningen af Danmark, og dagen efter blev endnu en statsfinansieret lånepakke rulle ud for landets virksomheder og iværksættere – men det er den forkerte vej at gå. Vi har ikke brug for lån – vi har brug for at holde åbent!

viden om kapital anders fogh startup central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Administration, Økonomi

Alt for længe har regeringen kørt ’jeg ved bedst’-stilen og kun taget store organisationer som Dansk Erhverv, SMV Danmark mfl. med på råd. Men hvorfor ikke tale med os, den lille iværksætter og de små virksomheder på gulvet?

Anders Fogh Startup Central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Tryghed

På 3 år lærer man noget, men man fejler dælme også. Så jeg vil lige dele med dig de råd som jeg mener alle skal præsenteres for ASAP.

Anders Fogh Startup Central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Du kan ikke gøre alt, du skal ikke gøre alt, og du SKAL bede om hjælp!

Du er sikkert blevet fortalt dette som ung fra dine forældre, eller en rigtig jyde som mig: ”Hver krone sparet, er en krone tjent!” - nogle gange giver det mening, men det er også en omgang HØ!

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation & Markedsføring, Økonomi, Tryghed

Coronakrisen har sat de fleste iværksættere og selvstændige tilbage til udgangspunket. I dette indlæg kommer jeg med mine bud på, hvordan du kan vende krisen til din og din virksomheds fordel. 

Kold Kanvas Anders Fogh Startup Central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Salg

Overvejer du, om kold kanvas er noget, du skal begynde at bruge i din virksomhed? Da Poul Reichardt sang ”du går ind i alle hjerter med træsko på”, så var det næppe telefonsælgere, han havde i tankerne. Men ikke desto mindre er det faktisk lige netop dén effekt, du håber på at have hos modtageren

Ram din mål gruppe på de sociale medier Anders Fogh Startup Central
Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Man kan få meget ud af at ramme sin målgruppe på de sociale medier - får du ram på din?

Anders Fogh
CEO og founder af Startup Central
Tags:

Husker du at spørge erfarne coaches og mentorer fra erhvervslivet om hjælp, når du er kørt fast i et problem? 

CEO og founder af Startup Central

Iværksætter med stort I. Jeg brænder for at hjælpe iværksættere fra idéfasen og godt i gang med deres virksomhed. Privat er jeg gift med Nanna og far til fire.

LinkedIn

178 indlæg
38 indlæg
83 indlæg
22 indlæg
62 indlæg
196 indlæg
226 indlæg
47 indlæg
There was an error : - Unable to parse the p12 file. Is this a .p12 file? Is the password correct? OpenSSL error:
MEST LÆSTE BLOGINDLÆG
OM BLOGGEN

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her