Tags: Salg
Kære læser!
Overvejer du, om kold kanvas er noget, du skal begynde at bruge i din virksomhed? Da Poul Reichardt sang ”du går ind i alle hjerter med træsko på”, så var det næppe telefonsælgere, han havde i tankerne. Men ikke desto mindre er det faktisk lige netop dén effekt, du håber på at have hos modtageren. Når du ringer (eller skriver) komplet uopfordret og træder ind i potentielle kunders privatsfære med ”træsko” på, så vil du gerne vinde dem over på din side. Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort, og derfor er her nogle gode råd til, når du skal i gang med kold kanvas salg.
Realistiske forventninger, og rigtig målgruppe
Lad mig være ærlig – du kan godt allerede nu forvente, at op mod 4 ud af 5 er negative over, at du ringer til dem. Folk er bare generelt trætte af telefonsælgere. Derfor er det også vigtigt, at du kommunikerer med din målgruppe og undlader at skyde med spredehagl – jo mere veldefineret din målgruppe er, og jo bedre du er til at fange dem på det rigtige tidspunkt, jo større er chancen også for, at du får solgt noget. Så hav først og fremmest fokus på, hvem målgruppen er, og segmenter den f.eks. ud fra demografi.
Sæt også nogle kriterier for succes og mål hver dag, om det blev en succes, det stik modsatte, eller om du landede midt i mellem. Du skal ramme et niveau, som giver mening for dig. Måske er det realistisk for en virksomhed af din størrelse at opnå 3 kold kanvas salg om dagen. Find ud af hvor mange, der skal ringes op, før de 3 salg gennemsnitligt er hjemme. Og husk at fejre det når det lykkes!
Rent strategisk skal du derfor stille dig selv spørgsmålet: hvem vil du ringe til (målgruppen), hvor er de fra, og hvordan fanger du dem? Det er selvsagt vigtigt, du ikke ringer til reklamebeskyttede.
Når du ringer op, skal du huske at have et formål med dit opkald: vil du have deres e-mailadresse, vil du have mulighed for at ringe dem op igen, eller vil du have salg?
En sidste vigtigt bemærkning er, at det kan være en stor hjælp at træne sin stemme til at lyde engageret, begejstret, venlig, og gerne lidt insisterende. Folk skal være interesserede i at snakke med dig og få lyst til at købe noget af dig. Interesse kan nemt udeblive, hvis du lyder tør og kedelig, så træn lidt foran spejlet og få evt. feedback fra nogen, der arbejder med kold kanvas salg til dagligt.
Hvis du har disse råd in mente, så har du styr på, hvad du laver, og nu er du forhåbentlig blevet bedre rustet til at foretage kold kanvas opkald.
CEO og founder af Startup Central
Iværksætter med stort I. Jeg brænder for at hjælpe iværksættere fra idéfasen og godt i gang med deres virksomhed. Privat er jeg gift med Nanna og far til fire.
LinkedIn