Når du udarbejder dit content til din hjemmeside, dine mails, dine sociale medie profiler osv. så er det ikke bare at skrive noget, der er meget mere som spiller ind. I dette blogindlæg giver jeg dig et par tips til, hvad du skal tænke på, når du skriver dit content.
Din målgruppe
Først og fremmest skal du kende din målgruppe. Hvad søger de, hvor søger de det henne, hvad interesserer de sig for, hvilke behov har de, hvad kendetegner dem osv. Når du begynder at kunne danne dig et billede af, hvem de er, kan du begynde at lave content, som er målrettet dem. Det nytter jo ikke noget, at du laver fantastisk content, men ingen i din målgruppe ser det, fordi det ikke er hvad de søger, det dækker simpelthen ikke deres behov.
Er du så småt i gang med din virksomhed, så kan du finde informationer på din målgruppe i Google Analytics eller hos dem, som allerede har købt dit produkt/service. Måske er der en gruppe på Facebook, hvor din målgruppe befinder sig, her kan du få indsigt i, hvad din målgruppe har af udfordringer og behov. Derudover kan du gå til dine konkurrenter og undersøge hvad de gør, det vil også give dig en indikator på, hvilke kendetegn din målgruppe har.
Vælg de rette søgeord
SEO – søgemaskineoptimering er en verden for sig selv. I grove træk så handler det om at bruge de rette ord i dit content, som gør at du rangerer bedst på de forskellige søgemaskiner. Du skal bruge ord, som din målgruppe vil søge på, på de forskellige søgemaskiner (Google, Bring osv.).
Jeg vil anbefale dig at læse disse blogs, de giver et godt indblik i, hvad SEO er og hvordan det fungerer.
Hvis du ikke har overskuet endnu til at lave en fuld søgeordsanalyse, så kan du eventuel kigge til dine konkurrenter, for at få inspiration. Husk på, at du aldrig må kopiere tekster fra andre, de skal udelukkende være inspiration.
Ved at lave en søgeordsanalyse finder du ud af, hvilke ord du skal bruge i dit content. Du kan med fordel bruge denne hjemmeside: Answer the Public til at finde de ord, som bliver søgt mest på. Du indtaster det ord du vil bruge, herefter vil du kunne se, i hvilken sammenhæng din målgruppe søger på ord.
Fordele frem for tekniske informationer
Når du har fundet ud af, hvilke behov og udfordringer din målgruppe står overfor, så ved du også hvad du skal skrive. Men husk på, at de fleste er ret uinteresseret i alt det tekniske bag dit produkt/service. Selvom du selv synes det er super smart og har brugt lang tid på at bygge dit produkt/service med en masse smarte features, så er det ikke nødvendigvis det, som din målgruppe vil høre.
De er kun interesseret i at høre, hvad de får ud af det og om det dækker de behov de har. Du skal derfor sætte dig ind i, hvad de søger og hvilke behov de har, det er det, som du skal bygge din content på. Kan du få iscenesat deres udfordring og fortælle hvordan dit produkt/service løser den, vil du have din målgruppes opmærksomhed.
Fuld fokus på hvad din målgruppe kan få ud af dit produkt og hvordan det løser deres udfordring. Fordele, fordele, fordele.
Mængde af content
For at vende tilbage til placeringen af din hjemmeside på søgemaskiner. Placeringen handler også om, længden af dit content. Længden varerier alt efter branche, emne og konkurrencen på området. Du finder ud af hvor meget du skal skrive, for at få den bedste rangering på søgemaskiner, ved at kigge på de resultater du får i toppen af Google på det søgeord du søger. Er der eksempelvis 2.000 ord på de tre øverste sider, skal du stræbe efter at skrive det samme antal, gerne lidt flere for at få en bedre rangering end din konkurrent.
Du skal dog ikke skrive bare for at skrive. Hvis der ”kun” kan skrives 500 ord om emnet, så lad det blive ved det, du skal ikke begynde at gentage dig selv, for at få flere ord på. Dit content skal bevare kvaliteten. Kvalitet frem for alt.
CEO og founder af Startup Central
Iværksætter med stort I. Jeg brænder for at hjælpe iværksættere fra idéfasen og godt i gang med deres virksomhed. Privat er jeg gift med Nanna og far til fire.
LinkedIn