Kendisser har anbefalet og brugt markedsføringsmetoden i årevis og det er efterhånden blevet så udbredt, at der ingen tvivl er hos virksomhederne, at influencermarketing er kommet for at blive.
Der er dog stadig nogle skeptikere derude og nogle, som mener at deres produkt eller service ikke kan promoveres ved hjælp af influencermarketing.
Influencermarketing består i, at en kendt person inden for et specifikt område promoverer ens produkt eller service på deres sociale medier. Det er en god måde at skabe omtale på og nå ud til ens målgruppe. Influenceren som promoverer bruger sin popularitet og image til at fremme produktet eller servicen. Man skal dog vælge varsomt, ikke alle influencere er lige gode for ens virksomhedsbrand. Og husk på, at det ikke kun er de gode værdier influenceren har, som bliver overført til produktet eller servicen, det er også de dårlige.
Influencere skaber rigtig meget værdi for virksomheden, så hvis du ikke allerede har integreret influencermarketing i din marketing- og kommunikationsstrategi, så anbefaler vi at du gør det.
Du får her nogle grunde til, hvorfor du skal bruge influencermarketing:
1: Troværdighed
Influencere har en anden troværdighed end en virksomhed kan have. Vi stoler på vores familie og venner. Dertil bygger influencere relationer til deres følgere og har derigennem et tættere bånd til dem end en virksomhed. De kan derfor bedre anbefale et produkt eller en service. Forbrugeren vil se på influenceren og tænke, hvis han eller hun anbefaler det eller bruger det, så må det være et godt produkt eller en god service. Og dermed vil de købe det.
2: Bedre leads
De leads man får er oprigtigt interesseret, fordi de har fået en anbefaling fra den influencer som de følger. De er derfor også nemmere at konvertere.
3: Endorser dit brand og skaber brandawareness
En influencer kan nå målgrupper, som du ikke kan. Hvis du eksempelvis har en ældre målgruppe og gerne vil nå det lidt yngre publikum, kan en ung influencer, som mange unge følger, være det oplagte valg for din virksomhed.
Dertil kan de nå målgruppen på en anden og mere troværdig måde. Influencere overfører deres værdier (endorser) til dit brand, du skal derfor vælge den influencer med det værdisæt du gerne vil tilføje til dit virksomhedsbrand.
4: Sælger dit produkt/service
I og med at influencere har en tættere relation og dermed store troværdighed, så har de nemmere ved at sælge et produkt eller service.
Derudover er der rigtig mange, som bruger sociale medier til at undersøge et produkt eller service, her vil de kunne komme forbi en influencer, som promoverer det de kigger på.
5: Influencermarketing vokser
Influencermarkedet har eksisteret i mange år efterhånden og har udviklet sig rigtig meget gennem tidens løb. I starten var det de verdenskendte store idoler og stjerner som promoverede virksomheders produkter og services. I dag er der flere mindre kendte influencere som promoverer, de er måske ikke kendte på verdensplan, men de er meget kendte inden for deres specifikke område.
6: Micro-influencere er mest effektive
Man skal ikke nødvendigvis gå efter de største influencere med flest følgere. Målgruppen de rammer er ikke så specifik og du vil derfor ikke altid få et lige så godt resultat, som du vil hvis du bruger mindre influencere, som har præcis den målgruppe som du vil henvende dig til.
7: Influencers har bedre content
En influencer er rigtig god til at tage billeder og video, da det ofte er det gode billede de lever af. De ved præcis hvad det er målgruppen gerne vil se og hvad der sælger. De er derfor i de fleste tilfælde meget bedre til at lave content end virksomhederne er.
I og med at de kender deres målgruppe så godt, så kan de også skrive de perfekte tekster. De interagerer med deres målgruppe på daglig basis, derfor ved de præcis hvilke vendinger de skal bruge for at vinde målgruppen.
Hav for øje hvilken lovgivning og hvilke retningslinjer der er på området. En erfaren influencer vil kende til dem.
Er du blevet interesseret i influencermarketing, så kan du læse mere om det her: Skab vækst i dit startup med influencermarketing eller få sparring hos Mikkel Bjerg.
CEO og founder af Startup Central
Iværksætter med stort I. Jeg brænder for at hjælpe iværksættere fra idéfasen og godt i gang med deres virksomhed. Privat er jeg gift med Nanna og far til fire.
LinkedIn