Ofte kan det gå lidt stærkt, når man skal i luften med sine produkter på en webshop, og i den sammenhæng vælger mange, at anvende de tekster der medfølger produkterne fra producenten. Det er dog vigtigt, at du får dine egne unikke tekster på siden, for at undgå "duplicate content".
Du skal altid gribe enhver chance for at skille din webshop ud på nettet, så du kan adskille dig fra dine konkurrenter – hav dog in mente, at din webshop skal være så brugervenlig som overhovedet muligt.
En del af denne øvelse er at få helt styr på dine tekster, som har stor indflydelse på din webshops overlevelse på markedet.
Skriv unikke tekster
Når du har en webshop spækket med produkter, du gerne vil sælge til potentielle kunder, er det afgørende, at du bruger tid på at skrive unikke produkttekster.
Med unikke tekster menes, at du ikke må kopiere tekst fra andre hjemmesider, da det vil resultere i ’duplicate content’ på siden. Vælger du at bruge tekster fra eksempelvis dine leverandørers sider, så skal du anvende et såkaldt Canonical tag, som peger på leverandørens side, og dermed fortæller Google, hvilken side der "ejer" originalteksten.
Dermed kan du ikke selv rangere i Google med teksten. Google vil nemlig betragte det som negativt for din side, at have indhold, som er kopieret fra en anden side, med mindre du (via caonical tagget) fortæller Google hvem der har forfattet teksten.
Du skal derofr altså skrive nye og forskellige tekster til alle dine produkter på webshoppen – dette vil ydermere også sende et bedre signal til dine besøgende.
Forstå din kunde
Ligegyldigt hvilken slags produkter du sælger, skal du altid huske at sætte dig i kundens sted.
Du skal derfor med andre ord kunne fortælle kunden, hvad de får ud af at købe dine produkter. Det kan eksempelvis være en praktisk fordel, som på den ene eller anden måde kan gøre livet lettere for kunden – det skal du naturligvis kunne formidle i dine produkttekster.
Derudover skal du huske at skrive alle tilgængelige informationer om produktet såsom materialer, pris, anvendelighed og så videre.
Tænk også meget over hvilket sprogvalg du anvender. Fx. er der stor forskel på, om du skriver om friluftsudstyr (Se fx. friluftsland.dk), eller om du fx. beskriver tekniske produkter (se fx. Wattoo.dk). Du vil kunne se at både lix-tal og skrivestil er vidt forskellige på disse to shops, da målgruppen er meget forskellig.
Drop den uoverskuelige tekst
Når du skriver tekster til web, er det utroligt vigtigt, at du bryder teksten op, så den ikke virker uoverskuelig og tung at læse. Teksten skal altså være let og nem at gå til som kunde, og du kan med fordel også skrive de vigtigste ting først i teksten.
Lav mange afsnit og underoverskrifter, og hav naturligvis styr på tegnsætningen – så virker du straks mere troværdig og kan fastholde læseren længere.
Lav en søgeordsanalyse
Hvis du er klar over hvad SEO er for en størrelse, ved du, at det ikke er nok kun at skrive tekster til kunderne – de skal også skrives til søgemaskinerne. Derfor skal du lave en søgeordsanalyse, så du kan anvende de rette søgeord og udtryk i dine produkttekster, som i sidste ende vil kunne give dig en bedre placering (eller flere placeringer) i søgemaskinerne.
På denne måde har dine fremtidige kunder nemmere ved at finde dig, og du vil potentielt kunne tjene flere penge på din webshop.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.