Tags: Google AdWords
At annoncere smart og målrettet på nettet er altafgørende i dag. Alle features må overvejes, for konkurrencen er benhård på Adwords platformen, og klikpriserne går kun opad i langt de fleste brancher.
Uanset hvilken business du er i, er der sikkert rift om kunderne, og derfor gælder det for dig om at være så attraktiv som overhovedet muligt og at få spredt dit budskab på fornuftig vis. Det kan du for eksempel gøre ved at målrette din annoncering geografisk med AdWords.
Kend din målgruppe
Uanset hvilket produkt du sælger, er det vigtigste, at du kender din målgruppe.
Hvis ikke du er 100% sikker på, hvem dine nuværende og potentielle kunder er, kan du ikke målrette din annoncering, og så bliver den ineffektiv. Derfor skal du lære dine kunder at kende så godt som overhovedet muligt. Blandt andet skal du afdække dine kunders geografiske mønstre.
Kommer alle dine kunder for eksempel fra det samme område? Det samme land? Det samme kontinent? Har du udelukkende kunder i små lokalsamfund, eller når du ud til hele verden? Sælger dit produkt udelukkende i storbyer og hovedstæder, eller er det i de mindre provinsbyer, du rigtigt slår igennem? Ting som disse er værd at have for øje, når du skal annoncere smart og målrettet.
Du kan nemlig målrette geogratiske områder helt ned på byniveau, så du fx. rammer 30 km omkring Århus
Se hvordan i denne video fra Google Adwords teamet.
Tilvælg og fravælg særlige områder
Når du nu har lært din målgruppe at kende og har overblik over målgruppens geografiske placering, kan du målrette din annoncering.
Her gælder det som sagt om at vælge områder, som, du tror, har potentiale for dig som erhvervsdrivende. Kan du eksempelvis se, at dit produkt sælger godt i de nordiske storbyer, kan du forsøge dig med at udvide til resten af de europæiske storbyer, fordi der måske også kunne være et marked her. Ligeledes kan du med fordel fravælge områder, som du ved, at du ikke kan tjene noget på.
Er dit afkast meget lavt i landområder, er der ingen grund til at fortsætte med at reklamere her. Du får ganske enkelt ikke noget ud af det, og så er det blot spild af dyrebare ressourcer. På samme vis skal du naturligvis kun annoncere i områder, som du faktisk kan sælge til.
Har du en internetbutik, som udelukkende kan sende til adresser i Danmark, som er brofaste, bør du naturligvis ikke reklamere i de omkringliggende øer, da det både er skuffende for kunden og spild af penge for dig.
Et godt eksempel jeg har stødt på er blomsterbutikken bloomit.dk. Bloomit målretter deres annoncer til specifikke byer rundt omkring i Danmark, da de samarbejder med små lokale blomsterbutikker rundt i Danmark, der står for leveringen.
Sørg for, at dine annoncer giver mening for modtageren
På flere områder skal du sørge for, at din annoncering giver mening for både dig og for kunden.
Først og fremmest skal du sørge for, at din annoncering giver mening for modtageren i den forstand, at det skal være på et sprog, som modtageren forstår. Dine annoncer bliver ikke oversat i AdWords, så hvis du skal annoncere på flere forskellige sprog, skal du sørge for at lave en særlig kampagne til hvert enkelt sprog og område. Læs mere om målrettet, geografisk annoncering her.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.