Tags: Administration, Salg
Julen er en af de vigtigste sæsoner for mange webshops, da vi elsker at bruge penge på hinanden i denne særlige tid. For at ramme kunderne bedst muligt, er det derfor vigtigt at få styr på kampagner, promotions, juledesign mm.
Tydelighed omkring leveringstider, lagerstatus og ombytning
Op mod jul er leveringstiden særlig vigtigt, da vi naturligvis skal være 100% sikre på, at gaverne kommer frem inden juleaften. Derfor skal du sørge for tydeligt at skilte med dette på din shop, ellers risikerer du at tabe salget.
Lagerstatus er også meget vigtig, da man ikke vil risikere, at en anden person netop købte det sidste produkt et par timer inden. Sørg for at have tydelig angivelse af lagerstatus, og har du et stort antal liggende, så skriv fx ”+100 på lager”, da det giver et klart signal om, at du er leveringsdygtig, selvom der er mange ordrer i gang.
I forbindelse med julehandlen skal du desuden huske at få ombytningsretten vist tydeligt allerede på forsiden. Skriv altid at der er mulighed for at få byttet varer langt frem i januar. Det skal helst være så let for dine kunder som muligt. Vi har nok alle prøvet at være nødt til at ombytte gaver mellem jul og nytår, hvilket ikke er optimalt, da vi helst bruger den tid sammen med familie og venner.
Kør promotions på særligt ”julede” produkter
Har du produkter på shoppen, som er særligt henvendt til familier, er det nu, de skal helt frem på shoppen. Det kan være en god ide at give en rabat i december, hvis disse produkter er særlig konkurrenceprægede.
Et eksempel er Garant kæden, som sælger tæpper, gulve og boligtilbehør. Det er ikke typiske juleprodukter, men lige netop ét produkt sælger godt frem mod jul: personlige billeder trykt på lærred.
På deres hjemmeside har de valgt hele december at give -15% rabat på fotos på lærred, som netop henvender sig til børnefamilier og bedsteforældre (se kampagnen). Mange vælger at få trykt familiebilleder til julegaver, og derfor er det netop i december, at hjemmesiden skal inspirere kunderne til at få lavet et par gode billeder til familien.
Det er vigtigt at finde mest ”julede” produkter og sørge for at give dem plads på forsiden op mod jul.
Det at gøre sin hjemmeside klar til julehandlen handler dog ikke kun om design, kampagner og nyttig information. Hos shoppingportalen katoni.dk har de fokuseret mest på at optimere deres hjemmeside og bygge værktøjter.
Direktør fra Katoni.dk Steen Christensen fortæller, at i juletiden sidder mange deres brugere med en ønskeseddel i hånden, og derfor er det ekstremt vigtigt, at søgemaskinen er hurtig og kan finde de specifikke produkter, brugeren efterspørger.
Den nye version af søgemaskinen kommer med forslag, som man kender det fra Google. Den kigger ikke i selve produktbeskrivelsen, men i databasens kategorier, mærker, farver, størrelser osv. Det er derfor muligt at lave helt specifikke søgninger som f.eks. ”sorte sneakers på udsalg til herrer i str. 44”. Brugeren bliver derefter sendt direkte til den URL, der viser det søgte udvalg.
Steen fortæller også, at teamet hos katoni.dk netop er blevet færdige med en prisinterval funktion, så brugere nemt kan sortere efter de produkter, der passer til deres julegavebudget. På den måde bliver vores brugere fri for at spilde tiden med at kigge på de produkter, der er for billige eller koster for meget. Du kan se funktionen her.
En guide til juleprodukterne
Et site som altid gør det godt er amerikanske Zappos. De sælger sko på nettet, og man får som regel et par gode ideer, når man besøger dem i December. Jeg sidder i San Francisco, mens jeg skriver dette indlæg, og netop her i december har Zappos lavet en juleguide, som viser, hvad de sælger mest af op mod jul.
Det er en smart måde at hjælpe kunden, og specielt i en shop som deres, som har millionvis af produkter, kan det være overvældende at skulle finde netop de gaver, som passer til modtageren.
Amazon har ligeledes en meget tydelig shopping guide i højre side af deres site denne jul, så måske det er en tendens man bør følge denne jul.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.