IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

7 tips til at bruge billeder til at forbedre UX

Tags: IT

Billeder kan i høj grad gøre brugervenligheden bedre. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du kan forbedre din UX.

Vi har listet 7 tips, der viser, hvordan du kan gøre brug af billeder for at forbedre din UX.

1. Overvej dit layout
En grundlæggende overvejelse med hensyn til layout er at undgå uheldige beskæringer og vælge billeder, der supplerer layoutet og formatet af det design, du bruger. Det kan umiddelbart virke indlysende, men jeg ser ofte at der ikke er styr på dimensionerne. Vælg et billede i et korrekt formatforhold til dit site. Billeder, der eksempelvis er trukket ud eller er i dårlig opløsning, vil distrahere besøgende og virke uprofessionelt.

Sørg derfor altid for, at de basale elementer er i orden, når du vælger eller udarbejder de billeder, der skal indgå i dit layout.

2. Brug tekst ordentligt
At anvende tekst oven på et billede kan være en stor udfordring for brugervenligheden. For at sikre, at teksten kan læses, er det et godt værktøj at anvende en kontrastkontrol til at vurdere kontrasten mellem teksten og det valgte baggrundsbillede. Flere farver kan nemlig være dårlige at anvende, fordi farven kan gøre teksten meget svær eller ubehagelig for øjnene at læse. Som en god tommelfingerregel gælder det, at tekst oven på et billede virker bedst, hvis selve genstanden på billedet er lille, mens der er meget hvidt rum omkring.

En idé kan derfor være at anvende produktbilleder, der har en del whitespace, hvilket tillader stilfulde og læsbare tekster på billedet. En beskrivende tekst oven på billedet kan give en god kundeoplevelse, men kræver god kontrast omkring teksten. Et eksempel på dette er topbanneret hos markiseeksperten.dk, hvor der netop er tonet ned for lyset i grafikken, så teksten "Sommertilbud" står tydeligt frem, og også fungerer fint på mobilen. 

3. Brug øjne til at vise, hvor øjne skal kigge hen
Opførselspsykologien beskriver, at mennesker bliver tiltrukket af at se derhen, hvor øjne i et billede kigger. At anvende øjne i dit design kan derfor bruges som en fordel, når du skal designe en side. Det kan du eksempelvis gøre ved at lade nogle øjne på et billede kigge hen på din overskrift eller CTA (call to action). Mennesker ser nemlig helt naturligt hen på de steder, hvor andre menneskers blik er rettet mod.

Det er imidlertid ikke kun mennesker, som kan anvendes til at opnå denne effekt. Du kan sågar anvende dyreøjne, hvis det eksempelvis passer bedre ind i dit produkt.

4. Det specifikke er bedre end det generelle
I valget af dine billeder kan du gå efter at anvende specificitet til din fordel. En af grundene til, at stock photography er blevet lidt af en kliché, er den generelle og vage karakter ved billederne. Det gælder eksempelvis billeder af kvinder, der smiler, mens de sidder og spiser en salat, eller mænd, der ser veltilfredse ud, når de kører i en bil. Du skal derfor gå efter at finde mere virkelighedsnære billeder, der kan skabe troværdighed hos dit brand.

Det kan du gøre ved at associere dit brand med billeder fra mere ægte scenarier, der har større sandsynlighed for at forekomme i virkeligheden, så de virker mindre opstillede. Et godt eksempel på gode naturlige fotos er Jysk Display.

Vær ikke bange for at vise jeres ansatte på fotos, også selvom det ikke ser perfekt ud. Det uperfekte kan i høj grad skabe troværdighed.

Du kan også embedde fotos fra andre steder, fx. fra Google Maps, som giver et godt og professionelt layout til fx. oversigt over butikker, som her hos handelsbyer.dk, hvor der er indsat et Google map kort, over alle hvidevarebutikker i Odense.

5. Fortæl din historie med billeder
Hvis du alligevel anvender stock photography, skal du tænke nøje over, om billedet er det rigtige til at fortælle den historie, du gerne vil formidle. Derfor skal du måske igennem en del billeder, før du finder det, der fortæller din historie bedst.

Her er det ligeledes vigtigt at huske på, at ét godt billede er bedre end tre halvgode. Jo skarpere du kan gøre din profil, jo bedre er det nemlig for din UX.

6. Alt-tags
Billeder, der indeholder vigtige oplysninger, skal have beskrivende alt-tags, der formidler de samme oplysninger, der er på billedet. Hvis et billede eksempelvis indeholder et link, er det vigtigt, at alt-tagget beskriver de samme oplysninger, som der er på det givne billede, og gerne på den underside der linkes til.

Alt-tagget bliver blandt andet vist, hvis en dårlig internetforbindelse er skyld i, at billederne ikke kan loades. Billeder, der udelukkende fungerer som dekorative elementer på dit site, skal ikke have et alt-tag, da forståelsen af disse billeder ikke er afgørende for forståelsen af dit brands budskab.

7. Præstationsevne
Et afgørende element, hvor billeder påvirker brugeroplevelsen, er gennem billedernes loading-tid.

At sikre, at de anvendte billeder er optimeret til internettet, kan være med til at reducere den irriterende tid, som brugerne bruger, når de skal vente på, at billeder, videoer med mere bliver loadet. Der findes flere funktioner, såsom ”Photoshop Save for web-funktionen”, der kan give dig mulighed for at balancere billedernes kvalitet og størrelse. Som hovedregel er det bedst, hvis du holder billedernes størrelse under 70 kb. Det er mulgit at have en meget lav loadtid trods mange fotos, som det fx. er tilfældet på e-commerce. Tjek fx. katoni.dk, som loader utroligt hurtigt trods rigtig mange produktfotos. Det kan klares ved hjælp fra CDN.

Flotte fotografier er en central del af mange brugeroplevelser på nutidens web. At skabe god UX kræver, at der bliver sat tid af til billeder, der ofte kan være et overset element. Mange elementer på dit site spiller sammen for at forbedre brugeroplevelsen hos dine besøgende, og en ordentlig anvendelse af billeder er en del, som du ikke vil undgå at have med, da det – sammen med de andre elementer – kan være med til at skabe en bedre brugeroplevelse.

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.

Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.

Mød Morten på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

02.05.2018
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

I dette indlæg finder du en guide til, hvordan du optimerer din produktside til smartphone users, så det er let for enhver kunde at foretage et køb via deres smartphone.

03.04.2018
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Google AdWords

At annoncere smart og målrettet på nettet er altafgørende i dag.

16.03.2018
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Har du brug for en introduktion til bloggin med affiliate? så kik med her.

19.02.2018
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation

Savner du også at se gode resultater og få flere kunder til din virksomhed?

23.01.2018
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Er du i gang med at starte en virksomhed op? Har du – som de fleste andre – en begrænset startkapital, som helst skal strække sig under hele opstarten? Så læs mere her, og få tips til, hvordan du får økonomien til at holde!

22.01.2018
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange marketingsansatte har måttet sande, at der skal justeringer til, hvis man gerne vil sikre sig effektiv konvertering online

11.01.2018
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Jura

Det, der før hed Videnpilotordningen, er nu blevet til InnoBooster.

09.01.2018
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

En virksomhedsmesse er stadig en klassiker, når det drejer sig om at vedligeholde gamle kontakter og udvide kundekredsen.

02.01.2018
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her får du en liste over 3 ting, vi alle kan lære af supersiden Amazon.

07.11.2017
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Går du med en iværksætter i maven, men er ikke helt sikker på, hvordan du kommer i gang? Har du idéerne, men mangler gode råd til at komme godt fra start? Læs med her for at blive klogere på, hvordan du får en god start som iværksætter!

31.08.2017
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvordan løfter man teksterne på sin webshop til næste niveau? Læs med her.

06.06.2017
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Når en besøgende rammer din shop, foregår der en lynhurtig vurdering af din side i hovedet på personen.

07.04.2017
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange drømmer om at opsige deres job og leve af nettet mange muligheder for at tjene penge. 

16.02.2017
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT

Wordpress er utrolig let at bruge også når det gælder den basale sikkerhed, hvor der findes et stærkt gratis plugin.

19.09.2016
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT, Salg

Morten Storgaard har kigget nærmere på tidens mest oplagte muligheder for konverteringsoptimering på din webshops. Læs og lær.

09.06.2016
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT, Tryghed

Hackerangreb er en konstant trussel for dig, der driver en hjemmeside - i hvert fald hvis du ikke har taget de nødvendige forbehold. Se her, hvordan du bedst beskytter dig imod ubudne gæster.

01.04.2016
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Morten Storgaard giver dig gode råd til at knække PR-koden.

16.12.2015
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Salg

Det kan være ret uoverskueligt at lave en ny webshop. Morten Storgaard er her for dig.

02.12.2015
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Listen der hjælper dig med at få det bedste ud af din blog.

24.09.2015
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Google AdWords

Vil du have succes med din netbutik? - Du skal have gang i Google AdWords. 

15.05.2015
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Administration

Skab dig et overblik over, hvilke værktøjer der kan hjælpe dig, når du arbejder med online marketing og søgemaskineptimering. 

23.04.2015
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT

Lær om duplicate content og undgå det. Du straffes i Googles søgninger. 

26.02.2015
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Administration

Få flere kunder i butikken, lav en blog for din webshop!

11.12.2014
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Administration, Salg

Små ting kan gøre en stor forskel. Gør din shop klar til juleræset. 

10.11.2014
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Administration

Søge- og filterfunktionerne i webshops bliver mere og mere avanceret. Vi har taget et kig på, hvad der rører sig hos en af de største spillere på markedet.

20.10.2014
Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT, Salg

Her er nogle hurtige tips til, hvordan du får styr på din varekurv, så du sikrer dig, at du ikke taber kunden i det vigtigste øjeblik: Netop der hvor de skal have pungen op af lommen

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.

Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.

Mød Morten på Google+

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her