En af de vigtigste elementer ift. konverteringen på din shop er kundens oplevelse med din varekurv.
Mange standard webshopsystemer hænger stadig fast i gamle vaner, så her er nogle tips til, hvordan du sikrer dig, at du ikke laver for megen unødig støj for dine kunder igennem tjek-ud flowet.
Fjern bekræftelsessiden
Som bekendt er det en god ide at have så få skridt som muligt i check-out, og her er et tip til at fjerne det sidste skridt i processen.
I stedet for at have en ekstra side helt til sidst, som blot remser på, hvad man har købt, og beder kunden om at bekræfte købet, kan man vælge at gøre noget andet.
Vis i stedet indholdet i varekurven i bunden af siden under alle skridt, og så skriv: ”Bekræft og gå til betaling” på knappen på den sidste side.
Så er købet dermed bekræftet, og du undgår at have en ekstra side efterfølgende, som blot indeholder ren gentagelse.
Skal man tilbyde kunden at oprette en konto?
Oprettelse af brugerkonto som en del af tjek-ud flowet er en ting, som mange webshopløsninger tilbyder, og desværre er mange shops derfor født med tvungen oprettelse af konto, før du kan få lov at aflevere dine penge hos webshoppen.
Der kan være mange gode grunde til at tilbyde sine kunder en konto, og derfor skal man passe på med blot at fjerne muligheden afhængigt af, hvordan det spiller sammen med ens produkt.
Hos Refurb.dk hjalp jeg med at lave en interessant løsning. Man ønskede at tilbyde kunderne muligheden for at have en konto, da mange eksisterende kunder var glade for denne funktion, og var glade for at kunne følge i, hvornår deres computer var klar til afsendelse.
Da Refurb ikke sælger hyldevarer, er der lidt leveringstid, og så giver det god mening at kunden selv kan logge ind og se status. Vi løste det ved at lave følgende knap:
På den måde kan man komme hurtigt i mål, hvis man ønsker det, men man kan også vælge at oprette en profil.
Bemærk at vi desuden lagde muligheden for login her også, da det er netop er her man skal bruge denne funktion.
Hav tydelig navigation
Sidste tip virker simpelt, men der er utrolig mange shops, som ikke har styr på denne feature. Det er afgørende for en god konvertering, at kunden kan se, hvor langt der er i mål.
Det er fint at have en super let check-out, men hvad gavner det, hvis man ikke kan se, at det er nemt?
Så husk at lave en progress bar i toppen af shoppen, så kunden kan se, hvor let det er at handle hos dig.
Held og lykke med optimeringen!
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.