Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Er du i gang med at starte en virksomhed op, og har du – som de fleste andre – en begrænset startkapital, som helst skal strække sig under hele opstarten? Så læs mere her, og få tips til, hvordan du får økonomien til at holde!
Jeg har altid været sparsommelig, og god til at få pengene til at strække, og det har gavnet mig særligt i opstartsfaser.
Køb brugte produkter, lej billigt, og vælg gratis software
Når du starter virksomhed, er der en hel masse udgifter, du skal have med i dine beregninger.
For eksempel skal du bruge et sted at holde til. Det mest økonomiske er naturligvis at låne et tomt værelse, som alligevel ikke er i brug, af en bekendt. Det er måske ikke det bedste arbejdssted, men det kan bruges i opstartsperioden om ikke andet.
Hvis ikke du kan låne et lokale, skal du ud og leje, og så skal du selvfølgelig gå efter det lokale med lavest husleje.
Måske ligger det mindre centralt eller er ikke helt så stort, som du havde ønsket dig, men du kan jo altid opgradere senere hen! Derudover kan du købe masser af de møbler og IT-produkter, som du får brug for, billigt. Der er mange gode, brugte ting på markedet, og det kan spare dig en hel del at kigge på disse muligheder!
Sidst, men bestemt ikke mindst, er det en god idé at bruge gratis software!
Igen: Der er masser af tilbud derude, og mange gratis software er lige så gode som dem, du skal betale for, så du kan lige så godt spare dé penge! I flæng kan nævnes Google Docs, Dropbox, Gmail, Zoho workplace osv.
Hav et andet job ved siden af
Opstartsperioden er altid hård, og det bliver nok ikke bedre ved at have et job ved siden af.
Det er imidlertid stadig en overvejelse værd. Hvis du har et andet job, som kan skaffe dig nogle ekstra tusind kroner om måneden, er du nemlig hjulpet godt på vej! Eksempelvis kan du få job i restaurationsbranchen, hvor du kan arbejde på skæve tidspunkter, hvor firmaet måske har mindre brug for dig.
Du kan også vælge at forsøge dig som telefonsælger på deltid – her kan du nemlig også ofte selv lægge dine timer, og det er klart en fordel! Uanset hvad du vælger, giver det dig i hvert fald en ekstra sikkerhed at have et andet job ved siden af din nye virksomhed.
Men er du som jeg, så vælg noget hvor du ikke skal bruge hovedet. Så kan du nemlig slappe af imens. Det kan job som hotel portier (hvis du er ekstrovert) eller du kan finde et job på en fabrik, hvis du kan slå hovedet fra, og høre podcasts imens, som du bliver klogere af!
Sørg også for at være medlem af en a-kasse for selvstændige, da dette giver en lang række fordele som coaching, netværk, kurser, hjælp til jura og kontrakter m.m.
Få hjælp fra venner, familie og ansatte
Hvis du skal have succes med din virksomhed, har du brug for al den hjælp, du kan få!
Derfor skal du alliere dig med både venner, familie og ansatte. Du kan hente masser af gratis råd og vejledning hos dem, du alligevel omgås, og de vil helt sikkert hellere end gerne hjælpe! Desuden er den bedste reklame altid den, der sker ”mund til mund”, og hvis dine medarbejdere hjælper til med at sprede budskabet, når I ud til flest muligt, og så er der større chance for succes!
Hvis I alle taler godt om virksomheden, skal der nok kommer flere kunder i butikken, og denne form for reklame er tilmed gratis!
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.