Tags:
Du behøver ikke at sælge alle dine produkter på én hjemmeside. Du kan nemlig diversificere dit brand eller dine produkter ved at sælge dem på forskellige hjemmesider.
Det har sine fordele, men ligeledes medfølger der også en større kompleksitet, hvilket du vil blive klogere på i dette indlæg.
Flere hjemmesider giver flere muligheder
Måske du sidder inde med spørgsmålet om, hvorfor du skal vælge at have flere hjemmesider? For hvorfor kan du ikke bare samle alt på én hjemmeside og gøre det både nemt og overkommeligt for dig selv? Strategien med flere sider under ét domæne fungerer ikke for alle, men i visse scenarier giver det dog rigtig god mening.
Nå ud til specifikke lande, og sælg produkter under forskellige brands
Det kommer ikke bagpå mange, at der mellem Danmark og Rusland er en både kulturel og sproglig barriere. Hvis du ønsker at række ud til begge lande, kan det altså være fornuftigt at have to forskellige sider, som du kan målrette skarpt.
Du kan også stå i en situation, hvor du både sælger direkte til forbrugere, men også til andre webshops, hvorfor du eventuelt ønsker at henvende dig på forskellige måder til dine modtagere. Her kan det være en smart løsning at have en side, der direkte italesætter forbrugerne (B2C) på én måde samt en side, der henvender sig til forretninger (B2B) på en anden måde.
Adskil salg af produkter, der ikke er relaterede
En hjemmeside, der både sælger dametøj og computertilbehør, klinger hult hos de fleste. Så medmindre du ønsker en Bilka One-Stop løsning, kan det netop være en rigtig god idé at udarbejde to forskellige hjemmesider, så du adskilt kan lave målrettet branding og design. Der hersker ingen tvivl om, at du både designmæssigt og i forhold til tone-of-voice skal udarbejde to forskellige markedsføringstiltag til førnævnte eksempler.
Står du midt i eller over for et af de ovenstående scenarier, kan der være god grund til at overveje at markedsføre på forskellige sider, men der er dog også nogle udfordringer ved dette, som vi vil gennemgå i det følgende.
Tag dine forholdsregler
Både at have det forkromede overblik og ligeledes styre flere hjemmesider kan være både tidskrævende og medføre komplikationer. Hvis du kan sætte flueben ved scenarierne gennemgået før, eller du af andre årsager har legitime grunde til at have flere hjemmesider, så følger her en gennemgang af nogle af de udfordringer, du skal forberede dig på, eller som du måske allerede er stødt ind i.
• Hvis du ikke har et system, der samler alle ordrerne fra de respektive sider, skal du bruge både tid og ressourcer på at håndtere ordrerne for hver side.
• Sælger du produkter, som figurerer på begge sider, skal du løbende holde beholdningen opdateret på de respektive sider, når forbrugerne køber eller returnerer produkter.
• Din produktdata som f.eks. kategorier er måske struktureret forskelligt på dine respektive sider.
• Hvis dine respektive sider benytter forskellige eCommerce platforme, vil integrationen med andre systemer være endnu mere kompliceret.
Sådan optimerer du din forretning på tværs af forskellige webshops: 4 gode råd
Som tidligere beskrevet er det en større og mere kompleks opgave at søsætte flere forskellige hjemmesider, hvorfor vi netop vil give dig fire gode råd til din strategi:
Styr dine produktdata med et PIM system
Er du endnu ikke stødt på et PIM system endnu, er det på høje tid. Det er nemlig et genialt stykke værktøj til dig, der gerne vil have flere webshops. Et PIM (product information management) system er en software, som specifikt er bygget til at håndtere produktinformation. Dine produktdata holdes rene på en platform, der står uafhængigt af de salgskanaler, som den udgiver på. Dette gør det også nemmere for dig løbende at udvide dit salg til andre kanaler, da du allerede vil være klar til at skubbe varer til nye sider ved hjælp af de specifikke produktdatapunkter og -kategorier, der er nødvendige. Brugen af et PIM system er oplagt, når du arbejder med flere hjemmesider tilknyttet samme domæne.
Du kan læse mere om, hvorfor integreringen af et PIM system er fornuftigt, når der arbejdes med flere hjemmesider.
Sørg for, at dine produktdata er optimerede til søgemaskinerne
Du skal udføre søgeordsanalyser for at finde ud af, hvilke ord dine kunder bruger i deres søgninger. Sørg for at bruge begreber, ord og ikke mindst en tone-of-voice, som dine kunder kan relatere til. I forbindelse med dette er det især vigtigt, du også er opmærksom på ikke at få dine forskellige sider til at konkurrere med hinanden, for hvem ønsker at konkurrere med sig selv for placeringer i søgemaskinerne? Det er energi, som skal bruges til at kæmpe om placeringerne mod konkurrenterne inden for din branche.
Optimer siderne for at øge konverteringer
Det er smart at udføre A/B test eller split-tests for at optimere på dine webshops’ konverteringsfrekvenser. Du udsætter f.eks. din ene side for en anden tone-of-voice, et anderledes layout eller andre typer CTA’er og lader til gengæld den anden fortsætte uberørt. Formålet med at udføre split-testen på dine forskellige webshops er netop at finde frem til, hvilke af varianterne der bedst påvirker kunderne til at foretage en ønsket handling. Det giver rigtig god mening at køre løbende split-tests, hvis du har to webshops, der forhandler samme produkter, mærker og målretter mod samme gruppe.
Har du derimod forskellige webshops, der repræsenterer forskellige mærker, målretter mod forskellige forbrugere eller lande, vil du gerne optimere disse webshops uafhængigt af hinanden. Et godt eksempel er 2trendy, der også ejer hardcasa.dk og trendlovers.dk. Flere og flere shops starter sub-brands eller opkøber nærtslægtede konkurrenter, og her er det vigtigt ikke blot at indkoorporere opdateringer på tværs af sites. Du kan lægge mærke til hvor forskelligt features og design er på de forskellige shops ovenfor, selvom det er samme ejere og system bagved.
Kontrollér dine beholdninger, ordreprocesser og kundeservice ét sted
Du må endelig ikke nedprioritere, hvordan du styrer dine beholdninger for de forskellige webshops. Det giver ikke mening at forsøge sig med at styre lagerbeholdningen for hver webshop separat, så synkroniser i stedet beholdningen ét sted som et ERP. Et ERP (enterprise resourse planning) system integrerer alle dine informationer og funktioner som salg, indkøb, lagerbeholdning, ordrestyring osv., hvilket både gør det nemmere for dig at håndtere dine webshops, således du ikke oplever, at lagerbeholdning eller lignende ikke stemmer, som er en risiko ved at køre det separat for dine respektive webshops.
Som med lagerbeholdningen vil du gerne opnå en samlet og ensartet styring af kundeservice og shippingprocesser, så du ikke skal håndtere ordrerne separat fra webshop til webshop. Derfor giver det ligeledes mening at samle disse data i ét system, der gør det mindre tidskrævende at håndtere dette.
Der er altså ikke nogen grund til at droppe idéen om at have flere forskellige webshops, men det er vigtigt, du tager dine forholdsregler og sætter dig godt ind i systemer og metoder, der både forener og forenkler dine processer.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.