Hvis du er ejer af en webshop, har du helt sikkert før stået over for udfordringen med, hvordan du skal prissætte dine varer.
På den ene side giver det ikke mening at sælge varerne alt for billigt, da du så ikke tjener tilstrækkeligt på dine salg – men på den anden side nytter det heller ikke noget at sætte priserne for højt, hvis så kunderne blot kan gå til din konkurrent og få de samme varer meget billigere.
Der er flere forskellige faktorer, du bør tage højde for, når du skal prissætte dine varer på din webshop, og herunder kan du læse nogle af dem.
Forskellige former for tilbud
Noget, der altid kan lokke kunderne til, er tilbud.
I forbindelse med en udsalgsrunde på din webshop kan du overveje at gribe prissætningen på udsalgsvarerne an på forskellige måder. Du kan selvfølgelig vælge at sætte alle varerne ned med for eksempel 20%, men hvis dette ikke er fordelagtigt for økonomien i din virksomhed, er her nogle ideer.
Som du kan se, findes der mange forskellige måder at give gode tilbud til nuværende og potentielle kunder, og du bør derfor finde ud af, hvilken løsning der vil være mest gavnlig for netop din webshop. Sørg også for at produktbilleder afspejler alle dine services og tillægsprodukter så godt som muligt.
Overvej tillægsservices services
Når du skal prissætte dine produkter, er det faktisk ikke kun produkterne, du skal have i tankerne.
Du bør også tage virksomhedens øvrige services med i dine overvejelser.
Disse ekstra ydelser eller fordele kan nemlig ligeledes have en værdi for kunderne, og dette spiller således ind i forhold til prisen på dine produkter. Kan du eksempelvis se, at en af dine konkurrenter sælger det samme produkt som dig, men til en lidt lavere pris, kan det være, at du føler dig nødsaget til også at sænke din pris for at fastholde dine kunder. Men samtidig kan det være, at din konkurrent har en meget dyr fragtpris, hvor fragten hos dig faktisk er gratis.
Denne fordel i din webshop kan sagtens være årsagen til, at kunderne alligevel vælger at købe deres vare hos dig i stedet for hos din konkurrent, hvor selve varen er en anelse billigere. Du bør derfor overveje, om du kan tilbyde dine kunder andre servides eller fordele, som adskiller dig fra konkurrenterne.
Fragten virker måske indlysende, men der kan gemme sig mange tillægsservices, som kan tænkes med ind. Det kan fx. være udvidet forsikring, support, indpakning, sikker forsendelse osv.
Sørg for en tydelig prismærkning
Uanset om der er tale om en fysisk forretning eller en online webshop, er det vigtigt at sørge for en tydelig prismærkning, så kunderne ikke er i tvivl om, hvad en vare koster.
I en fysisk butik kan du klare din prismærkning med diverse prispistoler. Det er en god ide altid at bruge en særlig prismærkning til tilbud, så de står ud fra de andre varer i butikken. Der findes mange slags prispistoler, som kan anvendes ved tilbud - tjek fx. Pistoler til prismærkning hos brondsholm.dk. Ift. webshops må du bruge andre midler, når du skal vise kunderne, hvad dine varer koster.
Brug eventuelt en farve til tallene, som står i kontrast til baggrundsfarven på din hjemmeside. Du kan også vælge at animere dine online udsalgsskilte, hvis du for eksempel gerne vil gøre kunderne opmærksomme på et udsalg.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.