Tags: Administration
Det er altid en god ide at holde lidt øje med, hvad der rører sig hos de helt store spillere i USA. Tendenserne derovre har det med at brede sig herover inden for et år eller to, så vil man være lidt på forkant med ideerne, så kan det være en god ide at følge en shop som fx Amazon.
Man kan regne med at det er godt gennemtestet inden det lanceres hos Amazon. Jeg mødte en af deres konverteringseksperter til FDIH’s årlige konference for 4 år siden, og han fortalte at de i perioder starter over 50 tests pr dag!
Det betyder, at de er helt sikre på, at de laver forbedringer og ikke bare ændringer, hver gang de implementerer en ny funktion.
Lav filtre for dyb segmentering
En af de tendenser man finder hos Amazon er, at de lader kunden tilpasse sidevisningen i meget høj grad.
Man kan segmentere produkterne meget dybt, og det betyder, at man kan finde nærmest alt med ganske få kliks, uden at loade en ny side og dermed miste noget af overblikket og orienteringen på siden.
Laver man fx en søgning efter kontorstole, kan man segmentere efter både materiale, farve, brand, pris, alder og anmeldelser. Se siden her:
Jeg har hjulpet til med at optimere holmrisonline.dk netop omkring salg af kontorstole, og her har vi forsøgt at lave en lignende løsning.
Vi har oprettet en række filtre i venstre kolonne på samme måde, og det ser ud til at give god respons hos de besøgende, som klikker løs på filtrene, og bruger dem til at finde rundt på shoppen.
Vi har bl.a. oprettet filtre for pris, hvor man kan vælge et prisinterval, på samme måde som hos Amazon. Det betyder, at kunden hurtigt kan sortere de 80% af produkterne fra, som alligevel ikke passer med budgetet.
Dernæst kan han/hun til- og fravælge brands og designere, hvis han har en præference her. De fleste kunder har en ide om, hvilket brand de ønsker, og netop hos Holmris er der mange designerkontorstole, og derfor valgte vi at lave et filter til netop dette også.
Du kan afprøve filtrene ved at klikke her.
Hvad bliver det næste inden for filtre?
De seneste år er mange shops begyndt at personificere produktudvalget helt ned ift. den enkelte besøgendes adfærd. Det betyder, at har du besøgt en shop flere gange på forhånd, kan de via cookies se nøjagtigt, hvad du har søgt på, og dermed vise dig netop de produkter, som du har vist interesse for (ved at klikke på dem).
På den måde kan de lave en personlig filtrering for dig, inden du selv begynder at anvende filtrene på siden.
Meget tyder på at vi kun har set starten af dette, og mit bud er at denne funktionalitet også snart bliver tilgængeligt i de mindre shopsystemer.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.