Tags:
Mange webshops og hjemmesider får tit at vide, at de skal opdatere deres design, så det bliver mere moderne og tiltalende. Det er også en god idé, da det får både hjemmeside og brand image til at se professionelt ud, hvilket kunder i dag lægger mere og mere vægt på. Når det gælder webshops, er der dog ofte andre prioriteringer, inden man tager fat i moderniseringen af designet. Det vigtigste er nemlig brugeroplevelsen, hvilket mange helt glemmer, når de laver et nyt webshop design, hvor der er fokus på et mere moderne udtryk. Så har man pludselig en online butik, som ser moderne ud, men som ikke konverterer bedre end det tidligere design.
5 hurtige tips
- Få inspiration fra større webshops. De har oftest større afdelinger, der tester deres UX designs, hvilket betyder, at de fungerer. Brug helst webshops i dit eget marked og hold dig til at kopiere mindre elementer frem for hele designet.
- Lav split tests på det nye design, så du kan se, hvordan designet påvirker dine salg.
- Kør hjemmesiden igennem user tests - selv efter små design ændringer. Få et par venner til at gå gennem siden og måske lade som om de skal købe noget. Et nyt syn på siden opdager ofte ting som man ikke selv ser, fordi man sidder med hjemmesiden hver dag.
- Følg med på forskellige UX blogs, så du kan blive ved med at opdatere dit design og brugeroplevelsen.
- Undervurder ikke små ændringer på din hjemmeside. En pil eller en anden farve på en knap kan øge dine konverteringer markant.
Gode eksempler
Her vil jeg give nogle eksempler på webshops, som ikke har det mest moderne design, men til gengæld har styr på deres UX design.
Linuspro.dk
Linuspro laver og sælger dansk produceret træningstilskud og proteinpulver.
Når man browser deres produkter på sin computer, får man et nemt overblik takket være sidemenuen til venstre. Der er også rigeligt med tekst, der forklarer, hvad hvert produkt kan, så man ikke skal sidde og Google sig frem til hvilket produkt, der passer bedst.
Du kan se deres produktside her:
Esmark.dk
Esmarks er ikke en webshop men det er et relevant eksempel og viser at andre sider også skal fastlægge deres prioriteter. De har en responsive hjemmeside og en rigtig god filter menu i venstre side, der gør det nemt at finde et sommerhus.
Den ligger højt oppe i venstre hjørne, hvor blikket falder først og deres “område”-filter er meget brugbart og overskueligt.
Phonetrade.dk
Phonetrade har en moderne hjemmeside, men det der tæller mest er hvor nemt det er at få vurderet sin gamle smartphone.
Med billeder får man et hurtigt overblik og der er masser af whitespace, hvilket er meget bedre end drop-down lister. Det sammes kan siges for deres reparation side, hvor man kommer hurtigt og nemt frem til den information man søger.
Det er et godt eksempel på nogen der har gennemtænkt deres UX design før de har gjort deres side mere moderne.
Bemærk også hvor smooth den fungerer på mobilen. For de fleste danske hjemmesider står mobil og tablet for omkring 50-70% af trafikken i dag. Det er sikkert ekstra højt for Phonetrade da de netop henvender sig til kunder der leder efter mobiler.
Det er vigtigt at få hjemmesiden optimeret til mobilen hvis det ikke er klaret. Det er på høje tid og et must at den er 100% responsiv. Det er en bedre løsning end at lave en decideret mobilversion som fx. dr.dk kørte med i mange år. De havde mobilversionen på m.dr.dk. Men i dag klares det hele med det samme responsive design. Det er smart da det sørger for at der kun er en platform at vedligeholde, og så er der langt færre ting der kan gå galt.
Pixizoo.dk
Pixizoos design er faktiskt mere moderne end de andre eksempler, men jeg vil stadig nævne deres “mega” menu i toppen, som er super overskuelig og brugervenlig. Flere og flere hjemmesider bruger den slags menuer i samspil med den lille sidemenu til venstre på deres produktside.
Du kan se Pixizoo's mega menu her:
Pixizoo har også nogle smarte filtre som ikke alle børnewebshops har. Alder filteret er super smart, da mange produkter variere i størrelse og funktion i forhold til barnets/babyens alder. Der hvor de scorer flest point i min UX bog, er dog deres søgefunktion i toppen af siden, som du kan selv kan teste på deres hjemmeside. Det er en af de bedste søgefunktioner jeg nogensinde har set.
Den viser både enkelte produkter der matcher ens søgning, samt relevante kategorier ude i siden, og det hele bliver vist på hele skærmen.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.