PR behøver ikke være vanskeligt. Det handler i høj grad om at sætte sig i journalisternes sted og forstå, hvordan de arbejder. Journalister har altid travlt. De har daglige deadlines, og ofte kan det være vanskeligt at trække en ny kanin (historie) op af hatten dag efter dag.
Hvis du bliver god til at servere en relevant historie til den rette person på det helt rigtige tidspunkt, kan du både hjælpe journalisten og øge dine chancer for at få den vigtige omtale.
Du behøver ikke vente på en banebrydende nyhed
De fleste firmaer tager kun fat i journalister og medier, når der sker noget afgørende i deres virksomhed.
Problemet er, at det sjældent sker, og der er stor risiko for, at jeres nye fusion med konkurrenten kun er interessant for jer selv.
Det vigtigste ift. PR er, at historien er relevant for den målgruppe, journalisten arbjder med. Nye data og tendenser er ofte en god vinkel. Sidder din virksomhed på unikke data, er det et godt sted at starte.
Du skal dog ikke fortvivle, hvis I er en ny virksomhed, og ikke har en masse spændende historiske data om branchen. Der ligger nemlig utrolig mange data tilgængelige på nettet til fri afbenyttelse.
Et eksempel er internethastigheder per land. Disse data har jeg brugt på netkablet.dk, hvor de kobles på et verdenskort, så man ved et enkelt klik kan se internethastigheden for et land. Ret brugbart når man skal planlægge sin rejse, og har brug for at arbejde lidt undervejs. Det, forventer jeg, giver en del omtale fra rejsebranchen.
Et andet eksempel på genbrug af eksisterende data er infografikker. Ved at fremstille mere eller mindre avancerede data på en pædagogisk måde kan det give rigtig fin omtale. Denne grafik fra refurb.dk viser data omkring salg af Smartphones på en flot måde, og gav omtale hos mobilsiden.dk.
Bemærk at infografikker ofte virker bedst hos bloggere og nyere medier. De gode gamle nyhedsmedier vil som regel selv lave deres grafiske indhold.
Server aktuelt indhold på et sølvfad
Det kan være en god ide at sende et næsten færdigt oplæg, som journalisten kan tilrette, som han/hun ønsker.
Et godt eksempel på aktualitet er lavet af gaveraad.dk. Op til jul er det meget aktuelt med gaveideer, og derfor skrev de en artikel om at overraske sin kvindelige partner med en den rette gave. I stedet for at poste den på sin blog, sendte de den til nogle store medier, og det endte med en omtale på BT.dk.
Husk altid på, at journalister får mange henvendelser hver dag, så der skal helst være en nyhedsfaktor eller en sæsonmæssig aktualitet over historien.
Gør det nemt for journalisterne
PR handler også i høj grad om at være tilgængelig på det rette tidspunkt. Med en stram deadline og mange mulige kilder, springer journalisterne hurtigt videre til en anden kilde, hvis du ikke svarer indenfor få timer.
Sørg for at have tydelige kontaktoplysninger på din hjemmeside, noget information om hvem der står bag hjemmesiden samt en beskrivelse af det overordnede formål med siden.
Disse informationer er oplagte at samle på en dedikeret presse-side. Du kan se et godt eksempel på det hos møbelbutikken holmris.
Vis dine omtaler på din hjemmeside
De fleste er gode til at skilte med flotte logoer og kundeudtalelser fra kendte firmaer, og det er en rigtig god ide at vise hvilke medier, der har omtalt ens firma. Det er særligt vigtigt, hvis dit firma eller din hjemmeside er ny, så de besøgende kan se, at du er et seriøst foretagende.
Et godt eksempel på hvordan det kan gøres, kan ses på markiseeksperten.dk:
Når man har så fine omtaler, bør man vise det til de besøgende. Det er i høj grad med til at skabe tillid omkring dit brand.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.