Jeg har arbejdet en del med tests af webshops, og da jeg netop læste bogen A/B Testing af Dan Siroker og Pete Koomen, fik jeg ekstra meget blog på tanden.
Forfatterne til bogen har bygget platformen Optimizely.com, der sammen med VWO.com er den mest brugte platform i dag til splittesting. Bogen er kun tre år gammel, og kan virkelig anbefales for dem, som ønsker en grundig indføring i emnet.
Hvad skal jeg teste i 2016?
Shop- og CMS-systemer har efterhånden fået bugt med de fleste børnesygdomme.
Hvis du benytter en af de store platforme som Woo-Commerce (Wordpress), Prestashop, Magento osv., så behøver du typisk ikke bekymre dig om lange check-out flows eller knapper, der er vanskelige at få øje på eller er placeret below fold (kun synlig ved scroll) osv.
Men lad dig ikke narre – der er stadig masser af spændende tests at tage fat på i 2016!
Lad os se på et par eksempler på ting, som forbedrer et sites brugervenlighed.
Test store videoer i toppen af siden
Vi bliver mere og mere dovne som internetbrugere, og vi får kortere og kortere attention span. Det betyder, at vi skal blive dygtigere til at fange brugerens opmærksomhed med det samme.
Video er perfekt til dette.
Et godt eksempel er dagligvarebutikken marked.no, som er startet af ejerne bag Komplett, som i høj grad forstår, hvordan man konverterer besøgende til kunder.
De viser en stor video i toppen, som hurtigt og let forklarer konceptet og formålet med shoppen, og dermed spares læseren for selv at skulle finde ud af, hvordan hjemmesiden fungerer og kan bruges.
Dette er særlig kraftfuldt, hvis du har brug for at forklare jeres produkt eller service for brugeren, men er mindre relevant, hvis du ikke har et produkt, der kræver forklaring.
Prøv single-column design (mobile-first)
Mange store blogs og shops fjerner højre (eller venstre) kolonne, hvor man traditionelt set placerer widgets, nyhedsbrev, bannerreklamer osv. Ved at eliminere denne ekstra kolonne får du et design til desktop, som er magen til mobilversionen.
Over 50% af danske internetbrugere kommer i dag fra mobil, og på mobilen giver det ikke mening at have mere end én kolonne i designet.
Et godt eksempel på et single-column design er forsiden af samlino.dk, hvor man har valgt at have meget store fotos og overskrifter. Det giver mulighed for at give fuld fokus på sidens primære funktion, som i dette tilfælde er at få brugerne til at sammenligne produkter og signe op med sin e-mail.
De fjernede elementer som nyhedsbrev, Facebook, bruger-udtalelser osv. er i stedet rykket længere ned ad siden. Vi bliver nemlig bedre til at scrolle i takt med at vores internetaktivitet rykker over på smallere skærme (mobil/tablet).
Tænk kreativt omkring call-to-action
Et andet sted at teste er knapper og elementer, som man ønsker, at den besøgende skal klikke på.
Her skal der skabes tillid indenfor et splitsekund.
Et godt tip er at teste, hvad der står på selve knappen og lige rundt om, for det er ikke altid, at ”Køb nu”, ”Læs mere” eller ”Klik her” giver den bedste klikrate.
Et godt eksempel er skisport.dk, som på forsiden ønsker at få brugeren til at søge blandt deres skirejser. Her har de valgt en stor knap med teksten ”560.968 skirejser | Søg”. Det er en god måde at inkorporere sin vigtigste USP. Bemærk desuden, at knapperne har sin helt egen farve, som kun bruges til knapper. En meget iøjefaldende neon-grøn farve.
Det er vigtigt at guide øjet til at fange de elementer, som man vil have brugeren til at interagere med, og selvom mange designere gerne til genbruge sitets primære farve til knapperne, så kan det være værd at bryde alle design-konventioner og smide en skrigende farve på knapperne.
Held og lykke med testen
Jeg håber, at disse tips har givet dig mod på at komme i gang med at teste din trafik.
Del gerne dine resultater, sejre, frustrationer osv. i kommentarfeltet herunder. Vi er nemlig mange læsere, som kan hjælpe med råd og feedback.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.