Bloggen

Konverteringsoptimering for webshops i 2016

Tags: IT, Salg

Jeg har arbejdet en del med tests af webshops, og da jeg netop læste bogen A/B Testing af Dan Siroker og Pete Koomen, fik jeg ekstra meget blog på tanden.

Forfatterne til bogen har bygget platformen Optimizely.com, der sammen med VWO.com er den mest brugte platform i dag til splittesting. Bogen er kun tre år gammel, og kan virkelig anbefales for dem, som ønsker en grundig indføring i emnet.

Hvad skal jeg teste i 2016?
Shop- og CMS-systemer har efterhånden fået bugt med de fleste børnesygdomme.

Hvis du benytter en af de store platforme som Woo-Commerce (Wordpress), Prestashop, Magento osv., så behøver du typisk ikke bekymre dig om lange check-out flows eller knapper, der er vanskelige at få øje på eller er placeret below fold (kun synlig ved scroll) osv.

Men lad dig ikke narre – der er stadig masser af spændende tests at tage fat på i 2016!

Lad os se på et par eksempler på ting, som forbedrer et sites brugervenlighed.

Test store videoer i toppen af siden
Vi bliver mere og mere dovne som internetbrugere, og vi får kortere og kortere attention span. Det betyder, at vi skal blive dygtigere til at fange brugerens opmærksomhed med det samme.

Video er perfekt til dette.

Et godt eksempel er dagligvarebutikken marked.no, som er startet af ejerne bag Komplett, som i høj grad forstår, hvordan man konverterer besøgende til kunder.

De viser en stor video i toppen, som hurtigt og let forklarer konceptet og formålet med shoppen, og dermed spares læseren for selv at skulle finde ud af, hvordan hjemmesiden fungerer og kan bruges.

Dette er særlig kraftfuldt, hvis du har brug for at forklare jeres produkt eller service for brugeren, men er mindre relevant, hvis du ikke har et produkt, der kræver forklaring.

Prøv single-column design (mobile-first)
Mange store blogs og shops fjerner højre (eller venstre) kolonne, hvor man traditionelt set placerer widgets, nyhedsbrev, bannerreklamer osv. Ved at eliminere denne ekstra kolonne får du et design til desktop, som er magen til mobilversionen.

Over 50% af danske internetbrugere kommer i dag fra mobil, og på mobilen giver det ikke mening at have mere end én kolonne i designet.

Et godt eksempel på et single-column design er forsiden af samlino.dk, hvor man har valgt at have meget store fotos og overskrifter. Det giver mulighed for at give fuld fokus på sidens primære funktion, som i dette tilfælde er at få brugerne til at sammenligne produkter og signe op med sin e-mail.

De fjernede elementer som nyhedsbrev, Facebook, bruger-udtalelser osv. er i stedet rykket længere ned ad siden. Vi bliver nemlig bedre til at scrolle i takt med at vores internetaktivitet rykker over på smallere skærme (mobil/tablet).

Tænk kreativt omkring call-to-action
Et andet sted at teste er knapper og elementer, som man ønsker, at den besøgende skal klikke på.

Her skal der skabes tillid indenfor et splitsekund.

Et godt tip er at teste, hvad der står på selve knappen og lige rundt om, for det er ikke altid, at ”Køb nu”, ”Læs mere” eller ”Klik her” giver den bedste klikrate.

Et godt eksempel er skisport.dk, som på forsiden ønsker at få brugeren til at søge blandt deres skirejser. Her har de valgt en stor knap med teksten ”560.968 skirejser | Søg”. Det er en god måde at inkorporere sin vigtigste USP. Bemærk desuden, at knapperne har sin helt egen farve, som kun bruges til knapper. En meget iøjefaldende neon-grøn farve.

Det er vigtigt at guide øjet til at fange de elementer, som man vil have brugeren til at interagere med, og selvom mange designere gerne til genbruge sitets primære farve til knapperne, så kan det være værd at bryde alle design-konventioner og smide en skrigende farve på knapperne.

Held og lykke med testen
Jeg håber, at disse tips har givet dig mod på at komme i gang med at teste din trafik.

Del gerne dine resultater, sejre, frustrationer osv. i kommentarfeltet herunder. Vi er nemlig mange læsere, som kan hjælpe med råd og feedback.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.

Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.

Mød Morten på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Dette er en opgave, som alle webshopejere beskæftiger sig med på daglig basis og med god grund, da de jo skal leve af at konvertere deres besøgende til kunder

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Det er stort set altid sværere at sælge et dyrt produkt, end det er at sælge de billige.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Du er sikkert stødt på dem mange gange, men har du overvejet selv at tjene penge på en niche-affiliateside?

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Du kan nemlig diversificere dit brand eller dine produkter ved at sælge dem på forskellige hjemmesider.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Vi kommer her med 10 begynder-tips til, hvordan du bedst muligt får skabt en app, der fra start står knivskarpt.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Pistol-indhold. Forklar med det samme hvad du vil.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Det vigtigste er brugeroplevelsen, hvilket mange helt glemmer, når de laver et nyt webshop design

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Dine produkter er det, der holder hjulene i gang.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Google har netop foretager ændringer, hvilket blandt andet gør det muligt at tilføje mere tekst og flere informationer i en Google Ads-annonce.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Datasikkerhed er højaktuelt og vi ser på hvad man kan gøre som mindre virksomhed.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Hvis du er ejer af en webshop, har du helt sikkert før stået over for udfordringen med, hvordan du skal prissætte dine varer.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I denne artikel sætter vi fokus på, hvordan man sikrer sig et godt image ved at møde kunderne og være en del af deres interesser, hvilket kan skabe ambassadører.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:
IT

Billeder kan i høj grad gøre brugervenligheden bedre. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du kan forbedre din UX.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I dette indlæg finder du en guide til, hvordan du optimerer din produktside til smartphone users, så det er let for enhver kunde at foretage et køb via deres smartphone.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

At annoncere smart og målrettet på nettet er altafgørende i dag.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Har du brug for en introduktion til bloggin med affiliate? så kik med her.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Savner du også at se gode resultater og få flere kunder til din virksomhed?

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Er du i gang med at starte en virksomhed op? Har du – som de fleste andre – en begrænset startkapital, som helst skal strække sig under hele opstarten? Så læs mere her, og få tips til, hvordan du får økonomien til at holde!

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Mange marketingsansatte har måttet sande, at der skal justeringer til, hvis man gerne vil sikre sig effektiv konvertering online

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Det, der før hed Videnpilotordningen, er nu blevet til InnoBooster.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

En virksomhedsmesse er stadig en klassiker, når det drejer sig om at vedligeholde gamle kontakter og udvide kundekredsen.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Her får du en liste over 3 ting, vi alle kan lære af supersiden Amazon.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Går du med en iværksætter i maven, men er ikke helt sikker på, hvordan du kommer i gang? Har du idéerne, men mangler gode råd til at komme godt fra start? Læs med her for at blive klogere på, hvordan du får en god start som iværksætter!

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Hvordan løfter man teksterne på sin webshop til næste niveau? Læs med her.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Når en besøgende rammer din shop, foregår der en lynhurtig vurdering af din side i hovedet på personen.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Mange drømmer om at opsige deres job og leve af nettet mange muligheder for at tjene penge. 

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:
IT

Wordpress er utrolig let at bruge også når det gælder den basale sikkerhed, hvor der findes et stærkt gratis plugin.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:
IT, Tryghed

Hackerangreb er en konstant trussel for dig, der driver en hjemmeside - i hvert fald hvis du ikke har taget de nødvendige forbehold. Se her, hvordan du bedst beskytter dig imod ubudne gæster.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Morten Storgaard giver dig gode råd til at knække PR-koden.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:
Salg

Det kan være ret uoverskueligt at lave en ny webshop. Morten Storgaard er her for dig.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Listen der hjælper dig med at få det bedste ud af din blog.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Vil du have succes med din netbutik? - Du skal have gang i Google AdWords. 

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Skab dig et overblik over, hvilke værktøjer der kan hjælpe dig, når du arbejder med online marketing og søgemaskineptimering. 

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:
IT

Lær om duplicate content og undgå det. Du straffes i Googles søgninger. 

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Få flere kunder i butikken, lav en blog for din webshop!

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Små ting kan gøre en stor forskel. Gør din shop klar til juleræset. 

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Søge- og filterfunktionerne i webshops bliver mere og mere avanceret. Vi har taget et kig på, hvad der rører sig hos en af de største spillere på markedet.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:
IT, Salg

Her er nogle hurtige tips til, hvordan du får styr på din varekurv, så du sikrer dig, at du ikke taber kunden i det vigtigste øjeblik: Netop der hvor de skal have pungen op af lommen

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.

Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.

Mød Morten på Google+

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.