Tags: IT
Som navnet antyder, har vi at gøre med tekstmæssig indhold, som findes flere steder på nettet. Det kan være samme produkttekst flere steder på din egen hjemmeside, eller på tværs af forskellige domæner.
Problemet er, at når den samme tekst findes flere steder, ved Google ikke hvilken en af siderne de skal liste i deres index. Google vil ikke liste den samme tekst mere end en gang, da de vurderer, at det er irrelevant at servere det samme resultat to gange.
Der kan være mange årsager til, at tekst fra din hjemmeside findes andre steder på nettet. Måske har du kopieret dine produkttekster fra din leverandør, eller det kan være andre har nuppet dine fine tekster til deres side. Det kan også være du har flere produkter, som minder meget om hinanden, og derfor har samme beskrivelse.
Bemærk det kun er tekst der kan volde problemer. Du må gerne have de samme billeder og grafikker på forskellige sider.
Man får ikke straffet hele sit site i Google pga. duplicate content, som det fx kan ske ved problemer med tyndt indhold, eller for mange indgående links fra dårlige websites.
Det værste der kan sker er, at de pågældende sider med kopieret tekst evt. ikke vises i Google, men det kan også være slemt nok, hvis det fx er 80% af ens produkter i en shop, der er tale om.
Der er dog noget tekstindhold, som du ikke behøver bekymre dig om, og det er fx handelsbetingelser og andet juridisk indhold. Sælger du produkter som fx forsikringer, rejser o. lign, som kræver en del juridisk tekst, så er det kun naturligt, at du har det samme tekst stående på flere sider, og at den samme tekst måske også findes på andre hjemmesider.
Se fx denne lille video fra Google omkring dette:
Men du skal blot ikke forvente at folk finder disse sider i Googles resultater. Hvis du ønsker det, så bør du omskrive det, så teksten er unik.
Et sted du bør tjekke for duplicate content, er søgeresultaterne på din hjemmeside. De fleste shops har en søgefunktion, hvor man kan søge efter indhold, produkter, nyheder og lignende og i nogle shopsystemer, genereres der en resultatside for hver søgning.
Hvis du fx sælger kontormøbler og person 1 besøger din shop, og laver en søgning på ”kontorstol” og person 2 søger efter ”kontorstole”, så vil der formodentlig komme to identiske resultatsider, som begge vil liste alle kontorstolene fra shoppen.
Du bør derfor bede Google undlade at indeksere dine søgeresultater. Dette kan du gøre vha. no-index tagget.
En lidt mere brugervenlig løsning kan være at undlade resultatsiderne, og i stedet foreslå produkterne direkte under søgefeltet, ligesom vi kender det fra Google auto-complete. Du kan se et fint eksempel på dette hos Holmrisonline.
Ofte er det nødvendigt at have guides og standardtekster på shoppen, specielt ved lidt mere tekniske produkter.
Her er det en god ide, at samle de tekniske beskrivelser på en selvstændig side og så blot linke til denne side, de steder hvor informationen er relevant. I stedet for at kopiere den samme tekst ind på flere sider.
Et eksempel er trykkeriet SUMOpix. Der er nogle generelle råd omkring opløsningen af et foto, som er relevant for storformat produkterne.
I stedet for at liste denne tekst både ved plakater, fototapeter osv. har de lagt informationen på en separat side. Se et eksempel her.
I afsnittet ”Krav til fotoet” er der blot skrevet en meget kort beskrivelse, og så linket til en mere dybdegående beskrivelse, og det samme er tilfældet på de øvrige storformatprodukter.
Ofte findes et produkt i flere størrelser, farver eller versioner, og her skal man gerne undlade at oprette en ny side for hver variant.
Den bedste måde at håndtere dette på, er at give den besøgende mulighed for at vælge disse varianter på samme side ved hjælp af drop-down menuer, som fx på denne side, hvor samme produktside håndterer tre farvemuligheder.
På den måde undgår du både at have det samme tekst på flere sider samtidig med, at du gør det let for den besøgende at få overblik over hvilke størrelser, farver osv., der er tilgængelig.
Kan systemet ikke håndtere dette, kan du i stedet benytte dig af canonical tagget.
Det indsættes i sidens html header, og ser således ud: <link href="http://www.example.com/canonical-version-of-page/" rel="canonical" />
Denne lille kodestump fortæller både Google, Yahoo og Bing, at den pågældende side er en kopi af en anden side og at både links og indholdets metriks skal videresendes til den angivne url.
Når dette tag er at finde på alle kopierne har du løst problemet.
Ofte er den bedste løsning blot at redirecte den kopierede side, så man videresendes til originalen, i stedet for at se kopien.
Har du i øvrigt flyttet en side til en ny url, vil Google i noget tid have den gamle indekseret, derfor det en også en god ide at 301-redirecte gamle sider til de nye.
En 301-redirect betyder blot, at det er en permanent flytning, og i dette tilfælde vil Google sende værdien af denne side videre til den nye side.
Det kan være værdi i form af indgående links til den gamle side. Links til din hjemmeside hjælper som bekendt din hjemmeside med at rangere godt i Google. Derfor er det vigtigt, at få opsat redirects fra de gamle sider til de nye, så disse links ikke blot peger på en side, som ikke længere eksisterer.
Nu har vi set på hvilke steder, der kan være problemer med dobbelt indhold på din egen side, men som jeg nævnte i starten, kan det også være andre hjemmesider, som har samme indhold som dig liggende.
Med webservicen copyscape.com, kan du hurtigt og let tjekke, om der skulle være andre hjemmesider, som har nuppet dine tekster.
Du kan også blot kopiere den pågældende tekst ind i Google, og se om der kommer flere søgeresultater frem med den samme tekst.
Hvis du oplever, at din tekst findes på andre sider, er det letteste blot at sende dem en mail med besked om at fjerne teksten indenfor fx 2 uger, og gøre opmærksom på, at hvis de gør dette, vil du ikke forfølge sagen nærmere. Dette får som regel de fleste til at fjerne en kopieret tekst. Ofte er teksten kopieret i god tro, da mange ikke er klar over, at det kan skabe problemer.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.