Bloggen

Hvad er duplicate content og hvordan undgår jeg det?

Tags: IT

Hvad er ”duplicate content”?

Som navnet antyder, har vi at gøre med tekstmæssig indhold, som findes flere steder på nettet. Det kan være samme produkttekst flere steder på din egen hjemmeside, eller på tværs af forskellige domæner.

Problemet er, at når den samme tekst findes flere steder, ved Google ikke hvilken en af siderne de skal liste i deres index. Google vil ikke liste den samme tekst mere end en gang, da de vurderer, at det er irrelevant at servere det samme resultat to gange.

Der kan være mange årsager til, at tekst fra din hjemmeside findes andre steder på nettet. Måske har du kopieret dine produkttekster fra din leverandør, eller det kan være andre har nuppet dine fine tekster til deres side. Det kan også være du har flere produkter, som minder meget om hinanden, og derfor har samme beskrivelse.

Bemærk det kun er tekst der kan volde problemer. Du må gerne have de samme billeder og grafikker på forskellige sider.

Man får ikke straffet hele sit site i Google pga. duplicate content, som det fx kan ske ved problemer med tyndt indhold, eller for mange indgående links fra dårlige websites.

Det værste der kan sker er, at de pågældende sider med kopieret tekst evt. ikke vises i Google, men det kan også være slemt nok, hvis det fx er 80% af ens produkter i en shop, der er tale om.

Der er dog noget tekstindhold, som du ikke behøver bekymre dig om, og det er fx handelsbetingelser og andet juridisk indhold. Sælger du produkter som fx forsikringer, rejser o. lign, som kræver en del juridisk tekst, så er det kun naturligt, at du har det samme tekst stående på flere sider, og at den samme tekst måske også findes på andre hjemmesider.

Se fx denne lille video fra Google omkring dette: 

 

Men du skal blot ikke forvente at folk finder disse sider i Googles resultater. Hvis du ønsker det, så bør du omskrive det, så teksten er unik.

Tjek din hjemmesides søgeresultater

Et sted du bør tjekke for duplicate content, er søgeresultaterne på din hjemmeside. De fleste shops har en søgefunktion, hvor man kan søge efter indhold, produkter, nyheder og lignende og i nogle shopsystemer, genereres der en resultatside for hver søgning.

Hvis du fx sælger kontormøbler og person 1 besøger din shop, og laver en søgning på ”kontorstol” og person 2 søger efter ”kontorstole”, så vil der formodentlig komme to identiske resultatsider, som begge vil liste alle kontorstolene fra shoppen.

Du bør derfor bede Google undlade at indeksere dine søgeresultater. Dette kan du gøre vha. no-index tagget.

En lidt mere brugervenlig løsning kan være at undlade resultatsiderne, og i stedet foreslå produkterne direkte under søgefeltet, ligesom vi kender det fra Google auto-complete. Du kan se et fint eksempel på dette hos Holmrisonline.

Standardtekster og produktguides

Ofte er det nødvendigt at have guides og standardtekster på shoppen, specielt ved lidt mere tekniske produkter.

Her er det en god ide, at samle de tekniske beskrivelser på en selvstændig side og så blot linke til denne side, de steder hvor informationen er relevant. I stedet for at kopiere den samme tekst ind på flere sider.

Et eksempel er trykkeriet SUMOpix. Der er nogle generelle råd omkring opløsningen af et foto, som er relevant for storformat produkterne.

I stedet for at liste denne tekst både ved plakater, fototapeter osv. har de lagt informationen på en separat side. Se et eksempel her.

I afsnittet ”Krav til fotoet” er der blot skrevet en meget kort beskrivelse, og så linket til en mere dybdegående beskrivelse, og det samme er tilfældet på de øvrige storformatprodukter.

Flere varianter af samme produkt

Ofte findes et produkt i flere størrelser, farver eller versioner, og her skal man gerne undlade at oprette en ny side for hver variant.

Den bedste måde at håndtere dette på, er at give den besøgende mulighed for at vælge disse varianter på samme side ved hjælp af drop-down menuer, som fx på denne side, hvor samme produktside håndterer tre farvemuligheder.

På den måde undgår du både at have det samme tekst på flere sider samtidig med, at du gør det let for den besøgende at få overblik over hvilke størrelser, farver osv., der er tilgængelig.

Kan systemet ikke håndtere dette, kan du i stedet benytte dig af canonical tagget.

Det indsættes i sidens html header, og ser således ud:
<link href="http://www.example.com/canonical-version-of-page/" rel="canonical" />

Denne lille kodestump fortæller både Google, Yahoo og Bing, at den pågældende side er en kopi af en anden side og at både links og indholdets metriks skal videresendes til den angivne url.

Når dette tag er at finde på alle kopierne har du løst problemet.

Brug 301-redirects hvor muligt

Ofte er den bedste løsning blot at redirecte den kopierede side, så man videresendes til originalen, i stedet for at se kopien.

Har du i øvrigt flyttet en side til en ny url, vil Google i noget tid have den gamle indekseret, derfor det en også en god ide at 301-redirecte gamle sider til de nye.

En 301-redirect betyder blot, at det er en permanent flytning, og i dette tilfælde vil Google sende værdien af denne side videre til den nye side. 

Det kan være værdi i form af indgående links til den gamle side. Links til din hjemmeside hjælper som bekendt din hjemmeside med at rangere godt i Google. Derfor er det vigtigt, at få opsat redirects fra de gamle sider til de nye, så disse links ikke blot peger på en side, som ikke længere eksisterer.

Hvordan finder jeg ud af om andre har nuppet mit indhold?

Nu har vi set på hvilke steder, der kan være problemer med dobbelt indhold på din egen side, men som jeg nævnte i starten, kan det også være andre hjemmesider, som har samme indhold som dig liggende.

Med webservicen copyscape.com, kan du hurtigt og let tjekke, om der skulle være andre hjemmesider, som har nuppet dine tekster.

Du kan også blot kopiere den pågældende tekst ind i Google, og se om der kommer flere søgeresultater frem med den samme tekst.

Hvis du oplever, at din tekst findes på andre sider, er det letteste blot at sende dem en mail med besked om at fjerne teksten indenfor fx 2 uger, og gøre opmærksom på, at hvis de gør dette, vil du ikke forfølge sagen nærmere. Dette får som regel de fleste til at fjerne en kopieret tekst. Ofte er teksten kopieret i god tro, da mange ikke er klar over, at det kan skabe problemer.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.

Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.

Mød Morten på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Dette er en opgave, som alle webshopejere beskæftiger sig med på daglig basis og med god grund, da de jo skal leve af at konvertere deres besøgende til kunder

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Det er stort set altid sværere at sælge et dyrt produkt, end det er at sælge de billige.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Du er sikkert stødt på dem mange gange, men har du overvejet selv at tjene penge på en niche-affiliateside?

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Du kan nemlig diversificere dit brand eller dine produkter ved at sælge dem på forskellige hjemmesider.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Vi kommer her med 10 begynder-tips til, hvordan du bedst muligt får skabt en app, der fra start står knivskarpt.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Pistol-indhold. Forklar med det samme hvad du vil.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:

Det vigtigste er brugeroplevelsen, hvilket mange helt glemmer, når de laver et nyt webshop design

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Dine produkter er det, der holder hjulene i gang.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Google har netop foretager ændringer, hvilket blandt andet gør det muligt at tilføje mere tekst og flere informationer i en Google Ads-annonce.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Datasikkerhed er højaktuelt og vi ser på hvad man kan gøre som mindre virksomhed.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Hvis du er ejer af en webshop, har du helt sikkert før stået over for udfordringen med, hvordan du skal prissætte dine varer.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I denne artikel sætter vi fokus på, hvordan man sikrer sig et godt image ved at møde kunderne og være en del af deres interesser, hvilket kan skabe ambassadører.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:
IT

Billeder kan i høj grad gøre brugervenligheden bedre. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du kan forbedre din UX.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I dette indlæg finder du en guide til, hvordan du optimerer din produktside til smartphone users, så det er let for enhver kunde at foretage et køb via deres smartphone.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

At annoncere smart og målrettet på nettet er altafgørende i dag.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Har du brug for en introduktion til bloggin med affiliate? så kik med her.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Savner du også at se gode resultater og få flere kunder til din virksomhed?

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Er du i gang med at starte en virksomhed op? Har du – som de fleste andre – en begrænset startkapital, som helst skal strække sig under hele opstarten? Så læs mere her, og få tips til, hvordan du får økonomien til at holde!

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Mange marketingsansatte har måttet sande, at der skal justeringer til, hvis man gerne vil sikre sig effektiv konvertering online

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Det, der før hed Videnpilotordningen, er nu blevet til InnoBooster.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

En virksomhedsmesse er stadig en klassiker, når det drejer sig om at vedligeholde gamle kontakter og udvide kundekredsen.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Her får du en liste over 3 ting, vi alle kan lære af supersiden Amazon.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Går du med en iværksætter i maven, men er ikke helt sikker på, hvordan du kommer i gang? Har du idéerne, men mangler gode råd til at komme godt fra start? Læs med her for at blive klogere på, hvordan du får en god start som iværksætter!

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Hvordan løfter man teksterne på sin webshop til næste niveau? Læs med her.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Når en besøgende rammer din shop, foregår der en lynhurtig vurdering af din side i hovedet på personen.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Mange drømmer om at opsige deres job og leve af nettet mange muligheder for at tjene penge. 

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:
IT

Wordpress er utrolig let at bruge også når det gælder den basale sikkerhed, hvor der findes et stærkt gratis plugin.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:
IT, Salg

Morten Storgaard har kigget nærmere på tidens mest oplagte muligheder for konverteringsoptimering på din webshops. Læs og lær.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:
IT, Tryghed

Hackerangreb er en konstant trussel for dig, der driver en hjemmeside - i hvert fald hvis du ikke har taget de nødvendige forbehold. Se her, hvordan du bedst beskytter dig imod ubudne gæster.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Morten Storgaard giver dig gode råd til at knække PR-koden.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:
Salg

Det kan være ret uoverskueligt at lave en ny webshop. Morten Storgaard er her for dig.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Listen der hjælper dig med at få det bedste ud af din blog.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Vil du have succes med din netbutik? - Du skal have gang i Google AdWords. 

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Skab dig et overblik over, hvilke værktøjer der kan hjælpe dig, når du arbejder med online marketing og søgemaskineptimering. 

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Få flere kunder i butikken, lav en blog for din webshop!

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Små ting kan gøre en stor forskel. Gør din shop klar til juleræset. 

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Søge- og filterfunktionerne i webshops bliver mere og mere avanceret. Vi har taget et kig på, hvad der rører sig hos en af de største spillere på markedet.

Morten Storgaard

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

Tags:
IT, Salg

Her er nogle hurtige tips til, hvordan du får styr på din varekurv, så du sikrer dig, at du ikke taber kunden i det vigtigste øjeblik: Netop der hvor de skal have pungen op af lommen

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.

Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.

Mød Morten på Google+

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.