Hvis man er iværksætter, er man nok også klar over, at det kan kræve en masse idéudvikling at få succes. Man er konstant nødt til at tænke ud af boksen, men man må ikke glemme at skabe gode gammeldags ambassadører for sit "brand".
I denne artikel sætter vi fokus på, hvordan man sikrer sig et godt image ved at møde kunderne og være en del af deres interesser, hvilket kan skabe ambassadører, fordi folk får et godt indtryk af virksomheden, ligesom de formentlig vil tale godt om den til andre.
Nogle praktiske eksempler
Et godt eksempel er Skatepro.dk, som arbejder meget målrettet med at sponsorere lokale skatere rundt om i landet. Du kan læse om deres aktiviteter her. Det er en klassik win-win for alle parter, som er involveret i sådan et projekt.
Et helt andet eksempel er computerbutikken Refurb.dk, som lavede et lokalt loppemarked, hvor kunderne kunne komme forbi og få en god handel, en hotdog og en god snak med de ansatte. Det var en succesfuld måde at møde kunderne på, og man kunne samtidig få ryddet ud i lageret, som trængte til at blive fornyet.
Et godt eksempel på en hyggelig og god måde at skabe kontakt til kunderne, som trods alt er det vigtigste, hvis en virksomhed skal kunne fungere. Man valgte blandt andet at sælge lidt ældre (men stadig velfungerende) computere, hvilket mange var begejstrede for.
Det var derfor en måde at tjene lidt penge på noget, man egentlig ikke selv skulle bruge længere, og andre fik stor glæde af udstyret.
Tænk lokalt
Det kræver ikke altid det store at arbejde med disse ting, og ofte skal man blot lægge mærke til hvad der allerede rør sig i miljøet, lokalmiljøet eller branchen, og så hjælpe med at arbejde disse tiltag i en god retning.
Man kan både hjælpe økonomisk og med produkter som eksemplet med Skatepro, eller man kan lave events og på den måde komme ud og møde kunderne.
Det giver næsten altid god feedback og uanset effekten, så får du snakket med en masse nye mennesker om hvad I har gang i, og dermed tilført noget feedback til jeres forretningskoncept og ide.
Brug video
Det kan også i mange tilfælde være en rigtig fed idé at virke meget menneskelig og i øjenhøjde med sine kunder. Det kan eksempelvis gøres ved at lave noget simpelt videomateriale, som er ganske harmløst, men som giver en rigtig god introduktion. Det er ofte en lidt mere personlig måde at byde velkommen til en side end eksempelvis blot med tekst.
Et godt eksempel er onlime.dk, som på deres forside siger pænt goddag til deres kunder. Det giver et positivt førstehåndsindtryk, og man kommer hurtigt til at få et indtryk af folkene bag. Det kan du også gøre, og det kræver ikke så meget andet end et godt kamera, god belysning og godt humør.
Du er selv den vigtigste ambassadør
Man taler ofte om ambassadører, som er rigtig vigtige for en virksomhed.
I den forbindelse er det vigtigt at huske, at medarbejderne også i høj grad er ambassadører, som har stor betydning for at skabe et godt image. Her er man selvfølgelig selv den allervigtigste figur, fordi man sidder med ansvaret for tingene, og måske er man endda den eneste, som kan udtale sig udadtil.
Derfor er det vigtigt, at man giver noget positivt af sig selv og altid husker, at man repræsenterer sin forretning, og samtidig kultuverer en forretningskultur, hvor medarbejderne er stolte af dere arbejdsplads.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.