En virksomhedsmesse er stadig en klassiker, når det drejer sig om at vedligeholde gamle kontakter og udvide kundekredsen. Dog skal din virksomhed være parat på at arbejde hårdt op til messedagen, idet I ikke vil kunne få øje på tydelige resultater, hvis den grundige forberedelse mangler.
Jeg har selv været på en del messer med min første virksomhed SUMOpix, hvor vi tog til verdens største fotomesse i Køln (fotokina) hvert andet år, og jeg synes jeg har lært meget om at være på messe. Både som deltager og som udstiller.
Et godt tip er at tage afsted som deltager første gang, så du får et indtryk af hvad der fungerer godt.
En gennemtænkt messestand vil nemlig fungere som et unikt værktøj til at skabe den personlige dialog med nye og gamle kunder, som internettets medier i nutidens verden mangler. Nogle kunder foretrækker desuden en face-to-face kontakt, så deltagelsen i messen vil forekomme endnu mere relevant for din virksomhed. Læs med herunder og få en række tips og tricks til, hvordan du forbereder dig bedst inden en messe og dermed får mest muligt ud af den.
Hav styr på virksomhedens målgruppe og formålet med messen
Når du skal finde den perfekte messe til din virksomhed, skal du have din virksomheds målgruppe in mente. Sælger dit firma unikke lækkerier til fornemme arrangementer, kan du tage et kig på diverse gastronomi-messer. Bestem ligeledes, om I skal deltage inden for landets grænser, eller om det store udland vil skabe en spændende vækst og nye muligheder.
Når du har ordentligt styr på virksomhedens målgruppe på messen, skal du selvfølgelig også huske på formålet med messen.
Hvis ønsket er at vise nye produkter frem, skal de nye produkter få fuld fokus under planlægningen af messen og på selve messen.
Messestanden – tænk kreativt, men realistisk
Planlægningen af din virksomheds stand på messen skal også foregå over et godt stykke tid, så det ikke bliver et hastværk, men derimod en proces, hvor kreativiteten kan blive udfoldet. Inden standen opbygges, skal du og dine kollegaer desuden tænke på, hvad I selv ville efterspørge på en gældende messe.
Hav virksomhedens budskab og profil i fokus, og glem heller ikke budgettet, så I ikke kommer til at blive skuffede over et halvfærdigt resultat. Hvis du planlægger, at virksomheden skal deltage i en række af messer, skal du desuden sørge for løbende at ændre standen, så I hele tiden er up-to-date med design og virksomhedens mål med standen.
Foto fra Jyskdisplay, som udlejer messeudstyr.
Messeudstyret skal endvidere inkorporeres i forberedelserne, hvor en solid, men enkel messedisk for eksempel kan sikre en god og længerevarende samtale med nysgerrige kunder.
Fokuser på et imødekommende og kontaktsøgende personale
Når selve messedagen er fremme, er det altgørende med et imødekommende og kontaktsøgende personale, så din virksomhed får skabt de nye og nødvendige kundekontakter samt plejer de gamle relationer. Vær engageret og fyldt med overskud selv på messedagens sidste timer, så alle kunder får det samme, positive indtryk af din virksomhed.
Dine kollegaer skal ligeledes være parate til at svare på kritiske spørgsmål. Her er det vigtigt, at medarbejderne har et godt overblik over situationen og hele tiden husker på virksomhedens værdier, budskab og mål med at deltage på den pågældende messe.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.