Tags: Administration
Hvis du har en webshop, så vil du selvfølgelig gerne have en masse kunder i butikken. For uden kunder, så er der ikke noget salg. Og uden salg, så er der ikke ret meget ved at have en webshop. Det siger sig selv.
En af de bedste måder at få flere kunder i butikken er ved at lave en blog, hvor du skriver om din butik, butikkens varer og hvad der nu måtte interessere dine potentielle kunder.
Det tager tid at skrive godt indhold til en blog, men der er rigtig mange fordele ved at gøre det. Lad os se nærmere på et par af de primære grunde.
1) Gør din butik mere personlig og menneskelig
Når du skriver en blog, så gør du din butik mere menneskelig og øger den tillid som dine potentielle kunder har til din butik.
Tænk bare på hvilken tillid du selv har til en webshop, der blot er et katalog af varer. I modsætning til en webshop, hvor der er gjort noget ud af at skrive om varerne, tankerne bag udvalget af varer, og hvor der på webshoppens blog bliver besvaret en masse af de spørgsmål som kunderne måtte have.
Et godt eksempel på hvor meget det betyder at have en blog, der besvarer kundernes spørgsmål, kan du se på River Pools & Spas. Denne side er skabt af Sheridan - aka. The Sales Lion. Ved at skrive en blog, hvor han besvarede kundernes spørgsmål og tog fat i nogle af de udfordringer, der er furbundet med at købe og installere en pool, så blev mængden af lukkede leads i hans swimmingpool butik øget til 80% - samtidigt med, at markedet for swimmingpools i det hele taget lå på blot 15% lukkede leads!
2) Få en større eksponering
Udover at øge tilliden til din butik, så hjælper en blog også med til, at du får flere til at se din butik og derved blive potentielle kunder.
Grunden er at en blog øger din synlighed i Google, da du får meget mere tekst ind på sitet. Det betyder flere kunder via organiske søgninger (dvs. søgninger som du ikke betaler for via fx. AdWords og annonceringer).
Dvs. at du ved at lave en blog kan få flere kunder i butikken, uden at skulle betale for dem - selvom det selvfølgelig tager noget tid at skrive på bloggen og holde den ved lige ved at svare på kommentarer etc.
Tidligere nævnte jeg, at en blog gør din webshop mere menneskelig. Det skal man ikke underkende, da det øger kundernes tilhørsforhold til din webshop og derved deres loyalitet og fastholdelse.
Og det er virkelig vigtigt, da det jo er alment kendt, at det koster meget mere at skaffe en ny kunde end at bevare en eksisterende kunde.
For at fastholde kunderne er det dog ikke nok at skrive en blog, hvor der ikke er noget reelt indhold. Du bliver nødt til at åbne op og vise både positive og negative sider af dine varer og dit forretningsområde, hvis du skal øge kundernes tillid og loyalitet. Skriver du som en maskine uden meninger, eller skriver du overdrevet salgsagtigt, så kan du i det fleste tilfælde ligeså godt lade være med at have en blog.
I stedet skal du gå efter noget reelt indhold, der skaber værdi for dine kunder. Prøv fx. at se bloggen på mightygoods.com/, der er et godt eksempel på hvordan der er fokus på at skabe værdi for bloggens læsere og ikke blot sælge ved først mulige lejlighed.
3) Du bliver mere relevant på sociale medier
En fjerde fordel ved at have en blog i din webshop er, at du får noget at dele på de sociale medier. Det øger igen, hvor mange der kommer til at se din butik og derved blive potentielle kunder. Og hvis det du deler på de sociale medier er godt nok, så er der en god chance for det bliver delt igen og igen.
4) Forbedr dine google placeringer naturligt
Sidst, men ikke mindst, så giver en blog dig noget som folk potentielt vil linke til - og i takt med du får flere og flere links, så kan du ranke bedre og bedre i Google og derved få flere og flere gratis besøgende.
For at folk vil linke til noget af dit indhold, så er det dog vigtigt at indholdet skaber værdi og er værd at læse og dele. Et godt eksempel på noget sådan indhold er infografikker, som fx. denne grafik der viser de 10 største diamanter i verden. En rigtig god ide for et site der sælger smykker, da det vil tiltrække opmærksomhed og få afsenderen til at fremstå som ekspert.
Desuden kan Google godt lidt dynamiske sider, hvor der hele tiden tilføjes indhold. Det fortæller Google, at der er liv på siden, og at det ikke blot er en statisk side uden nyheder og relevans.
Gør op med dig selv om du vil prioritere at skrive på bloggen
Som jeg tidligere nævnte, så tager det tid at skrive en blog. Inden du går i gang, skal du derfor gøre op med dig selv, om det er en god ide at gå i gang, og om du har tiden og motivationen til at gøre det. For det er ikke kun en overdrevet salgsagtig blog, der er en overflødig og spild af energi - det samme gælder for en blog der ikke bliver skrevet på – det vil have den modsatte effekt, da det signalerer at der ikke er nogen i den anden ende.
I samme forbindelse er det også vigtigt at huske på, at bloggen ikke kun består af at skrive indlæg. Du skal også være klar til at gå i dialog med kunderne, når de skriver både positive og negative kommentarer på din blog - præcis ligesom du skal være klar til den dialog, når den foregår på Trustpilot.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.