Mange traditionelle marketingsværktøjer fungerer ikke altid lige så effektivt i business-to-business-relationer. Mange marketingsansatte har i hvert fald måttet sande, at der skal justeringer til, hvis man gerne vil sikre sig effektiv konvertering online.
Af samme årsag har jeg i dette indlæg samlet 3 tips til, hvordan du netop kan forbedre din konverteringsrate, hvis du står med B2B-relationer.
Det helt overordnede mål for dig bør være, at du skal have fokus på din kundes behov, som i dette tilfælde er B2B-relationer.
Benyt en klar og relevant landing page
Én ting, der gælder for det link, som du benytter til at skabe leads i din markedsføring, er, at det skal sende den potentielle kunde videre til en side, som er overskuelig, relevant, og som får kunden til at blive på siden.
Dette er endnu vigtigere i B2B-relationer, men der er forskel på, hvad en relevant landing page er.
Indholdet af din side bør nemlig være justeret til B2B-verdenen. Det skal være mere professionelt og grundigt end til en typisk privatforbruger, og der skal dermed være fokus på forretningens særlige fordele og unikke selling points.
Man kan næsten sige, at den gode B2B-landing page er relevant, hvis den for en B2C-forbruger ser kedelig og uinteressant ud. Husk, at din potentielle B2B-kunde er der af en professionel årsag. Selv er jeg stødt på mange mere eller mindre succesfulde af disse sider, men hvis du leder efter et godt eksempel, så tjek denne side om erhvervsklatring:
Bemærk at der er tydelig afsender i form af telefonnummer og e-mail, samt fokus på cases, som vi skal se nærmere på nedenfor.
Sikr dig din indflydelse
Både i B2C-relation og B2B-relationer er det helt essentielt at overveje dine potentielle kunders tilstand i købsprocessen.
Spørg dig selv, om de kun er ved at snuse til markedet, ved at analysere mulighederne, eller om de klar til at købe med det samme? Min erfaring er, at det kan være svært at svare på. Netop derfor bør du også tiltale dine kunder på forskellige måder for at sikre en bredere vifte af indflydelse.
En god måde er at have sin referencer klar på hjemmeside, så de potentielle kunder, der ikke er så langt i købsprocessen, vil blive overtalt. Denne side bør dække over dine ekspertiseområder, særlige cases fra jeres projekter og gode referencer fra tidligere kunder. På den måde holder du fokus på fordelene for den besøgende. Følgende side er et godt eksempel på dette:
For at tiltale de potentielle kunder, som i princippet er klar til at handle med dig, så er de såkaldte call-to-action-elementer generelt effektive og hurtigt omsættende. CTA’ere som ”Ring nu”, ”Se vores tilbud” og lignende skal være med til at sikre et køb hos de kunder, som er klar til at handle.
Men husk, at den benyttede CTA også skal referere til dét, som din kunde er kommet efter.
Test mulighederne af!
Der er et hav af ting at ændre og justere, når man sidder og arbejder med analyse af konverteringsrater.
Derfor bør du også teste og kontrollere de forskellige ændringer, så du kender det konkrete output. Husk, at det ikke handler om, hvad du fornemmer, at dine kunder godt vil have, men at du i stedet kan analysere det. Især har jeg erfaring med split-tests, som rigtig ofte giver et håndgribeligt resultat blandt forskellige muligheder ved landingsiden.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.