Tags:
Det er stort set altid sværere at sælge et dyrt produkt, end det er at sælge de billige. Der skal ganske enkelt ikke lige så meget ”overtalelse” til for at få en besøgende i en webshop til at købe et produkt til en flad 20’er, som der skal, hvis der er tale om et produkt til flere tusinde kroner.
Så hvordan griber du markedsføringen af dyrere produkter an?
Det kigger vi på her.
Slå ned på den gode kvalitet
Det gælder altid om at have konkurrencedygtige priser. Der er ingen, der gider at betale mere end højst nødvendigt for et produkt. Derfor skal du naturligvis sikre dig, at dine priser faktisk er nogenlunde rimelige. Er produkterne det værd, du sælger dem for?
Hvis de er dét, skyldes det sandsynligvis, at der er tale om kvalitetsprodukter.
Dette skal du slå ned på.
Du skal således formå at overbevise de besøgende om, at netop dit produkt er hver en krone værd. Som regel gælder det, at man gerne bruger flere penge, hvis man får et produkt, der er i tilsvarende høj kvalitet, og dette skal du udnytte til din fordel. Lad derfor aldrig de besøgende være i tvivl om, at de får kvalitet, når de handler hos dig.
Skriv gode og værdiskabende produktbeskrivelser
Hvordan overbeviser du de besøgende om, at disse er produkter, der er værd at bruge penge på?
Jo, det gør du ved at skrive nogle gode produktbeskrivelser.
Kan man i din webshop kun læse tre linjer om et produkt, har man sandsynligvis ikke lyst til at hive dankortet frem og spendere flere tusinde kroner. Kan man derimod læse en dybdegående og værdiskabende produktbeskrivelse, er man mere tilbøjelig til at købe. Når du sælger dyrere produkter, skal du derfor også gøre noget ud af dine produktbeskrivelser. Dermed er der større sandsynlighed for, at du kan få overbevist din potentielle kunde om, at produktet er det hele værd.
I eksempelvis en webshop med cykler, giver det god mening at skrive længere produktbeskrivelser. Da en cykel typisk er en lidt større investering, skal der nemlig mere overtalelse til for at få kunderne til at bide på.
Et eksempel her kan være cykelexperten.dk. Se fx. hvordan de laver indhold som fx. størrelsesguides, som giver en hel del mere information end webshops med laprisprodukter.
Fremvis succeshistorier fra glade kunder
Sidst, men bestemt ikke mindst, kan det virke rigtig godt at have eksempler på kunder, der har haft succes med dine lidt dyrere produkter, på din side. Kan man som besøgende i din webshop se, at der er mange andre, der har valgt at spendere på dine produkter, er man mere tilbøjelig til også selv at gøre det. Det skaber noget trust, at der er flere andre, der vælger dine produkter fremfor konkurrenternes. Mennesket er flokdyr, og dette kan du udnytte i din markedsføring.
Fremvis derfor gerne succeshistorier i din webshop, således at de besøgende kan se, at produkterne er til glæde og gavn for mange andre. På den måde vil de besøgende sandsynligvis i højere grad få lyst til selv at bruge penge – også selvom du forhandler nogle lidt dyrere produkter.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.