Tags: Salg
Denne artikel kommer i forlængelse af artiklen Tjekliste til nye bloggere. Her vil jeg gå i dybden omkring, hvad du særligt skal huske, hvis du har oprettet en ny webshop.
Visuel identitet
Visuel identitet er noget, mange ikke har styr på i starten. Det er en skam, for førstehåndsindtrykket betyder enormt meget, når du er ny og ukendt på webshop-markedet.
Jeg kan anbefale Fiverr til den slags mindre opgaver. Du kan se nogle eksempler på logoer, som jeg har fået lavet hos Fiverr her og her.
Det kostede mig kun 10 dollars at få opgaverne løst.
Det er vigtigt, at du viser grafikeren fra Fiverr et par logoer, du godt kan lide, så han eller hun har noget konkret at arbejde ud fra. Der kan nemlig være stor forskel på, hvad der er et smart logo i for eksempel Indien, hvor mange af designerne sidder, og i Skandinavien, hvor vi som regel godt kan lide en ret enkel stil.
Skab troværdighed
Troværdighed skabes via gode anmeldelser. Der findes en række betalte løsninger til anmeldelser, som Trustpilot og E-mærket. Uanset om du vil betale for en sådan løsning, eller du ønsker at indsamle dine anmeldelser via Facebook eller Google+, som også har lignende (gratis) løsninger, er det en rigtig god ide at vise en ”rating” på din side.
Jo tættere kunden kommer på at skulle have pengene op af lommen, jo vigtigere er det, at siden fremstår troværdig.
På forsiden er det mest prisen det handler om. Men når kunden når til kurven, bliver troværdighed helt afgørende.
Du kan vise et lille felt øverst på shoppen med din rating, så den vises, uanset hvor på hjemmesiden kunden befinder sig. Du kan se et fint eksempel hos e-gear.dk.
Det er vigtigt, at din rating er synlig overalt, fordi det med tiden kun vil være en lille del af dine besøgende, som kommer omkring din forside.
Lav en god FAQ – både for kundens og din egen skyld
Ofte ser jeg shops helt uden en FAQ-side – dvs. ” frequently asked questions”.
Kundens spørgsmål handler typisk om leveringstider og fragtpriser, men det kan også være meget specifikke spørgsmål, som er relevante for netop dine produkter.
En god FAQ-side kan både hjælpe flere kunder i mål og aflaste dig selv på kundeservice-delen.
Du kan se et fint eksempel på en FAQ-side hos Lammeskindet.dk. Bemærk at spørgsmålene er meget specifikke omkring lammeskind. FAQ-sider vil ofte se vidt forskellige ud fra shop til shop.
Gør det let for kunden at finde det bedste produkt
Webshops får i dag flere og flere varer, og det er derfor vigtigt at guide kunden hen mod det mest relevante produkt.
Det har jeg arbejdet en del med hos Refurb.dk. De sælger bærbare computere, og særligt ved elektroniske produkter kan det være svært at vælge det rigtige produkt. Er det nu den ene eller anden Thinkpad, der er bedst?
Man bør altid guide kunden ved at vise populære produkter inden for den kategori, kunden kigger på eller søger efter.
Her kan du se, hvordan det ser ud på Refurb.dk' bærbar kategori:
Begynd med det samme at opsamle e-mails til nyhedsmails
Det er ikke så vigtigt, at du begynder at sende mails ud med det samme, men det er meget vigtigt, at du fra starten får fat i mail-adressen fra så mange besøgende som muligt.
Den trafik, du får fra dine nyhedsbreve, er nemlig både billig og god for forretningen, fordi modtagerne allerede kender dig og har sagt god for, at de ønsker at modtage tilbud og nyheder.
De fleste shops bruger i dag Mailchimp til at håndtere deres nyhedsmails. De har integrationer til de fleste shopsystemer samt en dejlig nem brugergrænseflade. Her kan du se et eksempel på, hvordan opsamlingssiden ser ud. Du kan selv ændre den, som du har lyst – uden at forstå kodesprog.
Du bør også overveje at poppe en lightbox op på skærmen hos alle besøgende, som skal lokke dem til at signe op til nyhedsbrevet. Ja, popup’s er irriterende, men når du ser effekten, bliver du nok alligevel overbevist.
Popup’en kommer som regel kun første gang, man besøger sitet (eller med et interval du bestemmer), og du kan vælge at belønne kunderne ved at give dem et særligt tilbud som tak. Se eksempelvis hvordan Woolspire.com gør:
Ved at give rabat til kunder der vælger at signe op, får du både besøgende til at handle, samtidig med at du får langt flere tilmeldt nyhedsbrevet. Ret smart!
Indløsningsaftale og betalingsgateway
Det er en god idé at være ude i god tid omkring din indløsningsaftale. Det kan nemlig tage op til 6 uger at få godkendelsen – og hvis der er noget, der ikke lige spiller, som det skal, bliver processen hurtigt endnu længere.
Hvis du tænker, at Visa kort og Mastercard er fint som en start, kan du med fordel starte ud med Paypal som betalingsgateway. Det er super let, og kræver ikke noget papirarbejde.
Test din shop
Test shoppen på forskellige browsere, mobiler, tablets, aldersgrupper osv. Sæt dig sammen med folk, der ikke kender din shop, og se hvor de går i stå i processen. Du bør også dykke ned i din shops statistik, som du for eksempel finder i Google Analytics (et must!) og Webmaster Tool.
Og så skal du huske, at din webshop altid kan blive bedre!
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.