Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Tjekliste til din nye webshop

Denne artikel kommer i forlængelse af artiklen Tjekliste til nye bloggere. Her vil jeg gå i dybden omkring, hvad du særligt skal huske, hvis du har oprettet en ny webshop.

Visuel identitet

Visuel identitet er noget, mange ikke har styr på i starten. Det er en skam, for førstehåndsindtrykket betyder enormt meget, når du er ny og ukendt på webshop-markedet.

Jeg kan anbefale Fiverr til den slags mindre opgaver. Du kan se nogle eksempler på logoer, som jeg har fået lavet hos Fiverr her og her.

Det kostede mig kun 10 dollars at få opgaverne løst.

Det er vigtigt, at du viser grafikeren fra Fiverr et par logoer, du godt kan lide, så han eller hun har noget konkret at arbejde ud fra. Der kan nemlig være stor forskel på, hvad der er et smart logo i for eksempel Indien, hvor mange af designerne sidder, og i Skandinavien, hvor vi som regel godt kan lide en ret enkel stil.

Skab troværdighed

Troværdighed skabes via gode anmeldelser. Der findes en række betalte løsninger til anmeldelser, som Trustpilot og E-mærket. Uanset om du vil betale for en sådan løsning, eller du ønsker at indsamle dine anmeldelser via Facebook eller Google+, som også har lignende (gratis) løsninger, er det en rigtig god ide at vise en ”rating” på din side.

Jo tættere kunden kommer på at skulle have pengene op af lommen, jo vigtigere er det, at siden fremstår troværdig.

På forsiden er det mest prisen det handler om. Men når kunden når til kurven, bliver troværdighed helt afgørende.

Du kan vise et lille felt øverst på shoppen med din rating, så den vises, uanset hvor på hjemmesiden kunden befinder sig. Du kan se et fint eksempel hos e-gear.dk.

Det er vigtigt, at din rating er synlig overalt, fordi det med tiden kun vil være en lille del af dine besøgende, som kommer omkring din forside.

Lav en god FAQ – både for kundens og din egen skyld

Ofte ser jeg shops helt uden en FAQ-side – dvs. ” frequently asked questions”.

Kundens spørgsmål handler typisk om leveringstider og fragtpriser, men det kan også være meget specifikke spørgsmål, som er relevante for netop dine produkter.

En god FAQ-side kan både hjælpe flere kunder i mål og aflaste dig selv på kundeservice-delen.

Du kan se et fint eksempel på en FAQ-side hos Lammeskindet.dk. Bemærk at spørgsmålene er meget specifikke omkring lammeskind. FAQ-sider vil ofte se vidt forskellige ud fra shop til shop.

Gør det let for kunden at finde det bedste produkt

Webshops får i dag flere og flere varer, og det er derfor vigtigt at guide kunden hen mod det mest relevante produkt.

Det har jeg arbejdet en del med hos Refurb.dk. De sælger bærbare computere, og særligt ved elektroniske produkter kan det være svært at vælge det rigtige produkt. Er det nu den ene eller anden Thinkpad, der er bedst?

Man bør altid guide kunden ved at vise populære produkter inden for den kategori, kunden kigger på eller søger efter.

Her kan du se, hvordan det ser ud på Refurb.dk' bærbar kategori:

 

Begynd med det samme at opsamle e-mails til nyhedsmails

Det er ikke så vigtigt, at du begynder at sende mails ud med det samme, men det er meget vigtigt, at du fra starten får fat i mail-adressen fra så mange besøgende som muligt.

Den trafik, du får fra dine nyhedsbreve, er nemlig både billig og god for forretningen, fordi modtagerne allerede kender dig og har sagt god for, at de ønsker at modtage tilbud og nyheder.

De fleste shops bruger i dag Mailchimp til at håndtere deres nyhedsmails. De har integrationer til de fleste shopsystemer samt en dejlig nem brugergrænseflade. Her kan du se et eksempel på, hvordan opsamlingssiden ser ud. Du kan selv ændre den, som du har lyst – uden at forstå kodesprog.

Du bør også overveje at poppe en lightbox op på skærmen hos alle besøgende, som skal lokke dem til at signe op til nyhedsbrevet. Ja, popup’s er irriterende, men når du ser effekten, bliver du nok alligevel overbevist.

Popup’en kommer som regel kun første gang, man besøger sitet (eller med et interval du bestemmer), og du kan vælge at belønne kunderne ved at give dem et særligt tilbud som tak. Se eksempelvis hvordan Woolspire.com gør:

 

Ved at give rabat til kunder der vælger at signe op, får du både besøgende til at handle, samtidig med at du får langt flere tilmeldt nyhedsbrevet. Ret smart!

Indløsningsaftale og betalingsgateway

Det er en god idé at være ude i god tid omkring din indløsningsaftale. Det kan nemlig tage op til 6 uger at få godkendelsen – og hvis der er noget, der ikke lige spiller, som det skal, bliver processen hurtigt endnu længere.

Hvis du tænker, at Visa kort og Mastercard er fint som en start, kan du med fordel starte ud med Paypal som betalingsgateway. Det er super let, og kræver ikke noget papirarbejde.

Test din shop

Test shoppen på forskellige browsere, mobiler, tablets, aldersgrupper osv. Sæt dig sammen med folk, der ikke kender din shop, og se hvor de går i stå i processen. Du bør også dykke ned i din shops statistik, som du for eksempel finder i Google Analytics (et must!) og Webmaster Tool.

Og så skal du huske, at din webshop altid kan blive bedre!

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.

Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.

Mød Morten på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags:

Dette er en opgave, som alle webshopejere beskæftiger sig med på daglig basis og med god grund, da de jo skal leve af at konvertere deres besøgende til kunder

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags:

Det er stort set altid sværere at sælge et dyrt produkt, end det er at sælge de billige.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags:

Du er sikkert stødt på dem mange gange, men har du overvejet selv at tjene penge på en niche-affiliateside?

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags:

Du kan nemlig diversificere dit brand eller dine produkter ved at sælge dem på forskellige hjemmesider.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags:

Vi kommer her med 10 begynder-tips til, hvordan du bedst muligt får skabt en app, der fra start står knivskarpt.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags:

Pistol-indhold. Forklar med det samme hvad du vil.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags:

Det vigtigste er brugeroplevelsen, hvilket mange helt glemmer, når de laver et nyt webshop design

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation

Dine produkter er det, der holder hjulene i gang.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Google AdWords

Google har netop foretager ændringer, hvilket blandt andet gør det muligt at tilføje mere tekst og flere informationer i en Google Ads-annonce.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Tryghed

Datasikkerhed er højaktuelt og vi ser på hvad man kan gøre som mindre virksomhed.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Hvis du er ejer af en webshop, har du helt sikkert før stået over for udfordringen med, hvordan du skal prissætte dine varer.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

I denne artikel sætter vi fokus på, hvordan man sikrer sig et godt image ved at møde kunderne og være en del af deres interesser, hvilket kan skabe ambassadører.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT

Billeder kan i høj grad gøre brugervenligheden bedre. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du kan forbedre din UX.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

I dette indlæg finder du en guide til, hvordan du optimerer din produktside til smartphone users, så det er let for enhver kunde at foretage et køb via deres smartphone.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Google AdWords

At annoncere smart og målrettet på nettet er altafgørende i dag.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Har du brug for en introduktion til bloggin med affiliate? så kik med her.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation

Savner du også at se gode resultater og få flere kunder til din virksomhed?

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Er du i gang med at starte en virksomhed op? Har du – som de fleste andre – en begrænset startkapital, som helst skal strække sig under hele opstarten? Så læs mere her, og få tips til, hvordan du får økonomien til at holde!

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange marketingsansatte har måttet sande, at der skal justeringer til, hvis man gerne vil sikre sig effektiv konvertering online

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Jura

Det, der før hed Videnpilotordningen, er nu blevet til InnoBooster.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

En virksomhedsmesse er stadig en klassiker, når det drejer sig om at vedligeholde gamle kontakter og udvide kundekredsen.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her får du en liste over 3 ting, vi alle kan lære af supersiden Amazon.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Går du med en iværksætter i maven, men er ikke helt sikker på, hvordan du kommer i gang? Har du idéerne, men mangler gode råd til at komme godt fra start? Læs med her for at blive klogere på, hvordan du får en god start som iværksætter!

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvordan løfter man teksterne på sin webshop til næste niveau? Læs med her.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Når en besøgende rammer din shop, foregår der en lynhurtig vurdering af din side i hovedet på personen.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange drømmer om at opsige deres job og leve af nettet mange muligheder for at tjene penge. 

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT

Wordpress er utrolig let at bruge også når det gælder den basale sikkerhed, hvor der findes et stærkt gratis plugin.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT, Salg

Morten Storgaard har kigget nærmere på tidens mest oplagte muligheder for konverteringsoptimering på din webshops. Læs og lær.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT, Tryghed

Hackerangreb er en konstant trussel for dig, der driver en hjemmeside - i hvert fald hvis du ikke har taget de nødvendige forbehold. Se her, hvordan du bedst beskytter dig imod ubudne gæster.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Morten Storgaard giver dig gode råd til at knække PR-koden.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Listen der hjælper dig med at få det bedste ud af din blog.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Google AdWords

Vil du have succes med din netbutik? - Du skal have gang i Google AdWords. 

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Administration

Skab dig et overblik over, hvilke værktøjer der kan hjælpe dig, når du arbejder med online marketing og søgemaskineptimering. 

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT

Lær om duplicate content og undgå det. Du straffes i Googles søgninger. 

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Administration

Få flere kunder i butikken, lav en blog for din webshop!

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Administration, Salg

Små ting kan gøre en stor forskel. Gør din shop klar til juleræset. 

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Administration

Søge- og filterfunktionerne i webshops bliver mere og mere avanceret. Vi har taget et kig på, hvad der rører sig hos en af de største spillere på markedet.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT, Salg

Her er nogle hurtige tips til, hvordan du får styr på din varekurv, så du sikrer dig, at du ikke taber kunden i det vigtigste øjeblik: Netop der hvor de skal have pungen op af lommen

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.

Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.

Mød Morten på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her