Vi vil i dette indlæg se lidt på hvilke faktorer man særligt som ny shop kan benytte, for at fremstå som en etableret og seriøs spiller på nettet fra dag nummer ét.
Det første kunden ser er din header, logoet og alt hvad der ellers vises "above fold". Det vil sige indholdet, som man ser uden at scrolle nedover siden.
Dermed er det særlig afgørende hvad du placerer i din header, og hvordan du allokerer de dyrebare kvadratcentimeter til hhv. logoer, søgefelt, certificeringer osv.
Vi skal se på et par eksempler blandt de mere etablerede danske shops, og notere os hvad de gør rigtigt. Den første vi skal se på er Wattoo.dk, som er en shop med vvs, elektronik, værktøj m.m. til private.
Det første der springer i øjnene, er hvor meget de lykkes med at kommunikere på meget lidt plads, uden at designet bliver støjende og proppet med elementer, farver osv. Det hele er holdt i et meget simpelt design i fuld bredde, og med ganske enkle designelementer.
Lige under menuen er indskudt et gråt bånd, som kommunikerer omkring levering, fragt, målgruppe, udvalg, telefonnummer og login mulighed. Med en fragtpris på 16 kr og 60.000 varer på lager, er det nogle rigtig stærke USP'er at fremhæve, og som med fordel kan vises helt oppe i headeren.
I menulinjen er der også plads til både E-mærket og trustpilot, som ligeledes signalerer troværdighed.
En anden shop som ligeledes gør det godt med designet af headeren er trendyliving.dk. De har ligeledes indskudt et bånd med nogle enkle nøglebudskaber til kunden som fx. fragt, levering, gebyrer, returret og trustpilot.
Igen er designet i fuld bredde, og søgefeltet er centralt placeret, så det er let at komme igang med at finde produkterne.
Det er efterhånden ved at være standard at vise disse informationer i et bånd lige under menuen, og der kan findes mere inspiration til disse salgsfremmende punkter hos shops som Whiteaway.com og Bilka.dk
Har I en fysisk butik, eller måske bare en adresse, hvor det er muligt at besøge jer, så skilt med det i toppen af sitet. Det skaber noget tryghed hos kunden at vide, at man rent faktisk kan møde op på en adresse, og tale med jer personligt, hvis der skulle blive brug for det.
En shop som gør netop dette på en god måde er friluftsbutikken friluftsland.dk. Her finder du information om deres butikker i headeren:
Der er vist et lille ikon fra Google maps, som viser lokationen på deres butikker. Når man fører musen henover ikonet folder der sig en større menu ud, som viser deres fysiske adresser. Man behøver dog ikke 9 butikker for at gøre dette, der kunne fint vises et Google map + et foto af butik / kontor på den fysiske adresse. Det forsikrer kunden om, at virksomheden har en fysisk tilstedeværelse, og ikke blot er dropshipping fra en udenlandsk adresse.
Her er de i øvrigt også indsat et bånd med information om fragt, kundeservice og gavekort. Det er blot indsat øverst på siden, i stedet for at vise det under menuen.
Det er vigtigt at teste sitet på mobilen, så du er sikker på at alle essentielle elementer vises fint.
Her er Friluftsland det bedste eksempel jeg kan komme på. Bemærk hvordan alle ikoner vises i stor størrelse, så de er lette at ramme med to fede tommelfingre på den lille mobilskærm:
Google påpeger netop, at de gerne ser at klikbare elementer er adskilt med en smule luft, og i øvrigt ikke vises for småt på de små mobilskærme, så det er så let som muligt for den besøgende at klikke sig videre, uden at ramme 2-3 grafiske link-elementer på samme tid.
Mobilen bliver vigtigere og vigtigere at performe på, da størstedelen af søgninger i dag foretages på mobile enheder, samtidig med at Google er ved at udfase deres desktop-søgeindeks.
Det vil sige, at i fremtiden vil dine placeringer i Google for både mobil og desktop afhænge af, hvor godt du performer på mobilen overfor brugerne.
Jeg håber du kan bruge disse eksempler til at skabe troværdighed og brugervenlighed på din shop. God vind med opsætningen og optimeringerne!
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.