Tags: Administration
Når man arbejder med søgemaskineoptimering, Google Adwords og online marketing i det hele taget, er det en rigtig god ide at bruge nogle af de tools og services, som hjælper med at få overblik over de mange data og metrics.
I denne post deler jeg, hvilke programmer jeg bruger, og hvordan de fungerer i praksis.
Jeg bruger en del forskellige værktøjer til at holde overblik over mit SEO arbejde, da der er mange manuelle processer, som fx tjek af placeringer i Google, konkurrenters links, søgeordsanalyse osv.
Senest har Google desuden valgt at ranke websites anderledes på mobile enheder, så nu skal det også trackes separat, hvilket tager lang tid, hvis man skal foretage søgningerne manuelt på en mobil/tablet.
Når jeg skal finde ud af hvad folk søger på i en niche, så bruger jeg først værktøjet Keyword Researcher, som skraber informationen fra auto-complete funktionen i Google. Der er også et gratis alternativ til dette tool, som hedder übersuggest. Det er dog noget mere manuelt og tidskrævende.
Når du begynder at skrive noget i søgefeltet på Google, foreslår Google automatisk en række sætninger, og det er de sætninger disse tools trækker ud i en liste. De samler alle disse sætningsforslag for hvert bogstav i alfabetet, og det giver en lang række forslag til søgninger, som du kan efterfølgende kan tjekke søgevolumen for ved hjælp af Googles Keyword Planner.
Google Keyword Planner fortæller dig, hvor mange månedlige søgninger, der er for et hvilket som helst ord/sætning, og du kan vælge hvilket land/sprog du ønsker data for. Desuden kan du se hvor høj konkurrencen er på hver søgeterm i Adwords, som også vil give en god indikation af konkurrencen i de organiske søgeresultater.
Til at styre mine Adwords kampagner bruger jeg Adwords Editor, som giver dig mulighed for at lave masse-ændringer. Fx kan du med få kliks ændre alle url’er på dine annoncer, hæve alle bud i en kampagne med 15% eller kopiere en kampagne.
Den fungerer desuden som selvstændigt program på din egen computer, så du kan bruge den uden internet, og så uploade det hele når du er færdig med dine ændringer. Perfekt til os som ofte er på farten og arbejder i tog, fly og taxaer.
Et andet stærkt tool er Traffic Travis, som kan hentes (gratis) på download.dk, som har en god samling af programmer til online marketing. Travis findes i en betalt og en gratis version, og du kan overraskende meget med gratis versionen, hvilket er lidt unikt i denne branche.
Primært kan du bruge dette værktøj til at tjekke rankings for dine søgeord, så du ikke skal taste dem ind manuelt i Google. Den viser dig en fin graf for hvert søgeord, så du kan se om det er gået frem eller tilbage.
Den kan desuden vise dig seo-mæssige fejl og hint til din hjemmeside, og du kan se en liste over sites, som linker til dine konkurrenter.
Til backlink-analyse bruger jeg dog Ahrefs.com, som er et af de værktøjer jeg betaler en del for. Det kan købes for $79/måned, men har også en lillebror der hedder Moz, som er et billigere alternativ, som dog ikke finder ligeså mange links som Ahrefs, men det er stadig et fint tool til prisen.
Jeg er stor fan af at få serveret analyser direkte i browseren, så jeg ikke skal åbne separate programmer, og her er Browser plugins meget hjælpsomme.
Der er særligt to plugins, som jeg bruger flittigt (ofte dagligt), og det er Majestics backlink analyzer og SEOquake. De giver utrolig meget information omkring et domæne. Her kan du se dem i praksis, med forsiden af studenterguiden.dk som eksempel.
Lad os først kigge på plugin’et fra Majestic:
Den viser her, at domænet har links fra 278 domæner og 18.043 sider, og den viser også disse links på en fin graf. Det er bedst, hvis de fleste links til et domæne befinder sig tæt på skillelinjen eller i retning mod trust-aksen, som det er tilfældet her. En hjemmeside med mange spammy links vil have mange pletter i den anden del, som indikerer, at disse sites ikke er særlig troværdige.
SEOquake værktøjet kan være lidt tungt, og derfor aktiverer jeg det som regel kun, når jeg skal bruge det. Det bruger jeg primært til at tjekke, hvor mange gange et keyword står på min side ved hjælp af ”keyword density” funktionen.
Det giver et hurtigt overblik over teksten på din (eller konkurrentens) hjemmeside, og det viser desuden også din meta information og meget andet nyttig info.
Et godt domænenavn kan betyde meget for din succes på nettet. Det betyder nemlig noget, hvilke associationer der ryger gennem hovedet på folk, når de første gang ser dit website.
Et af de tools, som kan være en stor hjælp er BustaName. Det har jeg brugt til at finde gode domænenavne som fx Whiteaway.com, nordiskspil.dk, GoDownsize.com, OneGirlOneSuitcase.com og mange flere.
Jeg har lavet en lille video, som forklarer, hvordan dette værktøj virker, da der er mange små features, som er lettere at vise på video:
Her kan du læse en mere dybdegående guide til domænenavne, som også viser, hvordan man kan bruge værktøjet til at finde helt korte domænenavne på kun 5-6 bogstaver.
Det smarte ved dette værktøj er, at det kun viser dig de domæner, som er ledige. Dvs. du slipper for at skulle lave utallige opslag hos en hosting-udbyder, for at se om de navne du finder på, rent faktisk er ledige, hvilket ofte er den mest trættende del af processen omkring at finde et godt hjemmesidenavn.
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.
Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.