Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Gode tools til online marketing

Når man arbejder med søgemaskineoptimering, Google Adwords og online marketing i det hele taget, er det en rigtig god ide at bruge nogle af de tools og services, som hjælper med at få overblik over de mange data og metrics.

I denne post deler jeg, hvilke programmer jeg bruger, og hvordan de fungerer i praksis.

Tools til søgemaskineoptimering

Jeg bruger en del forskellige værktøjer til at holde overblik over mit SEO arbejde, da der er mange manuelle processer, som fx tjek af placeringer i Google, konkurrenters links, søgeordsanalyse osv.

Senest har Google desuden valgt at ranke websites anderledes på mobile enheder, så nu skal det også trackes separat, hvilket tager lang tid, hvis man skal foretage søgningerne manuelt på en mobil/tablet.

Søgeordsanalyse, Adwords og SEO

Når jeg skal finde ud af hvad folk søger på i en niche, så bruger jeg først værktøjet Keyword Researcher, som skraber informationen fra auto-complete funktionen i Google. Der er også et gratis alternativ til dette tool, som hedder übersuggest. Det er dog noget mere manuelt og tidskrævende.

Når du begynder at skrive noget i søgefeltet på Google, foreslår Google automatisk en række sætninger, og det er de sætninger disse tools trækker ud i en liste. De samler alle disse sætningsforslag for hvert bogstav i alfabetet, og det giver en lang række forslag til søgninger, som du kan efterfølgende kan tjekke søgevolumen for ved hjælp af Googles Keyword Planner.

Google Keyword Planner fortæller dig, hvor mange månedlige søgninger, der er for et hvilket som helst ord/sætning, og du kan vælge hvilket land/sprog du ønsker data for. Desuden kan du se hvor høj konkurrencen er på hver søgeterm i Adwords, som også vil give en god indikation af konkurrencen i de organiske søgeresultater.

Til at styre mine Adwords kampagner bruger jeg Adwords Editor, som giver dig mulighed for at lave masse-ændringer. Fx kan du med få kliks ændre alle url’er på dine annoncer, hæve alle bud i en kampagne med 15% eller kopiere en kampagne.

Den fungerer desuden som selvstændigt program på din egen computer, så du kan bruge den uden internet, og så uploade det hele når du er færdig med dine ændringer. Perfekt til os som ofte er på farten og arbejder i tog, fly og taxaer.

Et andet stærkt tool er Traffic Travis, som kan hentes (gratis) på download.dk, som har en god samling af programmer til online marketing. Travis findes i en betalt og en gratis version, og du kan overraskende meget med gratis versionen, hvilket er lidt unikt i denne branche.

Primært kan du bruge dette værktøj til at tjekke rankings for dine søgeord, så du ikke skal taste dem ind manuelt i Google. Den viser dig en fin graf for hvert søgeord, så du kan se om det er gået frem eller tilbage.

Den kan desuden vise dig seo-mæssige fejl og hint til din hjemmeside, og du kan se en liste over sites, som linker til dine konkurrenter.

Til backlink-analyse bruger jeg dog Ahrefs.com, som er et af de værktøjer jeg betaler en del for. Det kan købes for $79/måned, men har også en lillebror der hedder Moz, som er et billigere alternativ, som dog ikke finder ligeså mange links som Ahrefs, men det er stadig et fint tool til prisen.

Browser plugins

Jeg er stor fan af at få serveret analyser direkte i browseren, så jeg ikke skal åbne separate programmer, og her er Browser plugins meget hjælpsomme.

Der er særligt to plugins, som jeg bruger flittigt (ofte dagligt), og det er Majestics backlink analyzer og SEOquake. De giver utrolig meget information omkring et domæne. Her kan du se dem i praksis, med forsiden af studenterguiden.dk som eksempel.

Lad os først kigge på plugin’et fra Majestic:

Den viser her, at domænet har links fra 278 domæner og 18.043 sider, og den viser også disse links på en fin graf. Det er bedst, hvis de fleste links til et domæne befinder sig tæt på skillelinjen eller i retning mod trust-aksen, som det er tilfældet her. En hjemmeside med mange spammy links vil have mange pletter i den anden del, som indikerer, at disse sites ikke er særlig troværdige.

SEOquake værktøjet kan være lidt tungt, og derfor aktiverer jeg det som regel kun, når jeg skal bruge det. Det bruger jeg primært til at tjekke, hvor mange gange et keyword står på min side ved hjælp af ”keyword density” funktionen.

Det giver et hurtigt overblik over teksten på din (eller konkurrentens) hjemmeside, og det viser desuden også din meta information og meget andet nyttig info.

Tools til at finde gode domænenavne

Et godt domænenavn kan betyde meget for din succes på nettet. Det betyder nemlig noget, hvilke associationer der ryger gennem hovedet på folk, når de første gang ser dit website.

Et af de tools, som kan være en stor hjælp er BustaName. Det har jeg brugt til at finde gode domænenavne som fx Whiteaway.com, nordiskspil.dk, GoDownsize.com, OneGirlOneSuitcase.com og mange flere.

Jeg har lavet en lille video, som forklarer, hvordan dette værktøj virker, da der er mange små features, som er lettere at vise på video:

Her kan du læse en mere dybdegående guide til domænenavne, som også viser, hvordan man kan bruge værktøjet til at finde helt korte domænenavne på kun 5-6 bogstaver.

Det smarte ved dette værktøj er, at det kun viser dig de domæner, som er ledige. Dvs. du slipper for at skulle lave utallige opslag hos en hosting-udbyder, for at se om de navne du finder på, rent faktisk er ledige, hvilket ofte er den mest trættende del af processen omkring at finde et godt hjemmesidenavn.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.

Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.

Mød Morten på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags:

Du er sikkert stødt på dem mange gange, men har du overvejet selv at tjene penge på en niche-affiliateside?

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags:

Du kan nemlig diversificere dit brand eller dine produkter ved at sælge dem på forskellige hjemmesider.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags:

Vi kommer her med 10 begynder-tips til, hvordan du bedst muligt får skabt en app, der fra start står knivskarpt.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags:

Pistol-indhold. Forklar med det samme hvad du vil.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags:

Det vigtigste er brugeroplevelsen, hvilket mange helt glemmer, når de laver et nyt webshop design

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation

Dine produkter er det, der holder hjulene i gang.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Google AdWords

Google har netop foretager ændringer, hvilket blandt andet gør det muligt at tilføje mere tekst og flere informationer i en Google Ads-annonce.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Tryghed

Datasikkerhed er højaktuelt og vi ser på hvad man kan gøre som mindre virksomhed.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Hvis du er ejer af en webshop, har du helt sikkert før stået over for udfordringen med, hvordan du skal prissætte dine varer.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

I denne artikel sætter vi fokus på, hvordan man sikrer sig et godt image ved at møde kunderne og være en del af deres interesser, hvilket kan skabe ambassadører.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT

Billeder kan i høj grad gøre brugervenligheden bedre. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du kan forbedre din UX.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

I dette indlæg finder du en guide til, hvordan du optimerer din produktside til smartphone users, så det er let for enhver kunde at foretage et køb via deres smartphone.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Google AdWords

At annoncere smart og målrettet på nettet er altafgørende i dag.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Har du brug for en introduktion til bloggin med affiliate? så kik med her.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation

Savner du også at se gode resultater og få flere kunder til din virksomhed?

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Er du i gang med at starte en virksomhed op? Har du – som de fleste andre – en begrænset startkapital, som helst skal strække sig under hele opstarten? Så læs mere her, og få tips til, hvordan du får økonomien til at holde!

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange marketingsansatte har måttet sande, at der skal justeringer til, hvis man gerne vil sikre sig effektiv konvertering online

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Jura

Det, der før hed Videnpilotordningen, er nu blevet til InnoBooster.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

En virksomhedsmesse er stadig en klassiker, når det drejer sig om at vedligeholde gamle kontakter og udvide kundekredsen.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her får du en liste over 3 ting, vi alle kan lære af supersiden Amazon.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Går du med en iværksætter i maven, men er ikke helt sikker på, hvordan du kommer i gang? Har du idéerne, men mangler gode råd til at komme godt fra start? Læs med her for at blive klogere på, hvordan du får en god start som iværksætter!

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvordan løfter man teksterne på sin webshop til næste niveau? Læs med her.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Når en besøgende rammer din shop, foregår der en lynhurtig vurdering af din side i hovedet på personen.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Mange drømmer om at opsige deres job og leve af nettet mange muligheder for at tjene penge. 

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT

Wordpress er utrolig let at bruge også når det gælder den basale sikkerhed, hvor der findes et stærkt gratis plugin.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT, Salg

Morten Storgaard har kigget nærmere på tidens mest oplagte muligheder for konverteringsoptimering på din webshops. Læs og lær.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT, Tryghed

Hackerangreb er en konstant trussel for dig, der driver en hjemmeside - i hvert fald hvis du ikke har taget de nødvendige forbehold. Se her, hvordan du bedst beskytter dig imod ubudne gæster.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Morten Storgaard giver dig gode råd til at knække PR-koden.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Salg

Det kan være ret uoverskueligt at lave en ny webshop. Morten Storgaard er her for dig.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Listen der hjælper dig med at få det bedste ud af din blog.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Google AdWords

Vil du have succes med din netbutik? - Du skal have gang i Google AdWords. 

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT

Lær om duplicate content og undgå det. Du straffes i Googles søgninger. 

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Administration

Få flere kunder i butikken, lav en blog for din webshop!

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Administration, Salg

Små ting kan gøre en stor forskel. Gør din shop klar til juleræset. 

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: Administration

Søge- og filterfunktionerne i webshops bliver mere og mere avanceret. Vi har taget et kig på, hvad der rører sig hos en af de største spillere på markedet.

Morten Storgaard
Iværksætter og founder af SUMOpix.com.
Tags: IT, Salg

Her er nogle hurtige tips til, hvordan du får styr på din varekurv, så du sikrer dig, at du ikke taber kunden i det vigtigste øjeblik: Netop der hvor de skal have pungen op af lommen

Iværksætter og founder af SUMOpix.com.

I dag arbejder Morten med online markedsføring og strategi for en række større webshops, og driver i øvrigt IT-bloggen netkablet.dk og erhvervsmagasinet fagmagasinet.dk.

Han har desuden bloggen GoDownsize sammen med sin kone, hvor de skriver om simple living, geografisk uafhængighed og om at arbejde fra mange forskellige lokationer rundt omkring i verden. Der hører også en Youtube kanal og en rejse-youtube kanal til med tilsammen ca. 100.000 subscribers og +10 mil. plays.

Mød Morten på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her