Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Social proof: 4 konkrete eksempler til digital marketing

Du har sikkert prøvet det før. Du havner på en hjemmeside du ikke har brugt før, og inden du foretager dit køb skal der først researchers på sidens troværdighed og legitimitet. 

Netop dette fænomen er også kendt fra adfærdspsykologi som social proof. Mere præcist henviser det til, hvordan forbrugere ubevidst træffer beslutninger på baggrund af andres vurderinger og oplevelser. 

Dette er noget man som virksomhed bør bruge til sin fordel. Hvis forbrugere først finder en virksomhed troværdig, er de trods alt mere tilbøjelige til at blive faste kunder. 

I dette indlæg finder du 4 gode eksempler på brug af social proof, som din digitale marketing strategi kan drage fordel af.

 

Brugeranmeldelser & ratings

Trustpilot er blevet en sand forbruger go-to når man skal vurdere om en hjemmeside er legitim. Her er det muligt at læse konkrete reviews fra andre forbrugere om deres købsoplevelser, gode såvel som dårlige. 

Som virksomhed kan det give god mening selv at referere til ens trustpilot profil. På den måde giver man forbrugeren direkte adgang til de gode anmeldelser. Dette skaber samtidighed tillid til virksomheden, da de hjælper kunden med at blive klogere på de generelle købsoplevelser. 

Trustpilot er dog ikke en garanti for gode anmeldelser. Derfor er det ligeledes vigtigt at tage hånd om de dårlige anmeldelser. Tydeliggør overfor kunder hvordan I håndterer uheldige situationer, så kunderne føler sig i trygge hænder hvis problemer skulle opstå. 

Nedenstående er et godt eksempel på, hvordan man kan vælge at gå omkring en dårlige anmeldelse.

Kilde: Trustpilot / Brøndsholm

 

Casestudier

Casestudier er en af de mere dybdegående, men ikke mindst overbevisende former for social proof. 

For potentielle kunder er dette en effektiv måde, at vise hvordan man som virksomhed har kunne skabe værdi gennem sit arbejde.  

Casestudier er populære fordi man har mulighed for, at tiltrække nye kunder ved at dele ud af succeshistorier. 

Der findes flere måder hvorpå man kan dele og highlighte opnåede resultater. For eksempel kan man fremhæve dem i et blogunivers, eller tilegne dem en separat landingsside.

Nedenstående er et godt eksempel på sidstnævnte taktik. Ved fremhæve udvalgte cases, vil kunden få en mere håndgribelig ide af virksomhedens produkt eller service. Og jo mere informeret kunden føler sig, jo bedre er chancerne for salg.

Kilde: Wasabi Film

 

Fremhæv din brugerbase

Vi mennesker er flokdyr, og derfor har vi tendens til at følge flertallet. At fremhæve 

antallet af ens brugerbase er derfor et andet form for social proof. 

Hvis et stort antal forbrugere så at sige kan “vouche” for et produkt eller service, vil der højst sandsynligt være noget om snakken. Her snakker man om et såkaldt wisdom of the crowds fænomen. 

Tag for eksempel denne landingsside fra Ønskeskyen. Ved at fremhæve deres brugerbase på +1 million, signalerer det til forbrugere at deres service er pålidelig og effektiv.

Kilde: Ønskeskyen

 

Ekspert baseret social proof

Ekspertudtalelser er heller ikke til at komme udenom. Formålet her er endnu engang at skabe tillid, samt fremstå vidende overfor potentielle kunder. Disse udtalelser kan komme fra enkeltpersoner eller virksomheder, og er en smart måde at inddrage social proof.

Som virksomhed kan man gøre klogt i at fremhæve ekspertudtalelser, eller liste velkendte samarbejdspartnere med en særlig status inden for den industri man opererer i.

Hvis man arbejder indenfor områder som teknologi eller økonomi er denne type af socialt proof enormt nyttig. Ofte vil disse emner kræve en vis vidensbase, og her kan social proof gøre virksomhedens legitimitet mere håndgribelig.

Kilde: LEI Service

Se eksempelvis denne langside, fra LEI Service der arbejder i finanssektoren. Her har man formået at bruge social proof i form af ekspert henvisninger, til at imponere forbrugeren og ikke mindst cementere tillid.

 

Fandt du dette indlæg interessant? Måske du også vil kunne lide dette indlæg om værdien i at bruge interaktive elementer på din hjemmeside?

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser. 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser. 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her