Tags: IT
Det er ingen hemmelighed at verden fortsat bliver mere og mere digital. I takt med denne udviking ser flere og flere websites dagens lys. Statestikkerne viser her, at antallet af hjemmesider således steg fra omtrent 900 milioner hjemmesider til knap 1,2 milliarder mellem 2016 og 2021. Online synlighed har altså aldrig været større end det er lige nu. Wordpress sidder i dag med en markedsandel på ca. 37%, hvilket gør dette CMS (Content Management System) til verdens mest anvendte.
Derfor er der også en vis sandsynlighed for, at du vælger netop WordPress som dit CMS. Mulighederne i WordPress er næsten uendelige og det kan være en jungle for nye brugere at finde rundt i de mange menuer og hver deres funktioner. Med disse 5 tips er du sikret en god start på dit hjemmesideeventyr.
Du kender sikkert eller har hørt om Google Analytics, som er et uundværdlig værktøj for alle der administrerer en hjemmeside og ønsker at måle dennes perfomance. For at du overhovedet kan få data ud af Google Analytics, skal din hjemmeside forbindes med platformen. Dette gøres typisk, når du opretter en Google Analytics konto, ellers er det nemt opsat gennem ejendomsindstillingerne på platformen.
Du kan også anvende et plugin som MonsterInsights, der gør det muligt for dig at implenterere dit unikke Google Analytics tracking ID direkte i WordPress.
Et permalink er, som navnet antyder, et permanent link. Linket er unikt og hver enkelt URL på en hjemmeside har således sit eget unikke navn. Når man opretter en ny URL til sin hjemmeside, bliver navnet automatisk generet og det giver typisk ikke meget mening. Derfor skal du altid ændre dine permalinks, så det afspeljer hvad der vises på den pågældende side.
Som eksempel kan et standard permalink se således ud: https://www.roegeri.dk/index.php?id_tag=364f41730f1
Dette giver ikke meget mening for hverken brugere og eller søgemaskiner. En rationel og konsistent permalink struktur hjælper søgemaskiner (og mennesker) med at forstå indholdet på din side, hvilket har indflydelse på din placering i eksemeplvis Google og dermed også på mængden af trafik til din side.
Herunder ses et eksempel på, hvordan et godt permalink kan se ud:
Kilde: www.roegeri.dk/
Vi fortsætter i Google og søgemaskinernes verden lidt endnu. SEO, eller Search Engine Optimization, er med garanti et begreb du er stødt på før. At ligge i toppen af søgemaskinerne er for de fleste websites lig med succes, da det er her hovedparten af al trafik gennem eksempelvis Google og Bing kommer fra. For at gøre vejen til toppe kortere, er et SEO plugin en god ven at have. Disse kan hjælpe dig med bedre at forstå nogle af søgemaskinernes rankingfaktorer, og om du opfylder disse, ligesom du også kan få hjælp til flere tekniske aspekter så som sitemaps og robots.txt.
Der findes et hav af forskellige SEO plugins, hvor et af de mest anvendte er Yoast - og det er med god grund. Plugin’et er nemt at benytte og giver dig alle de feautures du har behov for. Yoast downloades fra WordPress’ plugin bibliotek, som er placeret menuen i venstre side under fanen plugin.
Yoast er blot ét af i alt 59.000 plugins der kan findes i WordPress’ plugin bibliotek. Selvom det i beskrivelsen kan virke som et uundværligt plugin, bør du altid være selektiv hvad angår plugins, og kun installerere de, der kan gavne din hjemmeside. Plugins kan gøre dine hjemmeside langsommere, hvilket hverken bidrager positivt til brugeropvelsen eller dine chancer for at rangere højt i søgemaskinerne.
Ligeså vel som uoverflødige plugins kan have en negativ effekt på din hjemmesides hastighed, kan billeder gøre det samme. Billeder er vigtige for langt de fleste websites, men store billeder, flotte billede kræver meget af dit site. Derfor skal du altid komprimere dine billeder inden de implementeres på din hjemmeside. Dette kan gøres ganske gratis på sider som eksempelvis TinyPng, ImageResize eller Optimizilla.
Her fik du 5 forholdsvis simple tips, hvis du er helt ny i WordPress og ønsker at få mest muligt ud af dette fantastiske content management system.
Synes du om dette indlæg? Se også mine andre Ivækst artikler som eksempelvis 3 marketing trends for 2022.
Junior Consultant, BA Kommunikation og IT
Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser.