Når man taler om organisk trafik og SEO (søgemaskineoptimering) er der mange faktorer der spiller ind - både når det kommer til forbedring og fald i rankings på Google. Det er derfor heller ikke altid at et fald i organisk trafik kun vil skyldes én enkelt ting, men snarere et samspil mellem flere fejl. Disse fejl kan omhandle alt fra problemer med content på din hjemmeside til større og mere avancerede tekniske fejl.
Hvis man spørger eksperter indenfor SEO og Google findes der mere end 200 ranking faktorer på Google. Der er derfor flere forskellige aspekter af SEO, som kan være relevante at fokusere på, hvis man ønsker at vækste sine rankings og samlede organiske trafik.
Her vil du finde 4 af de mest almindelige fejl man kan begå, når man vil kaste sig ud i SEO selv og særligt hvis man prøver dette for første gang.
At kunne tracke og rapportere på sin organiske trafik gennem Google Analytics er essentielt, når du vil starte med at arbejde med SEO. Nøjagtig rapportering i Google Analytics er derfor også en vigtig del af din indsats.
En hyppig fejl indenfor tracking og rapportering er derfor også at dine Google Analytics- eller GTM-tags ikke implementeres korrekt, hvilket vil resultere i fejlrapportering og negativ påvirkning af dataen om din organiske trafik.
Fejlimplementering af tags kan derfor betyde at du får rapporter, der viser at din trafik er faldet, når din trafik faktisk ikke er faldet, hvilket ofte vil føre til unødvendig bekymring. Samtidigt kan det modsatte også være tilfældet, hvor mere end ét GTM-tag resulterer i overrapportering.
Eksempel på opsætning af GTM-tag hos Madens Verden
Din målgruppes søgeadfærd på Google vil naturligt ændre sig over tid, hvilket resulterer i mindre trafik til den side, som du har rangeret med, hvis denne ikke holdes opdateret.
Dette kaldes også søgehensigten, som også kaldes search intent.
Hvis du ikke foretager ændringer i dit indhold, kan det stå i vejen for dine muligheder for at rangere på Google og dermed drive trafik ind til hjemmesiden.
Det er altid vigtigt at holde sit indhold opdateret, men særligt i konkurrenceprægede-, niche- og særligt trendy markeder er det vigtigt for at holde placering i toppen af Google. Et skift i søge hensigt kan skyldes mange ting - særligt er trends indenfor produkter og services med til at ændre search intent, men skift i årstiderne kan også sagtens være en faktorer.
Ser du et fald i organisk trafik, bør du tjekke op på din hjemmesides linkprofil og kontrollere, at du ikke har mistet indgående links.
Backlinks og antal refererende domæner, altså hvor mange andre sider, der linker til din side, er en af de ultimativt vigtigste ranking faktorer. Et link ses i Googles øjne som en virtuel anbefaling, eftersom der er en anden side, som peger på din og hermed siger god for den.
Eksempel på mistede og genvundne links for MIOMIO
At miste links og et fald i antal refererende domæner er en naturlig proces. Det er dog vigtigt at være obs her, således der kan sættes ind hurtigt og genvinde disse. Ved at genvinde tabte links over tid, vil din hjemmeside ikke miste værdien af de indgående links. Samtidigt vil sin sides autoritet også stige ved at få flere links ind fra flere refererende domæner over tid.
Når nu vi fokuserer på linkprofil er disavow også vigtigt at have fokus på. Ser man at ens hjemmeside får links fra sider, som i sidste ende vil svække ens hjemmesides autoritet, såsom spam-sider, vil det give mening at lave et disavow.
Desværre ser man at der kan være sket en fejl i disavow processen, hvor værdifulde links ender med at blive disavowet og dermed ikke kan afgive deres værdi til siden.
Men hvordan adskiller man de gode og dårlige links, og hvordan sikrer man kun at fjerne links, der påvirker din SEO negativt?
Fjerner man alle de gode links vil dine placeringer på side 1 forsvinde og den organiske trafik vil naturligt falde. Derfor er det vigtigt at være ekstra forsigtig, når man laver disavow af links. Baser derfor altid dine disavow af links på en udførlig analyse af backlinks. Som hovedregel kan man køre et disavow på følgende type links:
Jeg håber, at du fandt disse tips værdifulde og fandt den relevant for din virksomhed. Kunne du tænke dig at læse lignende indhold - så læs denne guide for grundstenene til en skråsikker markedsføringsplan.
Junior Consultant, BA Kommunikation og IT
Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser.