Bloggen

Investeringstrends for 2022

Hvis vi tænker tilbage på starten af 2021, hvor vi havde alverdens planer for, hvordan virksomhed skulle løbe rundt, da der var gode udsigter til vaccinen. Mange troede endda, at vi kunne se enden på pandemien. Men så ankom Delta- og Omicron-varianterne, og da 2021 nærmede sig sin afslutning, fortsætter pandemien og komplicerer dermed stadig de globale økonomiske opsving i høj grad. Det er derfor relevant fior virksomhedsejere, hvor de skal binde deres likviditet for at slippe for de negative renter, og derfor er det vigtigt at kende de prognoserede trends for 2022. 

1. Markederne bliver stadig drevet af Covid-19-pandemien

Hvilken vej vil pandemien blæse? Der er håb om, at 2022 er året, hvor normaliteten vender tilbage og sender rejser, erhvervsejendomme og traditionelle detailaktier endnu højere op - men igen, vi har hørt den historie før.

Delta knuste drømmen i 2021. Og efterhånden som kalenderen vender, byder Omicrons fremkomst på både kortsigtede og langsigtede bekymringer. Selvom denne variant ikke producerer endnu en bølge af dødelige infektioner, hvad med den næste variant? 

Principielt bør investorer indse, at post-Covid-markedsrallyet allerede er her, selvom pandemien ikke er forbi endnu. Det skyldes, at aktiemarkederne sandsynligvis allerede har prissat de fleste eller alle de gevinster, der kan forventes fra en fuldt genåbnet økonomi - dog vil samme investeirngstrends gælde for 2022 som i 2021 - dette er f.eks. Det hyperaktive boligmarked. Eksempelvis er boliger på Amager i gennemsnit steget med 18,3% i 3. Kvartal 2021 sammenlignet med året forinden.

2. Renteforhøjelser er sandsynlige i 2022

Investering i aktier er i høj kurs, da bankerne har en negativ rente, hvorfor investorers afkastkrav relativt til forretning i banken bliver mindre. CME's FedWatch Tool forudsiger  eksempelvis mindst to rentestigninger i USA,  baseret på hvordan aktionærer spekulerer på futuresmarkedet. Men de negative renter og den lave statsobligationsrente kan være ved vejs ende i 2022, hvorfor aktiemarkedet muligvis køles en smule ned - og virksomheder skal altså ikke lige så desperat kigge efter mulige investeringer for ikke at miste for stor en formue til de negative renter i banken. Det vil sige, at man i 2022, som virksomhedsejer, ikke i samme grad behøver at likviditetsbudgettere lige så stramt i 2022 som i de tidligere to år - men dette er blot prognoser, hvorfor at det stadig er vigtigt for mange virksomheder at holde øje med renteudgifterne i år. 

3. Træt af at høre om inflation? Det bliver værre, før det bliver bedre

Vestens forbrugere (og finansielle medier) er i højere grad fikseret på inflationen - især efter stigningen på benzin. Grunden til den høje inflation er blandt andet den hurtige genåbning, og priserne på energi - der blandt andet resultatet af ændringer i klimaet i 2021. 

2022’s inflationsforløb får endnu mere fokus i 2022, og hvis de nuværende tendenser ikke snart vendes, vil dette skabe en vis form for markedsuro - dog er dette et problem, der gør sig gældende på verdensplan, så det kommer ikke til at have de største konsekvenser, når det kommer til valutakurser. 

4. Forsyningskæden

Alle store havne rundt omkring i verden er fyldt med masser af skibscontainere, der venter på at blive losset eller på at blive fyldt op med varer. Dette indikerer, at forsyningskædeudfordringen ikke længere ligner et kortsigtet problem.

Forsyningskæde problemer på lang sigt nødsager virksomheder til at kigge ind i andre løsninger. Det kunne eksempelvis være interessant at se på muligheden i at producere lokalt i stedet, og kigge ind i mulige aftaler med lokale leverandører. Men på kort sigt er det formentlig dårligt for markederne - og dette kommer til at kunne ses i de forskellige investeringsmuligheder, og man må tålmodigt håbe på, at butikshylderne fyldes igen hurtigst muligt.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser. 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I 2020’erne har omverdenen aldrig været mere omskiftelig - det vil sige, at der i mange brancher hele tiden træder nye spillere ind på markedet, som vil konkurrere med dig på produkt, service og ikke mindst effektivitet. Lær hvordan du skal udkonkurrerer andre spillere her.

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
IT
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I dette blogindlæg får du 3 gode råd til hvordan du kan øge dine muligheder for tilbagevendende og købeklare onlinekunder.

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.