Der er godt nyt for de danske virksomheder, endelig er den store dag ved at være her, hvor de fysiske butikker må åben op igen. Frisørerne må endelig svinge saksen igen, tatoveringerne kan blive opdaterede og det er blevet tid til en god snak over skrivebordet på kontoret.
Her får du overblikket med tre gode råd, du skal have styr på, rent praktisk i forhold til din virksomhed, så du sikrer dig, at I følger best practice, når det kommer til genåbning i det liberale erhverv.
Når du genåbner din private virksomhed, arbejdsplads eller butik, skal du selvfølgelig have ekstra fokus på god hygiejne og rengøring. Her anbefales det, at du forholder dig til, om der er et rengøringsprogram på arbejdspladsen. Udføres der eksempelvis rengøring som specifikt fokuserer på at reducere smitterisiko?
I forhold til rengøring bør du tage stilling til, om I stiller de fornødne krav til rengøringspersonalet og andre eksterne leverandører? Udføres der f.eks. kontrol af rengøringen på arbejdspladsen? Dette gælder særligt de steder, som hyppigt berøres af mange såsom bordplader, håndtag toiletter og kaffemaskinen på kontoret eller i jeres venteområde. I forhold til hygiejne skal vand og sæbe være tilgængeligt for alle, og I bør opstille håndsprit til fri afbenyttelse for både medarbejdere og kunder. Derudover skal du oplyse alle dine medarbejdere om at overholde Sundhedsstyrelsens anbefalinger om god hygiejne.
Et af de første skridt for genåbningen af din virksomhed er at indrette arbejdspladsen forsvarligt for dine ansatte og kunder. Det vil sige, at du skal følge retningslinjerne for hensigtsmæssig adfærd og sikre god afstand, så du skaber tryghed for dine kunder og medarbejdere.
I den forbindelse har Erhvervsministeriet sammen med Styrelsen for Patientsikkerhed og Beskæftigelsesministeriet udgivet retningslinjer, som vejleder erhvervsdrivende til en ansvarlig indretning af kontorarbejdspladser og af liberale serviceerhverv, som du med fordel kan læse.
Hvis I vil indtage markedet med storm, er det vigtigt, at I inden genåbningen har defineret jeres strategi, således I kan ramme og engagere både den søgende og forbrugeren, som endnu ikke har efterspurgt jeres produkt eller ydelse.
En af de mest simple metoder til at skabe en SoMe strategi er ved at stille sig selv 5 basale spørgsmål, som skal fungere som byggesten for jeres strategi:
Når I har en klar definition på ovenstående spørgsmål, er I klar til at gå i gang. Herfra er det vigtigt at opbygge en stærk visuel identitet med flotte visuelle elementer, der matcher virksomhedens vision, produkter og services. Samtidigt er det vigtigt, at I sætter jer ind i jeres potentielle følgere og opdaterer jeres site og SoMe profiler med content, der besvarer de spørgsmål, de kunne sidde med.
Junior Consultant, BA Kommunikation og IT
Ann-Sofie Lippert er Junior Consultant hos Bonzer, det seriøse SEO bureau, hvor hun til dagligt hjælper virksomheder med at øge deres tilstedeværelse på Google gennem eksekvering af kundernes SEO. Gennem dette arbejde har Ann-Sofie en bred viden fra diverse virksomheders brancher, som vil komme til syne på bloggen, der primært vil fokusere på relevante eksekvering områder for virksomheder i alle størrelser.